In ultimul an asa cum ne-am asteptat piata auto incepe sa se stabilizeze, adica din lipsa de vanzari din 2020 si cea de semiconductori din 2022, ajungem la lipsa de clienti in 2023.
Aceasta situatie are loc pentru ca majoritatea producatorilor au modele dezvoltate inainte de anul 2020 cand, aceleasi masini erau vandute la un pret de jumatate fata de cel din prezent, insa si pentru ca electrificarea a ajuns si in Romania unde Tesla vinde pe luna cat Ford, Suzuki, Opel sau Nissan impreuna.
SITUATIA REALA PENTRU FIECARE MARCA IN PARTE:
RENAULT 2023
Aici trebuie sa amintim ca noul Clio facelift abia a intrat in productie, iar modele precum Captur in versiunile de baza nu mai este promovat, producatorul te vrea doar la volanului unui model E-Tech cu preturi mari de pornire.
Gama Megane in toate versiunile sale este ca si “moarta” pentru ca este invechita, iar pretul poate sa depaseasca 30.000 euro pentru o masina care te costa in 2018 doar 17.000 euro!
Modelele Trafic facelift sunt un esec comercial pentru ca au preturi prohibitive, iar gama Koleos diesel nu se mai vinde in Romania chiar daca era un SUV foarte bun calitativ ( Made in Coreea!).
Renault Master care are un nou facelift ramane o utilitara care nu mai are nici macar 30% din vanzarile din 2018 cand Renault ProPlus era un brand demn de toata lauda.
Modelele Arkana sunt un esec comercial asemenea electricului Megane E-Tech, francezii avand mari sperante cu Austral si Rafale care din pacate au doar motoare cu 3 cilindri de 1.2 litri TCe.
SUZUKI
La ungurii de la Suzuki situatia nu este roz mai ales ca vorbim de modele care pana in anul 2020 erau considerate de volum.
Acum, doar Vitara si S-Cross mai afiseaza vanzari serioase chiar daca versiunea lor hybrid are o cutie robotizata precum cea vechea Easy-R de la Dacia.
Modelele Jimny, Swift sau clonele Toyota Swace si Across sunt atat de scumpe incat nici dealerii nu le-au cumparat.
HONDA
Japonezii de la Honda Trading incep incet sa arate precum un dealer no-name pe piata din Romania, pentru ca vand atat de putin incat nu mai conteaza in nici un top al competitivitatii.
Noile modele ZR-V, CR-V facelift, Jazz HEV, sau Honda-e sunt doar modele de imagine pentru ca aici doar HR-V mai reuseste sa afiseaze vanzari.
Marele esec al japonezilor este noul Civic HEV care este o compacta de top, insa care se vinde cu un pret mult prea mare fata de cel al unui SUV de la Kia sau Hyundai.
Toyota si Honda nu mai pot vinde masini in China! Honda este in prag de faliment
Daca acest trend continua vom avea sansa sa vedem cu Honda Auto sa se retraga de pe piata din Romania.
NISSAN
Una dintre cele mai iubite marci auto japoneze de catre romani a devenit un nume greu de observat pe soselele patriei pentru ca Nissan nu prea mai vinde masini.
In trecut un Micra 1.0 TCe sau un Juke 1.5 dCI cu preturi bune se adreseau celor cu o putere de cumparare mai mica, insa acum Juke este extraordinar de scump, iar Qashqai concureza in versiunile cu dotari cu BMW sau Mercedes Benz.
Modelul X-Trail ramane o masina de showroom pentru ca este prea scump, iar Ariya sau Leaf sunt adevarate masini ESEC pe toate pietele in 2023!
FIAT
Autoitalia si Stellantis au reusit in mai putin de 10 ani sa anuleze orice reteta de succes a marcii italiene pe piata din Romania.
Tipo de la 9.800 euro in 2019 a ajuns sa fie vandut cu 28.000 euro, adica nu se mai vinde nici cu mama discount-ului dat de israelienii de la Autoitalia.
Modelul Fiat 500 nu se mai vinde pentru ca nu mai are cutie automata, si toti stim ca 90% dintre clientii modelului erau de sex feminin!
Panda are un pret bun, insa nu a fost suficient promovat in Romania, iar 500X, Doblo sau Ulysse sunt masini de showroom.
Asteptam noul 600 cu motor pe benzina pentru ca doar asa ar putea avea sanse Fiat sa-si revina pe aceasta piata. Cat despre 500-ele electric putem spune doar……Tesla Model 3 Standard Range.
FORD
La Ford situatia este oarecum la fel de grea pentru ca in gama nu mai exista modelele ieftine Ka+ sau Fiesta, ci doar Puma care poate ajunge cu dotari la peste 30.000 euro.
Focus este la fel ca si Megane si Focus este o compacta iesita din joc, iar modele precum Bronco, Explorer sau Mustang Mach-E sunt de asemenea de imagine.
In prezent doar Kuga face o figura buna la vanzari pentru ca este produsa in Europa si are un pret mai mult decat interesant in versiunea Hybrid.
Cei care doresc un C-Max, S-Max, Galaxy sau Mondeo trebuie sa se uite la alte marci pentru ca aceste modele nici macar nu se mai produc.
KIA
Aici lucrurile stau un pic mai bine pentru ca Sportage este fara discutii un best-seller in Romania fara a mai tine cont de fratele mai mic Ceed in diferitele sale versiuni.
Insa, modele precum Sorento, cele electrice sau versiunile PHEV reusesc cu greu sa-si gaseasca clientii pentru ca au preturi de vanzare destul de mari.
Kia a pierdut anul acesta gama Rio care putea concura direct cu Sandero, insa ramane in joc fratele Stonic care este fara discutii o masina chiar mai buna decat un Stepway sau un Ford Puma.
Detalii despre noua Kia XCeed PHEV facelift 2023 care merge 700 de km cu doar 37 de litri!
VW
Austriecii de la Porsche Romania trec prin momente incredibil de grele pentru ca romanii nu vor masinile electrice ID chiar si daca incep sa fie vandute cu preturi foarte mici.
Astfel, tot ceea ce inseamna masina electrica VW este un esec pe toata linia, iar gama Polo si derivatele sale Taigo/TCross/TRoc sunt deja masini mult prea scumpe fata de pretul lor din 2019.
Golf 8 asemenea lui Touareg sau Tiguan sunt masini care faceau volume inainte de pandemie, insa Porsche Romania a ales calea scumpirii exagerate. Rezultatul se vede in statistici, singurele masini vandute fiind cele de showroom.
La capitolul Touareg, masina ramane atat de scumpa incat toti clientii de generatii precedente s-au indreptat spre BMW sau Mercedes-Benz care ofera masini premium la un pret asemanator.
HYUNDAI
Marca din Coreea de Sud se prezinta in 2023 intr-o forma noua pentru ca acestia au in gama si masini IEFTINE pentru buzunarul romanului de rand.
Si aici amintim gama Bayon, i20 sau i10, masini de oras extrem de bine dotate cu un pret chiar mai mic decat cel al modelelor Dacia.
De acum, se vinde si noua Kona in toate variantele de echipare, iar Tucson ramane un best-seller in Romania asemenea lui Kia Sportage cu care imparte componenta tehnica.
Singurele modele care nu se vand sunt SantaFe, i30 Fastback si modelele electrice Ioniq 5/6 pentru care nu exista piata in Romania.
Un detaliu demn de mentionat este vanzarea lui i30 cu motorul de baza 1.5 MPI aspirat care are un raport pret/performante/fiabiliate greu de combatut in segmentul compact.
In 2023 speram sa vedem si noul SantaFe, un full size SUV care nu are concurenta in Europa.
Test Drive in premiera cu noul Hyundai Kona II Premium 1.0 T-GDI 120 CP MT6 2023-Hyundai RoadHill
TOYOTA
Unul dintre cei mai buni performeri pe piata din Romania este marca Toyota, brand care are din ce in ce mai multi adepti castigati de la marcile germane Opel, VW, Skoda, Ford insa si de la Renault sau Peugeot.
Vedetele lor sunt Yaris, Corolla si RAV4, insa modele precum noul Aygo X sau Prius au interes si vanzari mult sub asteptarile clientilor.
De vina sunt preturile exarate, un banal Aygo X fiind vandut in Romania cu un pret de 23.000 euro, in timp ce predecesorul sau se vinde in 2018 cu doar 10.000 euro si avea aceeasi motorizare.
Alte masini esec comercial sunt Highlander care se vinde in Romania cu 30.000 euro mai scump ca in SUA, insa si Supra care nu este nimic altceva decat o copie de BMW Z4, iar despre electricul bZ4X nu putem spune decat ca a fost sortit esecului inca din fasa pentru ca nu are cum sa concureze cu Tesla la capitolul performante/baterie si pret.
Soc si Groaza! Noua Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 CP are un pret de 22.990 euro
JEEP
Americanii sufera serios la capitolul vanzari in Romania pentru ca politicile sunt realizate tot de catre Autoitalia, iar vanzarea cu discount pentru fiecare model in parte nu functioneaza.
Vedetele lor sunt Renegade si Compass, insa esecurile sunt Avenger care nu se doreste sa fie vandut si cu motorul pe benzina sau Grand Cherokee sau gama Wrangler/Gladiator care au preturi exagerate pentru imaginea marcii Jeep in Romania.
Daca vor aduce noul Avenger cu motorul 1.2 PureTech la un pret de 23.000 euro cum este vandut in Italia vor revigora vanzarile, insa daca urmeaza sa fie vandut cu 30.000 euro atunci trebuie sa ne asteptam la un nou esec.
PENTRU O PRESA AUTO INDEPENDETA sustine Autolatest Romania sa ramana obiectiva in continuare: Donează prin Patreon AICI
o analiza excelenta. iata de ce ” piata autoturismelor noi din ROMANIA ” ajuta la dezvoltarea pietei de SH. Goana dupa profit si unul exagerat de mare, al constructorilor este alimentata si de o componenta tipic romaneasca. Firmele romanesti, majoritatea, au strategia de a obtine profit mare imediat. Nu conteaza viitorul. Acum este de luat, luam. Dupa noi potopul. Astfel, strainii au observat acest comportament si au inceput sa-l aplice si ei. Daca merge, este K. Este o chestiune cu impact in viitor. Dar cine mai are timp de subtilitati? Ia acum ca maine nu stii ce va mai fi. Lacomia in afaceri este ca si cancerul.
Eu unul recunosc. Cred ca asta a fost una dintre cele mai realiste analize pe care am văzut-o vreodată.
Multumim! Autolatest ramane singura publicatie auto obiectiva din Romania!
Bună ziua,
o analiză realistă, cu aspecte bine punctate. Rămâne concluzia că electrificarea forțată (în formula actuală), fără a ține cont de nevoile materiale, tehnologice și de cerințele pieței este sortită eșecului. Și ar mai fi o întrebare: dacă din ce in ce mai mulți specialiști din știință și tehnologie afirmă cu date și dovezi că actuala ,,politică” de electrificare nu este sustenabilă, de ce continuăm să investim într-o soluție clar ratată?!
Felicit redacția Autolatest pentru valoarea analizei si pentru obiectivitate. E foarte adevărat ceea ce ați scris, realitatea vazandu-se pe stradă.
In alte ordine de idei, e posibil sa deranjați anumiți constructori pentru adevărul spus foarte direct, ceea ce este foarte corect, din punctul meu de vedere.
Da ce salarii sunt în RO de avem asa preturi la mașinile noi ? 😈
Ați uitat de Subaru, Mitsubishi și Lexus!
🙂
Foarte bine punctat. ATI creat o imagine realista de ansamblu. Treapta electrificarii aduce o modificare în ierarhia veteranilor. VW are probleme mai demult prin etalonul Golf 8 ce nu se mai regăsește pe străzile României. Locul lui a fost luat de producători coreeni de buget. Asta e puterea de cumpărare de acum.
Foarte pertinenta analiza, as fi vrut sa vad cum sta și Seat și Skoda la capitol vânzări, și ei s-au înscris în trendul scumpirilor nejustificate, tind sa cred că întreaga piață a umflat preturile pentru a face mai atractive variantele electrice /hybrid, consumatorul însă își spune cuvântul și votează cu 💸 ceea ce este foarte bine, așa se poate echilibra piata, cei care merita și înțeleg cererea vor rămâne, restul..
Despre Skoda nimic? 🙂
CE TREBUIE PUNCTAT BINE ESTE CA IN ALTA TARA EUROPEANA DIN VEST LA UN CREDIT DE 40000€ IN 5 ANI DAI PE DOBANDA 3000€ CARE ESTE SUPER OK!!!!PE CAND LA NOI DAI 7000-10000€ DOBANDA!!!LA NOI SE DORESTE MULTA DOBANDA PE PUTINI CLIENTI!!!AICI TREBUIE SA INTERVINA STATL ROMAN SAU CEL AROMAN!!!DAR SA INTERVINA!
Foarte bun articolul 👏👏👏
Cred că are corectitudinea de 50% lipsesc multe mărci!….
…precum?
Nimic despre Citroen, Peugeot, Opel, Seat, Skoda?
Felicitari!
Cea mai obiectiva analiza la zi a pietei auto din Romania.
Nu stiu cum, spre surprinderea mea si a multora, probabil, dintr-o data acesti producatori si dealeri ne considera dintr-o data super bogati, au scumpit fara precedent masinile pe care le vand pe o piata saraca cum e Romania, unde un cetetean salariat obisnuit nu isi permite sa dea 40.000 euro pe o masina. Probabil ca in cativa ani vom vedea ca vor disparea de la noi anumite branduri care nu au inteles ca nu pot sa dubleze preturile peste noapte la masinile pe care le vand, si sa aiba pretentii premium daca pun 2 ecrane si niste leduri. Exemplele le mentionati constant: VW, Skoda, Renault, Nissan, etc. Bun, inteleg ca producatorii eurpoeni si-au schimbat politica si ca nu mai vor sa vanda ieftin si sa faca profit in volume ci vor sa vanda foarte scump si putin, insa depinde cat va mai insemna si acest putin in viitor. Deocamdata, piata second hand prospera din cauza prostiei si lacomiei acestor producatori si dealeri care nu inteleg ca asta le va duce probabil pieirea.