Comunitatea posesorilor de masini electrice se maturizeaza prin simplul fapt ca lasa soferii de masini EV sa-si spuna oful chiar si cand acestia renunta complet la mult promovata masina electrice.
Un astfel de exemplu este cel al unui roman care a platit 25.000 euro cu rabla plus inclusa pentru o masina electrica de oras cu un acumulator de 50 kwh, care din pacate avea sa-i demonstreze soferului roman ca masina electrica inca nu este o solutie in Romania!
A RENUNTAT LA MASINA ELECTRICA DUPA 2 ANI!
Acum doi ani, am făcut pasul si după aproape 4 luni de cercetare a pieței și a tehnologiilor existente. Super entuziasmat, acasă mi-am montat o stație de 11 kW, având disponibilă puterea dar și opțiunea de încărcare a mașinii. Nu m-am bazat niciodată și nu mi-am făcut nici un calcul în baza stațiilor gratuite, eram fericit cu wallbox-ul de acasă, dar și cu stațiile de încărcare găsite în numeroasele drumuri din București către Tr. Severin sau Focșani.
Fericirea nu a durat prea mult, odată cu startul livrării modelului Spring de la Dacia a apărut și problema 1. Au vândut si vând multe mașini, însă, numărul stațiilor de încărcare nu a crescut proporțional cu vânzările de mașini.
Am zis ok, renunț la încărcarea de la Kaufland pe cupoane și trec pe EnelX și Renovatio. Dar, în drumurile mele din țară și acolo găseam mai tot timpul 1-2 mașini ce așteptau la încărcat. Și, cele 30 min necesare pentru încărcare au ajuns la 60, cu toate că mașina învățase dintr-un update să țină curba de încărcare sus pentru mai mult timp.
Nu doresc nimănui sa experimenteze așteptarea încărcării unei Dacia Spring la -7 grade pe un CCS capabil de 70 kW (posesorul de Spring neavând nici o vină că există o singură stație).
SOFTWARE SI GREIERI
Indiferent de producător, problemele software sunt multiple, rezolvările de multe ori vin ca și un update beta, în care testerul ești chiar tu șoferul, indiferent de dorința ta.
Afirmația poate fi verificată atât pe grupurile posesorilor de diverse mărci, dar și din experiența personală.
La 5000 km și-a început cântecul un greiere în portiera șoferului. Service-urile din București le-am luat la rând, NIMENI nu a putut să rezolve situația. Ba am primit și o hârtie de la un service că zgomotele de rulare nu sunt acoperite de garanție și o mustrare zdravăna – „păi ce vrei dom`ne de banii ăștia.
La ~14.000 km – update major – CONF 22.02, ce îmbunătățea toate sistemele mașinii…. după update camera de bord a mașinii a decedat… la fel si butonul de blocare geamuri spate. Camera a fost schimbată pe garanție după o lună, butonul a necesitat șase deplasări la service pentru a fi rezolvat (problema software).
RAPORT PRET/KM UNDE ELECTRICA PIERDE IN FATA UNUI HYBRID
Odată cu înmulțirea problemelor, dar și majorarea prețului /kWh, m-am decis să fac un calcul unde mă aflu plătind în medie 2 lei/kWh, raportat la consumul unei mașini hibride.
Și am început test-drive-urile cu hibride: Toyota, Honda, Mazda 2 hybrid, în general mașini în plaja 19-25 000 euro, cam cât o electrică după Rabla Plus. Și am avut surpriza vieții – consumuri de 2.8 – 4.3 l/100km.
Socotind o medie de 2 lei/kWh și 7.4 lei litrul de benzină… tot acolo ajungi, dacă nu mai bine pe hibrid.
Masinile electrice consuma in realitate mai multi kw decat anunta constructorii in fisa tehnica!
Știu, mulți vor spune, pe bună dreptate, panouri solare, acasă e 0.7 ron/kWh… preț care te poate ține 3-400 km maxim. Din păcate nu iți poți lua prețul plătit acasă cu tine în concediu sau la un drum mai lung, cum nici nu poți avea un consum mai bun de 15 kWh/100km la viteze de autostradă cu AC pornit pe o mașina de peste 1.5 tone.
Drept urmare am decis că nu mai vreau să stau la coadă la încărcat, că nu îmi mai planific drumul și nu mă mai enervez pe update-uri și rateuri de service din cauza lipsei de documentație sau incompetență.
Consumul de …. 3.83 l/100km (la pompă) cu hibrida realizat de mine după o mini vacanță de 4 zile pe ruta Ploiești – București – Craiova – Tr Severin – Eșelnița – București (885 km).
PRESA AUTO ESTE ASERVITA SI NU SPUNE ADEVARATA PROBLEMA A MASINII ELECTRICE!
Cu siguranță voi revenii la full-electric (că mi-a plăcut enorm) atunci când infrastructura va exista, atunci când Toyotei bZ4X nu îi vor mai cădea roțile, lui Renault Megane e-tech îi va funcționa fast-charge-ul în orice condiții, când fișierul Excel cu probleme de pe grupul VW ID.3 va fi gol, când colosul Tesla nu va mai frâna din senin, când la Volvo XC40 nu va mai intra apa la pedala de accelerație riscând accidente de senzație.
În concluzie, atunci când se va termina cu incompetența crasă a producătorilor și lansarea de produse neterminate.
Știu, mulți nu veți fi de acord, însă lucrurile astea nu se spun de către Youtube-rii consacrați, se evită pe cât posibil probleme reale, probleme cu care te confrunți decât atunci când ești deja client de mașină electrică.
Atât timp cât există și apar in continuare fraieri,țugulani , prosti, ageamii pe mapamond dispuși să dea o căruță de bani pe auto electrice tot așa vor exista și șmecheri, hoți,escroci ( referire la producători de auto electrice)care se vor îmbogăți pe seama lor….Îmi poate spune UE care ne vâră pe gât electricele… câte noxe se emit din Ucraina în toată Europa de la folosirea substanțelor explozibile…? Îmi poate da un răspuns d na Ursula ce norme de poluare au miile de camioane,tancuri,rachete și drone folosite acolo????hmmmm
Minunat comentariu , mai ales partea cu poluarea de la razboiul din Ucraina !