Costurile unei asemenea instalatii depaseste suma de 500 euro TVA inclus (poate ajunge si la peste 1000 euro in cazul masinilor cu peste 6 cilindri).
Acest pret se amortizeaza in maxim 1 an de utilizare in mediul de trafic preponderent urban. Cand se circula doar interurban recomandam utilizarea benzinei in defavoarea GPL-ului.
Despre Autogaz
Autogazul, ca si carburant, conform standardelor in vigoare este un amestec de butan si propan. Proportiile in care fiecare componenta participa in amestec sunt in functie de temperatura exterioara si de performantele ce se urmaresc in ceea ce priveste pornirea la rece.
Avantajele autogazului
Avantajul major al autogazului il constituie reducerea pretului de transport cu 40-50% fata de carburantii obisnuiti. Aceasta economie deriva din pretul autogazului care se situeaza la aproape 50% din pretul benzinei. Randamentul motorului scade cu 6 pina la 10% la functionarea cu autogaz, iar consumul este usor mai ridicat (cu aproximativ 7%); cu toate acestea economia duce pretul transportului la putin peste jumatate din pretul corespunzator alimentarii cu carburanti obisnuiti.
Investitia initiala pentru transformarea unui autoturism in vederea functionarii cu autogaz incepe de la 250 euro si poate atinge chiar 1000 euro daca luam in considerare montarea instalatiei pe motoare cu injectie. Pretul mediu pentru o instalatie omologata pentru montarea pe un autoturism Dacia pe carburator este de 300-500 USD. La un calcul simplu, amortizarea investitiei in instalatie se face dupa primii 20,000 km parcursi.
Vinzarea kit-urilor de autogaz este din ce in ce mai raspindita, acestea fiind disponibile atit la service-urile specializate in montajul acestora, cit si la magazinele hypermarket.
Alimentarea motorului se realizeaza in regim dual benzina sau autogaz, pornirea efectuindu-se pe benzina dupa care motorul trece pe autogaz. Aceasta duce la cresterea autonomiei de transport.
Alt avantaj al autogazului din punct de vedere al mediului, este rezultatul faptului ca acest carburant are o ardere mai completa in motor, gazele arse rezultate avind in compozitie mai putine noxe, deci poluarea mediului este mai redusa. La pornirea pe timp rece, emisiile de noxe sint de 10-20 de ori mai mici decit cele ale motorului cu benzina fara plumb.
Din punct de vedere tehnic si al costurilor de intretinere a unei masini dotate cu o astfel de instalatie, autogazul asigura o ardere mai completa in cilindri, avind ca efect direct lipsa funinginii in ulei, ceea ce duce la utilizarea mai indelungata a uleiului si o ancrasare mai redusa a bujiilor.
Prin faptul ca este inlaturat fenomenul de spalare a cilindrilor de catre benzina condensata la pornirea pe timp rece, GPL imbunatateste procesul de ungere si prelungeste viata motorului.
Intrebari si raspunsuri referitoare la problemele si avantajele instalatiei GPL
Gpl afecteaza motorul?
NU! Dimpotriva, GPL protejaza motorul! Exista o conceptie total gresita conform careia GPL ar face o asa-zisa “ardere uscata”, fapt care ar duce la o uzura prematura a motorului. Arderea prin natura sa este “uscata”, indiferent de combustibilul utilizat.
Motorul in 4 timpi beneficiaza de instalatie proprie de ungere, instalatie ce asigura lubrifierea sub presiune a tuturor pieselor supuse uzurii prin frecare, inclusiv a cilindrilor si supapelor, componente care fac obiectul suspiciunii cu privire la “arderea uscata”. Mai mult, datorita faptului ca arderea GPL se face complet, nu se mai formeaza diversi compusi reziduali ca in cazul benzinei, compusi care ajung in instalatia de ungere degradand uleiul.
Astfel, functionarea cu GPL a motorului are ca rezultat
-o ardere mult imbunatatita,
-un ulei mai curat cu o durata de exploatare mult mai mare decat in cazul benzinei,
-uzura redusa substantial.
Ce defectiuni pot aparea la instalatia GPL?
Defectiunile ce pot surveni la instalatia auto GPL sunt in general foarte rare, cel mai adesea nefiind defectiuni propriu-zise ci doar efecte ale unor cauze minore ce duc la disfunctionalitati ale bunului mers al instalatiei:
– Depuneri in sita electrovalvai GPL sau in reductor (cauzate de impuritatile inerente din GPL),
– Modificari in timp ale reglajelor (datorate uzurii diferitelor componente si modificarii tolerantelor dintre acestea),
– Sistem de aprindere defectuos (fise, bujii, platina, bobina de inductie uzate, care conduc la scurgeri de curent “catre masa” diminuand astfel energia scanteii dintre electrozii bujiei).
Care sunt demersurile care trebuie facute pentru omologarea instalatiei?
Demersurile ce trebuiesc facute pentru omologarea instalatiei GPL la Registrul Auto Roman nu sunt de natura sa va dascurajeze. Procedura este la indemana oricui: – Se omologheaza la RAR (de regula dupa o planificare prealabila) cu certificatul de inmatriculare, cartea de identitate, buletinul de identitate si actele eliberate de service-ul autorizat care a montat instalatia si se verifica instalatia GPL (amplasare si montaj, serii, marci de omologare).
Porneste motorul direct pe GPL?
DA! Se poate porni direct pe GPL daca motorul este la o temperatura de peste 30°C.
Se fac revizii tehnice la instalatia auto GPL?
Reviziile tehnice se efectueaza de catre atelierele autorizate pentru montaj, intretinere si reparatii instalatii auto GPL dupa cum urmeaza:
-Revizia 1 – Dupa ce s-au parcurs 1000 Km cu motorul functionand pe GPL.
-Reviziile 2,3… – La fiecare 15000 Km
GPL este o solutie alternativa sau exclusiva la sistemul de alimentare cu benzina?
Gpl este solutia ALTERNATIVA a sistemului de alimentare cu benzina, instalatia GPL beneficiind de o centrala de comutatie (un complex electronic de comanda si control) ce da posibilitatea utilizatorului de a alege carburantul (GPL sau benzina) prin simpla manevrare a unui comutator pozitionat pe plansa de bord. Astfel, autonomia autovehiculului este marita substantial, adaugand la autonomia conferita de rezervorul de benzina pe cea a rezervorului de GPL.