Se pare ca electrificarea a dus, cum era de asteptat, la cresterea considerabila a capacitatii acumulatorilor pentru masinile moderne EV, insa japonezii de la Mazda raman pragmatici si ofera in continuare un MX-30 cu una dintre cele mai mici baterii de pe piata.
Cu o capacitate de 35 kwh din care doar 30 sunt utilizabili, aceasta Mazda MX-30 poate sa fie criticata de toti concurentii sai ca fiind prea mica pentru o masina atat de mare, insa noi dupa ce am mers 10 zile cu ea in Romania, putem trage cateva concluzii greu de anticipat.
DE CE MX-30 ESTE O ELECTRICA RECOMANDATA?
In primul rand bateria mica de aproximativ 30 de kwh capacitate neta, are dezavantajul de a permite masinii doar un range maxim de 170 km fara caldura, si un maxim de 153 de km cu caldura actionata, insa putini sunt soferii de masini EV care merg zilnic mai mult de 80 km.
In cei peste 800 de km parcursi, noi cei de la Autolatest, am constatat ca un MX-30 are o baterie suficienta pentru persoana care merge de acasa pana la munca zi de zi, intr-un trafic sufocant cum este cel din Bucuresti si care nu vrea sa investeasca in masina personala peste 30.000 euro.
Este greu de crezut, insa un MX-30 are un pret de vanzare de 37.000 euro TVA inclus, insa daca scadem Rabla Plus ajungem la o suma finala de 25.600 euro, pret pentru care VW, Kia, Renault, Opel, Volvo, Citroen sau Ford nu pot sa-ti ofere nici o masina electrica.
Undeva in jur de 14.000-16.000 euro poti sa-ti cumperi cu Rabla inclusa o Dacia Spring care, din pacate nu poate sa fie numita masina, daca ne uitam la caracterisiticile sale de siguranta, calitate, antifonare sau fiabilitate.
Asa ca, cea mai ieftina masina electrica din Romania cu peste 100 de CP ramane acest MX-30, care vine standard cu toate gadeget-urile posibile pentru care concurenta te taxeaza in plus.
CAT MERGE SI IN CAT TIMP SE INCARCA?
Asa cum spuneam mai sus, MX-30 ramane, fara discutii, o masina EV de oras, bateria mica avand avantajul de a se incarca la o statie publica de 50 kw extrem de repede.
Daca locuiesti la casa, un MX-30 este solutia optima pentru ca ofera exact 150 de km range, de care are nevoie orice persoana care locuieste in Bucuresti sau Ilfov, iar caroseria sa de tipul crossover ofera mult mai mult decat ceea ce vedem la ID3 sau Megane E-Tech.
La o priza normala, de tipul 230Vx8A, bateria este incarcata in doar 13 ore, respectiv o lasi la incarcat seara si o scoti dimineata din priza cand pleci la munca.
Mazda MX-30 este o masina mare, are un habitaclu spatios, iar portierele cu deschidere asemanatoare cu cele de la vechiul RX-8, aduc un plus de ergonomie cand mergi la cumparaturi.
Intr-un Bucuresti aglomerat, cu o temperatura exterioara de 3 grade Celsius, media noastra a fost de 20 kwh pentru fiecare 100 de km, adica un total de 150 km cu bateria descarcata.
Cand mergi economic si utilizei si modul ECO pentru a stopa consumul de energie produs de incalzitorul electric, consumul scade pana undeva in zona de 17 kwh, adica vei putea merge chiar si 170 de km cu o singura alimentare.
Scaunele si volanul incalzite nu penalizeaza din range-ul oferit de baterie, adica poti merge iarna zi de zi cu aceste sisteme ON, fara a utiliza sistemul de incalzire exagerat.
MX-30 VS CONCURENTA SA DIRECTA
Multi vor spune ca MX-30 are cea mai mica baterie dintre toate masinile electrice, insa putini se uita la faptul ca un Renault Megane E-Tech EV40 are o baterie cu doar 4.5 kwh mai mare, sau ca un VW ID3 mult laudat in versiunea Pure 45 are doar un acumulator cu o capacitate de 48 kwh.
Acesti acumulatori pe Renault si VW nu ofera in realitate performante mult mai mari la capitolul RANGE, in comparatie cu oferta celor de la Mazda, plus ca un ID3 sau un Megane ETech sunt masini cu caroserii MULT MAI MICI.
MX-30 are cea mai mare caroserie, cele mai multe dotari standard, cea mai mare inaltime ( senzatie de SUV), si cea mai buna calitate de fabricatie dintre cei trei.
Megane E-TECH este o masina noua, insa caroseria sa ne aduce aminte de Captur, iar ID3 este si in prezent recunoscut ca masina electrica cu cea mai proasta calitate de fabricatie si fiabilitate in timp.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Mazda MX-30 reuseste sa ne surprinda pozitiv de fiecare data, pentru simplul fapt ca primesti “foarte multa masina cu foarte multe dotari” pentru un pret de achizitie mai mic decat cel al unui Renault!
Calitatea de fabricatie, valoarea de revanzare si comportamentul fara cusur al lui MX-30 sunt ingredientele care pot face din acest model masina electrica ideala de oras.
Insa, daca vrei sa mergi sute de km in regim de autostrada, poti oricand sa-ti cumperi o Mazda CX-60 echipata cu noul diesel cu 6 cilindri de 3.3 litri despre care intreaga industrie auto germana incepe sa se teama!
PRO
Masina ideala doar pentru ORAS!
Imagine de marca
Calitate de fabricatie
Crossover in adevaratul sens al cuvantului
Motor de 145 CP suficient de performant
Poate incarca la CSS cu 50 kw
Spatiu interior mult peste Megane E-TECH sau VW ID3
Pret foarte mic de vanzare cu Rabla Plus
Valoare mare de revanzare fata de Renault sau VW
CONTRA
Acumulator cu capacitate mica
Lipsa vesiune Hybrid 2.0 Skyactiv G 4WD vanduta in Japonia
Inca asteptam versiunea REX cu motor Wankel

FISA TEHNICA
Motor
Numar de cilindri: Electric
Injectie: Electric
Capacitate cilindrica (cm3): Electric
Alezaj X Cursa (mm): Electric
Putere maxima CP/KW – rot/min: 145
Cuplu maxim Nm – rot/min: 270
Carburant: EV
Rezervor litri: Acumulator de 35.5 kwh
Transmisie
Punte motoare: FWD
Cutie de viteze / nr. trepte: 1 singura viteza
Dimensiuni
Lungime (mm): 4395
Latime (mm): 1795
Inaltime (mm): 1570
Ampatament (mm): 2665
Portbagaj: 366-1171 l
Greutate la gol kg: 1.620
Anvelope: 215/55R18
Performante
0 – 100 km/h (s) – 9.7
Viteza maxima (km/h) –140
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 19 kWh/100km
Pret
Pret lista cu TVA : 37.090 € din care scazi Rala Plus 11.469 €: Final- 25.621 €
Nu știu cum poți să compari la preț o mașină plug-in Hybrid cu una full electrica și să spui că asta e ieftina! Compară măcar cu același lucru. Daca mergi mai mult de 80km electrici, atunci nu are nici un avantaj mașină asta, ca și mașină electrică.