Presa auto din Europa a promovat serios marcile auto chinezesti drept o “invazie” care din fericire nu a mai venit nici macar in anul 2024 considerat de multi drept unul bun pentru producatorii asiatici.
In UE toate marcile auto chinezesti nu au avut o cota de piata mai mare de 2.6%, in timp ce Nissan care este unul dintre cele mai slabe marci auto a reusit o cota de piata de 2.4% in aceeasi perioada in 2024.
Majoritatea vânzărilor chineze în Europa sunt reprezentate de MG, care a vândut 198.486 de mașini noi. Dar și aici, creșterea slăbește semnificativ: după ce MG a obținut o creștere de 104% în 2023, câștigul s-a redus la 8,6% până în octombrie 2024.
Apoi sunt tarifele punitive ale UE de 35,3% care se aplicat doar masinilor MG electrice.
Mașinile electrice de la Geely , reprezentate în Europa cu mărcile Polestar , Lynk & Co și Zeekr , sunt supuse unui tarif de 18,8%. Iar modelele de la BYD, al doilea cel mai de succes brand chinezesc de pe bătrânul continent, sunt supuse la 17%.
Mai multe mărci de mașini chineze intenționează să construiască sau să preia fabrici în Europa. Printre acestea se numără Chery, care vrea să se înființeze în Barcelona, MG în Marea Britanie și Leapmotor, care produce deja în Tychy (Polonia) și dorește să producă în curând la uzina Stellantis din Eisenach.
Specialistii spun ca adevarata invazie urmeaza sa fie dupa 2026 cand marcile auto chinezesti vor produce masini electrice direct in Europa, masini care nu au taxare extra cum vedem in prezent.
Insa, sunt si marci precum Dongfeng care a anuntat ca renunta la constructia uzinei din Italia.
Problema chinezilor sunt preturile nesimtite pe care le practica, adica mai mult decat dublu in Europa fata de China.