Si aici spunem STAREA parcului nu VECHIMEA parcului auto pentru ca in realitate am vazut pe sosele masini mai noi de 3-4 ani care sunt intr-o stare tehnica mult mai precara decat cea a multor masini mai vechi.
De fapt aici putem sa vorbim de majoritatea masinilor diesel Euro 4 si Euro 5 care pur si simplu NU MAI AU FILTRU DE PARTICULE pentru ca soferii merg in anumite unitati service pentru a le anula.
Rezultatul real este ca aceste masini nu mai corespund nici macar normelor de poluare Euro 0 sau Euro 1 in timp ce Dacia SuperNova corespundea normelor de poluare Euro 2.
Un alt criteriu care trebuie luat in consierar este ca romanii merg in Germania si achizitoneaza masini VW, Opel, Fiat, Renault sau PSA diesel cu peste 350.000 de km, moment in care sistemele de poluare ( DPF sau catalizatoare) nu mai sunt eficiente, iar costul inlocuirii lor este chiar si 1.000 euro, adica aproximativ 40% din pretul de achizitie al masinii.
De asemenea si sistemul de franare nu mai corespunde normelor de siguranta pentru ca aceste masini aduse in Romania au de cele mai multe ori sistem de franare performante si cumparatorul nu are de gand sa-si schimbe discurile de frana pentru ca aceste costa in medie 500 lei bucata unde mai punem si TVA si manopera si placute de frana. In total costurile reale doar pentru sistemul de franare sunt de 1.400 lei.
Pe scurt putem spune ca de multe ori gasim masini mai vechi de 10 ani care sunt intr-o stare tehnica mult mai buna decat cele mai noi pentru ca sunt si mai usor de intretinut.
”Registrul Auto Român intenţionează să propună, ca o măsură de majorare a siguranţei rutiere, în actualul context al evoluţiei parcului auto naţional, creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, de la doi ani cât este în prezent la un an. Instituția noastră a fost și este foarte atentă la evoluția parcului auto activ din țara noastră, din ultimii: vârsta medie se situează pe un trend crescător încă din anul 2009 – când era de 8,63 ani ajungând anul trecut la valoare de 12,06 ani”
Aici nu mai vorbim de anvelopele masinilor aduce din Vest care necesita in cele mai multe cazuri o inlocuire completa a anvelopelor, iar pretul pentru o anvelopa cu dimensiunea 235/50/17 costa 600 lei si daca mai pune ca avem nevoie de patru bucati plus 100 lei montajul avem din nou un cost total de 2500 lei.
Sfatul nostru este dat celor de la RAR care trebuie sa controleze mai bine parcul auto care deja este inmatriculat, insa si masinile noi care sunt inmatriculate in acest an fara infama taxa de mediu.