In teorie daca amestecul de aer si benzina este dozat corect motorul va functiona fara probleme iar consumul de combustibil va avea o valoare extrem de scazuta.
Problema cea mai mare a motoarelor care functioneaza cu amestec sarac este accea ca daca contitatea de aer si combustibil devine prea mica, motorul va inceta sa functioneze, aprinderea nemaifiind posibila. Un alt dezavantaj care in cele mai multe cazuri a fost elementul decisiv in respingerea acestor tipuri de motoriza a fost faptul ca in ciuda unui consum de combustibil mai mic decat cel al motoarelor conventionale, performantele erau doar medii.
Pentru a elimina din aceste dezavantaje, aceste motoare functioneaza prin adoptarea unui proces de combinare a celor doua elemente extrem de eficient. Ele folosesc pistoane speciale, chiulasa care este pozitionata ideal pentru ca admisia sa creeze un curent rotational in camera de ardere. Acest fenomen creeaza o mai buna mixtura de aer si benzina, iar particulele de combustibil care depasesc parametrii de functionare a motorului sunt redusi in comparatie cu propulsoarele conventionale.
Acest proces permite o ardere mai eficienta rezultatul nefiind doar o reducere a consumului de combustibil ci si o scadere a ratei aer/benzina de la 1:14 la 1:25 fara ca puterea motorului sa fie afectata. In prezent tehnologia motoarelor care functioneaza pe baza unui amestec sarac a evoluat spre Injectia Directa de benzina. Cei mai avansati fabricanti de automobile in aceasta directie sunt cei de la Toyota, Mitsubishi si Nissan.