Adevarul despre piata auto din Romania in zona masinilor electrice a fost prevestit de noi in urma cu mai bine de 12 luni cand aceeasi guvernare a scazut Rabla Plus de la 11.500 euro pana la un nivel de 5.100 euro cat a fost in 2024.
Aceasta reducere a ajutoarelor sociale a dus la un colaps al vanzarilor de masini electrice din Romania, iar taxarea extra a celor produse in China a contribuit si ea la anularea orcarui avantaj al achizitie unei asemenea masini in 2024.
De fapt, in 2023 au fost comercializate peste 10.500 de masini electrice, iar in 2024 APIA crede ca nu vom atinge nici macar pragul de 9.000 de unitati comercializate.
Dintre acestea, 80% sunt cumparate de catre persoanele juridice precum cele cateva mii de utilitare electrice ale curierilor, insa si de catre primariile si consiliile judetene unde Rabla Plus este mult mai generoasa.
In mod real vanzarile destinate persoanelor fizice sunt la un nivel dezastruos, singura marca care a reusit sa-si pastreze oarecum cota de piata fiind Tesla cu al sau Model 3 facelift si Model Y RWD Long Range fabricat in Germania.
Dealerii se tem ca actuala guvernare urmeaza sa introduca in “ordnanta trenulet” si anularea Rablei Plus masinilor electrice, anulare care pentru prima data poate sa ofere adevarata dimensiune a pietei auto de masini electrice din Romania.
Noi speram ca Rabla Clasic sa ramana in vigoare pentru motoarele termice pentru a sustine in continuare cele 95% din vanzarile anuale de automobile noi din Romania.
Pe o piata concurentiala aceste ajutoare tip incentive nu mai trebuie sa fie date soferilor/dealerilor ( vezi exemplul Germaniei) pentru ca doar asa piata se poate regla singura in functie de cererea si oferta reala a clientilor din Romania.