Povestea de astazi se refera la decaderea industriei auto franceze si conceperea de motoare de la zero care sa fie putin fiabile in timp.
“Vedeta” este fara doar si poate Renault care pana acum un deceniu inca era recunoscut drept un constructor de motoare bune, si aici nu putem decat sa ne aducem aminte de clasicul 1.6 16V pe benzina sau de motorul diesel 2.0 dCI montat pe prima generatie de Laguna la inceputul anilor 2000.
Pentru a intelege mai bine cum arata aceasta decadere trebuie sa ne uitam la specificatiile a doua motoare produse de Renault, unul de acum doua decenii diesel si altul nou lansat in 2018 pe gama Renault Clio, motor care avea sa devina in 2020 motorul de baza pentru Dacia Logan III.
FIABILITATE! CE ZIC SPECIALISTII?
Motorul de generatie noua 1.0 TCe 100 CP Renault H4Dt/BR10DE, motor realizat de catre francezi impreuna cu cei de la Nissan si care are o fiabilitate recunoscuta oficial de catre producator de 250.000 km.
Este vorba de fiabilitatea generala denumita in engleza lifespan, adica cat estimeaza producatorul ca acest motor poate merge maxim fara sa cedeze componentele mecanice.
Si aici vorbim de motorul cu injectie clasica multipunct MPI pentru ca daca ne uitam la ceea se spune producatorul despre versiunea cu injectie directa HR10DDT 110 CP atunci “viata estimata” este de maxim 220.000 de km.
De partea cealalta a baricadei se afla in motor diesel cu 4 pistoane de doi litri din seria 2.0 dCI Renault M9R, motor care are o “viata estimata” de 500.000 km, insa in realitate aceste motoare au depasit fara probleme aceasta jumatate de milion estimata de producator in momentul conceperii sale.
Romanii continua sa fie nemultumiti de fiabilitatea modelelor Dacia Logan 3 2023
Acest detaliu ne face sa aratam faptul ca Renaut stie sa produca motoare care merg peste 500.000 de km fara probleme, insa nu mai doreste sa le produca, in locul sau fiind realizate propulsoare de tipul 3 cilindri turbo pe benzina care au o perioada reala de viata chiar mai mica de 200.000 de km.
Acestea fiind spuse, Renault si-a pierdut o mare parte dintre clientii traditionali care s-au indreptat spre marci auto cu motoare serioase precum Kia-Hyundai sau VW-Skoda-Seat chiar daca au scos bani in plus din buzunar.
De fapt, acum la inceput de an 2025 vedem ca Renault are in gama un banal 1.2 TCe cu 3 pistoane de 130-140 CP, in timp ce Mazda a renuntat la motorul 2.0 cu 4 pistoane pentru ca avea cilidreea prea mica, in locul sau fiind montat un motor tot cu 4 pistoane insa de 2.5 litri aspirat care poate merge (viata estimata) conform Mazda peste 350.000 km.
Si daca chiar vrem sa vedem cum arata decaderea francezilor nu trebuie sa uitam faptul ca Renault Laguna avea in 1999 un motor V6 de trei litri aspirat care era cuplat la o cutie automata clasica produsa de ZF.
Aplicabil si la stellantis
Vezi ca Stellantis a recunoscut toate problemele si au schimbat gratuit motoarele si in Romania!