Volkswagen a fost prima marca care a reusit sa ofere o masina ieftina si buna pentru acele vremuri, modelul Kafer, sau Broscuta, devenind in scurt timp un best-seller si pe plan mondial.
Succesul acesteia a atins cote nemaiintalnite vreodata, chiar si piata americana devenind un mare absorbant al masinutei proiectate pe vremea celui de-al treilea Reich.
Totusi, pe la jumatatea anilor 70, era necesara o inlocuire a modelului Kafer devenit un adevarat fashion-icon. Raspunsul a venit tarziu sub forma noului pe atunci VW Golf I, o compacta foarte avansata tehnologic, model care la randul lui a scris istoria marcii VW din ultimii 30 de ani. Odata cu echiparea cu motorul diesel de 1,6 litri, Golf a cucerit, an de an, titlul de cea mai comercializata masina europeana.
Fiabilitatea ridicata, performantele bune si pretul de achizitie scazut au fost motivele succesului masinii germane.
Acesta reusita a industriei auto europene a fost insa secundata la o distanta mica de o alta masina germana, la fel de faimosul Opel Kadette I. Acesta din urma a reprezentat raspunsul lui Opel la VW-ul Golf. Opel-ul Kadette II este fabricat si in prezent in Romania sub numele de Daewoo Cielo.
Amandoua masinile se caracterizau printr-o calitate de fabricatie ridicata si printr-o gama de motorizari foarte economice, dar si unele foarte performante. Adevaratele rachete ale soselelor din anii ‘80 fiind Golful GTI si Kadettul GSI.
Odata cu trecerea timpului au aparut noi generatii de VW Golf, cea de acum fiind a cincea. La Opel, numele de Kadette a fost schimbat la inceputul anilor ‘90 in Astra, model care a ajuns si el la cea de-a treia generatie. Adevarul acestei batalii intre cele doua marci germane a fost faptul ca Golf-urile III si IV au fost superioare Opel-urilor Astra I si II, vanzarile din ce in ce mai scazute pentru Astra fiind o dovada ca VW reuseste mai bine sa se adapteze cerintelor pietei. Un alt dezavantaj al celor de la Opel a fost echiparea cu motoare diesel nu foarte performante, vechile modele Astra bazandu-se pe un singur diesel de 1,7 litri, de origine Isuzu, inferior TDI-urilor VW.
In prezent, Opel, dupa ce a trecut printr-o perioada neplacuta din punct de vedere financiar, a reusit sa conceapa o berlina de clasa medie Vectra C foarte performanta, urmatorul pas fiind schimbarea compactei Astra, noul model dispunand de o caroserie mult mai mare decat vechea generatie, pasagerii din spate fiind tratati regal.
Design-ul caroseriei, cu linii bio-design, arata foarte bine din orice punct ai privi-o, partea frontala cu blocuri optice de mari dimensiuni imprumutand elemente de la Vectra, iar partea posterioara cu stopuri elipsoidale reprezinta o forma evoluata a Signum-ului.
De partea cealalta, VW-ul Golf a mizat pe cartea traditionalismului, design-ul actualei generatii fiind o interpretare usor schimbata a generatiei IV. Astfel, Astra, cu un design inovator si linii ale caroseriei bine inchise, infrunta un Golf cu o caroserie clasica bine proportionata, dar care poate parea prea banala. Alegerea este in schimb a fiecaruia, design-ul fiind un element supus categoric subiectivismului cumparatorului.
In interior lucrurile stau la fel, Golf avand o plansa de bord foarte bine realizata si foarte ergonomica, dar care parca este fara noima, totul este la locul lui insa fara o tusa de personalitate, aproape banala. In schimb, in interiorul Opel-ului gasim o plansa de bord parca sculptata de o mana latina, display-ul central incastrat in bord si ceasurile doar trei la numar, fac din condusul unei Astra o placere mai mare decat a unui Golf.
Ca spatiu interior, pasagerii stau mai bine in Astra decat in Golf, tunelul meridian de la VW-ul Golf deranjand cel de-al treilea pasager de pe bancheta din spate.
Ajunsi la capitolul motorizare, am ales cele mai puternice motorizari diesel disponibile pe ambele masini, astfel VW-ul Golf este propulsat de un TDI de doi litri foarte putrenic si nervos care dezvolta 140 de CP si un cuplu motor maxim de 320 de Nm la o turatie de 1.750 rpm. Pe cand Opel echipeaza noua Astra cu un motor de orgine Fiat Multijet, respectiv un 1,9 litri CDTI de 150 de CP si un cuplu asemanator TDI-ului.
Amandoua motoarele sunt legate la cutii de viteze cu sase rapoarte foarte bine etajate. Surpriza este faptul ca CDTI-ul de origine italiana este mai performant decat TDI-ul nemtesc, fiind mai putenic cu 10 CP, mai performant, viteza maxima de 210 km/h fiind mai mare decat cea a Golf-ului, iar consumul de conbustibil de 5,8 litri la 100 de km parcursi este asemanator cu cel al TDI-ului. Este pentru prima data cand un diesel care echipeaza un Opel este superior unui TDI de la VW.
Amandoua modelele sunt oferite in schimbul unor sume destul de mari raportate la costul de achizitie al predecesorii sai din anii 80, insa si costurile de producere al unor compacte precum Astra sau Golf sunt mai mari.
Pretul CIP (fara taxe) al Opel-ului Astra 1.9 CDTI Essentia de 15.094 euro este usor inferior Golf-ului 2.0 TDI Trendline, model care poate fi achizitionat in schimbul sumei de 15.622 euro. Pretul DDP (cu toate taxele) este de 18.231 euro pentru Astra si 18.810 euro pentru Golf, dotarile standard fiind complete la ambele masini.
Cu un spatiu interior mai mare, o motorizare mai putenica si un design atractiv, Opel-ul Astra a devenit, in sfarsit, un adevarat concurent al legendarului Golf.
Daca cineva este pus sa aleaga un Golf sau o Astra, acesta va avea o treaba destul de grea deoarece futurismul Opel-ului si traditionalismul Golf-ului sunt doua elemente care se opun categoric, dar care se si concureaza reciproc, alegerea apartinand fiecaruia in parte.