Una dintre cele mai surprinzatoare masini care a ajuns in testele Autolatest este, fara discutii, gama Jeep Compass 2023.
Aceasta masina a aparut pe piata prima data in anul 2017, cand americanii au decis sa aduca in Europa a doua generatie de Compass, o masina construita de la zero de catre FCA, inainte de aparitia gigantului industrial Stellantis care sa inglobeze si marcile Citroen si Peugeot.
Adica, vorbim de un Jeep conceput atunci cand americanii aveau un cuvant mai important de spus in fosta alianta FCA.
TEHNICA ROBUSTA
Plaforma tehnica a lui Compass este atat de robusta, incat aceasta masina a fost conceputa inca din 2016 sa fie echipata cu motoare pe benzina, motoare diesel si evident, modele PHEV cu baterii de capacitate mare.
Modelul din acest test drive este al doilea facelift aplicat gamei Compass, facelift care aduce in premiera o noua plansa de bord si o noua gama de motorizari de ultima generatie, care trebuie sa faca acest model unul dezirabil si in Europa, chiar si dupa anul 2030 cand incepe oficial electrificarea continentului.
CARE SUNT SCHIMBARILE REALE?
In primul rand, noul Compass are un interior complet modificat care aduce elemente calitative la interior, Jeep renuntand la plansa de bord imprumutata de la Renegade.
Pur si simplu, noul Compass 2023 are un interior extrem de bine realizat, materialele fiind premium, iar asamblarea lor este la nivelul unor marci precum Toyota, Skoda sau Hyundai.
De aceasta data, europenii nu mai au ce sa comenteze, intregul interior avand, fara discutii, valeitati premium.
La capitolul tech putem spune ca Jeep Compass a facut saltul mult asteptat, pentru ca vedem pentru prima data noile display-uri de mari dimensiuni, care nu mai au nici o legatura cu defunctul U-Connect.
In prezent, sistemul multimedia central pe 10.1 inch se numeste U-Connect 5 si este la nivelul oricarui concurent direct, mai ales ca sistemul audio Alpine este high end si poate concura fara probleme un Bose sau Harman Kardon. In spatele volanului “ceasurile” au fost inlocuite de un display si mai mare de 10.25 inch.
O alta mare schimbare sunt noile scaune mult mai bune ergonomic, care, de aceasta data, au o tapiterie de piele de calitate mult peste ceea ce gasim la modelele concurente cu preturi echivalente.
ALFA TONALE……..DODGE HORNET…….si acum JEEP COMPASS
Toate aceste masini au de fapt aceeasi componenta tehnica, respectiv utilizeaza aceeasi platforma tehnica si aceleasi motorizari pe benzina si PHEV, insa doar Jeep ofera o configuratie care accentueaza confortul in viata de zi cu zi.
Trenul de rulare al lui Compass Limited este mult mai confortabil decat cel al unei Alfa Romeo Tonale sau Dodge Hornet, pentru ca aceste masini sunt concepute sa iasa si in afara soselei.
Pe modelul din acest test drive, cu transmisie doar pe puntea fata, recomandam doar iesirile in mediul soft off-road.
MOTOR SI CUTIE
Sub capota lui Compass 2023 se ascunde noua generatie de motoare 1.5 GSE 48V e-Hybrid cu 4 cilindri, realizata de Stellantis pentru toate masinile de ultima generatie, care se vand in Europa.
Acest motor ofera standard o putere maxima de 130 CP si 240 Nm, insa cutia de viteze secventiala Getrag 7DCT are integrat in ea inca un motor electric de 20 CP si 30 Nm, ambele motorizari afisand o putere cumulata de 150 CP si 170 Nm.
La prima vedere nu pare o putere suficienta, insa dupa parcurgerea a peste 1.000 de km in Romania, putem spune ca pentru un mers normal performantele sunt decente.
Evident ca daca vrei preformante de top, poti alege un Compass 4XE PHEV de 240 CP si peste 500 de Nm.
Cutia de viteze reuseste sa fie o solutie eficienta pentru un SUV de talia lui Compass, pentru ca in mod real chiar functioneaza in modul EV pe distante mari, fata de o masina MHEV care, de fapt, nu ajuta cu nimic la economia de combustibil.
Noi am reusit sa afisam un consum de 6.7 litri de benzina intr-un Bucuresti extrem de aglomerat, insa cand mergi pe autostrada trebuie sa te astepti la un consum de 8 litri la fiecare 100 de km.
Marea surpriza a fost pe drumurile judetene, unde viteza nu a depasit 100 de km/h, zona unde sistemul Hybrid de la Jeep a permis un consum de 4.6 litri de benzina, fara a conduce masina econmic.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
La prima vedere, un Jeep Compass pare o masina cu putine sanse in fata unor modele concurente din Europa, insa facelift-ul a adus in final un interior premium si o gama de motorizari corecte.
Motorul de 150 CP este suficient pentru orice european, iar cutia electrificata Getrag este superioara in utilizare oricarei transmisii CVT, cum vedem la Toyota sau Honda.
Singura mare problema a lui Jeep este politica de vanzari a celor de la Autoitalia, care au crescut pretul lui Compass inexplicabil fata de oferta concurentei, insa chiar si asa, masina americanilor este o solutie buna la o Honda CR-V, Honda HR-V, Toyota Corolla Cross, Yaris Cross sau gama Skoda Karoq/Seat Ateca/VW T-Roc.
Insa, daca nu ne credeti, puteti merge la dealerul MIT Motors sa testati chiar masina din acest test drive, loc unde veti gasi cea mai buna echipa de vanzari dedicata marcii Jeep din Romania.
PRO
Design veritabil Jeep
Sistem hybrid eficient in mediul urban
Tren de rulare confortabil si in off road
Cutie Getrag 7-TCT electrificata
Consum real foarte bun si in afara orasului
Calitate de fabricatie superioara precedentelor generatii
Sistem multimedia U Connect 5
Motor pe benzina cu 4 cilindri de 130 CP economic
Masina identica cu Dodge Hornet in SUA
Versiunea PHEV cu 240 CP si transmisie AWD
CONTRA
Pret relativ mare de achizitie al versiunilor de top
Lipsa sistem de navigatie pe versiunea Limited
Valoare de revanzare

FISA TEHNICA
Motor Benzina
Numar de cilindri: 4 in linie TURBO
Injectie: Injectie directa
Capacitate cilindrica (cm3): 1469 cmc
Alezaj X Cursa (mm): 71,0 mm x 92,2 mm
Putere maxima CP/KW – rot/min: 130/5500 +20 CP Electric
Cuplu maxim Nm – rot/min: 240/1500 +30 Nm Electric
Carburant: Benzina
Rezervor litri: 55
Transmisie
Punte motoare: 4×2
Cutie de viteze / nr. trepte: Getrag secventiala 7-TCT Electrificata
Dimensiuni
Lungime (mm): 4394
Latime (mm): 1819
Inaltime (mm): 1624
Ampatament (mm): 2636
Portbagaj: 438-1387 l
Greutate la gol kg: 1475
Performante
0 – 100 km/h (s) – 10
Viteza maxima (km/h) –195
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 5.6
Anvelope: 235/45R19
Pret
Pret lista cu TVA si Rabla: 31.782 €