In urma cu ceva vrem am facut cunostinta cu cea mai noua generatie a utilitarei germane VW Crafter, un van care face parte din segmentul de 3.5 tone si care detine titlul de una dintre cele mai bune masini din segment.
Primul Crafter testat a fost cel echipat cu motorizara diesel de 136 CP, model care avea sa demonstreze performante de top si un consum mediu realmente mic chiar si cand masina a rulat sute de km in sarcina.
Crafter 2012 este de fapt aceeasi utilitara ca si pana acum insa care are o gama de motorizari mult mai mare si un nivel al echipamentelor care poate satisface orice gust. Acum clientul de Crafter poate sa achizitioneze si o versiune speciala 4Motion care rivalieaza cu succes concurentul Mercedes Sprinter 4×4.
Evolutia utilitarelor din segmentul de 3.5 tone
Daca ne uitam putin la piata auto de vehicule comerciale de acum mai bine de un deceniu putem spune ca aceste masini au suferit schimbari de proportii fata de predecesorii lor prin simplu fapt ca in prezent se pune accentul pe o economie cat mai mare de combustibil.
Cea de-a doua generatie de LT (primul van realizat de VW impreuna cu cei de la Mercedes) avea sub capota doar motorizari diesel de cilindree mare printre care amintim un 2.8 litri foarte puternic si andurant. Acest motor avea sa deomnsteze o fiabilitate asemanatoare cu cel al lui Mercedes care echipea primul Sprinter 2.9 Diesel, insa aceste propulsoare avea lipsuri la capitolul consum de carburant.
O astfel de masina sa consume in sarcina mai putin de 9 litri era un deziderat imposibil de atins, fapt pentru care noile utilitare 2012 vin sa ofere clientilor un compromis care sa reduca consumul de motorina, si automat sa reduca costurile de utilizare.
Motoare diesel mici si economice
Masina din acest test drive face parte din gama celor mai mari utilitare ale momentului insa dispune de cel mai mic motor care echipeaza un van de 3.5 tone, respectiv motorul TDI de doi litri.
Acesta a fost realizat de VW pentru a schimba in gama vechiul 1.9 TDI si pentru a da masinilor normale performante superiore insa si un consum redus de motorina. Spune consum mic cand vorbim de masinile mici insa VW a echipat marele Crafter cu acest 4 in linie si pe deasupra mai vine standard si cu o versiune entry-level de 109 CP (vezi masina din acest test).
Dupa efectuare a sute de km la bordul noului Crafter 109 putem spune fara menajamente ca acest model trebuie sa fie achizitionat doar cu motorul diesel cu puterea maxima de 136 CP sau chiar versiunea Bi-Turbo care ofera un moment motor de 400 Nm.
Motorul diesel TDI al masinii de fata este recomandat doar pentru cei care au de transportat marfuri usoare si voluminoase deoarece daca incarcam masina in sarcina maxima si avem un drum extraurban observam imediat puterea destul de mica a propulsorului.
Asadar, compromisul in cazul lui Crafter sunt versiunile de putere de 136 sau 106 CP.