Cine poate uita prima generatie de van-uri Master din anii 80, utilitară care a fost realizată doar cu gândul de a avea un spatiu de încărcare cât mai mare.
Această masină devenită un icon pentru piata de utilitare din Europa a avut în mare parte un singur dezavantaj, respectiv avea un design exterior atipic segmentului din care facea parte. Linia caroseriei cu unghiuri ascutite poate nu arata foarte bine, însă cu sigurantă avea ce să demonstreze concurentei din Germania, care încă utiliza pe atunci formula tehnică totul spate (motor si transmisie în dreptul puntii spate).
Prima generatie de Renault Master s-a bucurat de un succes mare si a fost construită în perioada 1981-1989.
La muncă cu noul Renault Master 2012
Pentru a vedea adevăratele capacităti ale noii masini recent lansate pentru piată din România am decis că trebuie să punem la treabă noul van al celor de la Renault.
Ziua de lucru a început când am încărcat masină cu un palet de piatră. Traseul ales a fost Bucuresti-Vidraru, iar după primii km în aglomeratul Bucuresti am constatat că masina se descurcă admirabil chiar si într-o intersectie precum cea de la Piata Unirii.
Autostrada Bucuresti-Pitesti a adus o viteză de croazieră de 105 km/h la o turatie optimă de 2.500 rpm. Cea mai dificilă zonă a fost urcare din Curtea de Arges până în zonă barajului, propulsorul noului Master cerând turatii destul de mari.
După terminarea zilei si a test-ului am tras concluzia că cea mai bună versiune de motorizare pentru această masină rămâne cea de 150 CP si 350 Nm.
Master Furgon L4H2
Renault Master este o utilitară din segmentul mediu unde de cele mai multe ori contează echiparea masinii cu o motorizare diesel puternică si o capacitatea mare de încărcare. Sistemul de tractiune al versiunii L4H2 este propulsia, comportamentul sau fiind complet diferit fată de cel al modelului cu tractiune pe puntea fată.
Modelul din acest test este un Master din seria Heavy Series respectiv modelul Master Furgon L4H2. Acest lucru înseamnă că acesta este echipat standard cu o punte spate cu roti duble si o transmisie manuală cu rapoartele schimbate pentru a face fată unei sarcini mari indiferent de situatia din trafic.
Pentru a vedea exact care este comportamentul unui asemenea model am încărcat utilitara francezilor cu peste 1 tonă de piatră. Aceasta s-a comportat admirabil pe sosea în sarcină, puntea spate transmitând celui din spatele volanului suficiente informatii pentru a nu uita că masina este încărcară. În total am parcurs peste 400 de km atât în regim de autostradă cât si în mediul urban.
Master 2011 punctează si la capitolul design
Modelul Master din acest test drive reprezintă pentru francezii de la Renault un salt imens din punct de vedere al design-ului datorită utilizării unei noi linii generale care se desprinde pur si simplu din masa de utilitare care rulează pe Bătrânul Continent.
Fată de generatia precedentă actualul Master are o prezentă mut mai agreabilă, blocurile optice pozitionate pe verticală aducând mult cu ceea ce reprezintă linia de design a gamei de automobile Renault. Pur si simplu dacă am pune fată în fată acest Master si modele sale concurente nu am putea să nu observăm atentia la detalii din partea francezilor. Grila radiatorului de mari dimensiuni cu fantele sale proeminente oferă o imagine extrem de elegantă utilitarei
Este pentru prima dată când un constructor de vehicule utilitare se axează si pe realizarea unei caroserii care să benfecieze si de un design mult mai bine gândit.
Caroserie
În comparatie cu generatie precedentă noul Renault Master este o utilitară care aduce mari avantaje utilizatorului si din punct de vedere al spatiului de încărcare.
Pentru cei care doresc un volum cât mai mare Renault oferă acest model cu un spatiu maxim de 22 m3.
Cei care doresc să transporte greutăti pot achizitiona un Master cu o masă maximă autorizata de peste 4.5 tone, iar lungimea maximă a zonei de încărcare poate ajunge chiar si la o valoare de 4.4 metri. Pe lângă aceaste capacităti de top Renault Master oferă unul dintre cele mai bine gândite interioare din segment. Plansa de bord este de factură noua si permite soferului să-si găsească pozitia optimă la volan.
Un alt criteriu unde noul Master se află în fată modelelor concurente este ergonomia postului de conducere. Aici soferul este înconjurat de o multitudine de spatii de depozitare.
Dotări de lux
Pentru a duce gradul de confort la un nivel si mai mare Renault a trimis noul Master direct într-un segment de utilitare premium, acum clientii putând opta pentru o instalatie de aer conditionat automată, un sistem de navigatie Tom Tom si un display multifunctional montat în partea superioară a habitaclului.
Pentru cei care doresc si mai multe dotări există tot timpul un cruise control si un sistem de stabilitate ESP care lucrează inteligent atunci când masina este în sarcină.
De asemenea optional clientul poate să-si echipeze masină si cu senzori de parcare spate sau cu un sistem vindeo pentru mersul înapoi. Aceste optiuni reprezintă un salt incredibil de mare pentru noul Master, modelul fiind în acest moment unul dintre cele mai moderne din segment.
Motorizare
Sub capotă francezii au echipat noua utilitara cu o nouă serie de propulsoare dCI Euro 5.
Acestea au o cilindree de 2.3 litri si sunt amplasate longitudinal. Modelul de fată în versiunea de caroserie L4H2 este echipat cu motorul dCI nume de cod J6, acesta fiind creditat cu dezvoltarea unei puteri maxime de 125 CP.Cel mai important detaliu pentru cei care conduc astfel de utilitare nu este puterea maximă ci momentul motor, propulsorul de 2.3 litri dCI afisând un cuplu de 310 Nm începând cu 1.500 rpm.
La prima vedere performantele masinii sunt relativ suficiente, însă după parcurgerea a câtorva sute de km în sarcină am dorit parcă versiunea de putere de 150 CP si 350 Nm.
Consum
De fiecare dată când vorbim de un consum pentru o astfel de utilitară părerile sunt impartite, unii spunând că în medie o astfel de motorizare trebuie să consume în mediu urban maxim 13 litri pentru fiecare 100 km. Noul Master de 125 CP are un consum mediu extraurban (pe autostradă cu o viteză croazieră de 105 km/h) de 8.5 litri, iar când intrăm în orase acesta sare până la o valoare de 14.5 litri.
O altă caracteristică de top a noului propuslor este echiparea sa cu o distributie pe lant care nu necesită o înlocuire nici când motorul ajunge la granita a 300.000 de km efectuati.
Transmisie
Datorită faptului că masina de fată primeste puntea spate cu roti duble francezii au echipat modelul si cu o nouă transmisie manuală cu 6 rapoarte.
Aceasta benefeciază de prima treaptă foarte scurtă pentru momentele dificile în sarcină, si un ultim raport relativ lung pentru o economie sesizabilă atunci când se rulează în mediul extraurban.
Fată de generatia precedentă timoneria este realizată mult mai elegant, detaliu care permite o convieturie mai facilă atunci când trebuie schimbate frecvent vitezele în special în orasele aglomerate.