Evident aici vorbim de modelul Range Rover lansat de BMW in anul 1994 si care a reprezentat primul Range echipat standard cu o suspensie pe perna de aer si o caroserie autoportanta.
Dupa trecerea anilor conceptul de masina de teren premium Range Rover a ramas in mare parte la fel respectiv o caroserie autoportanta extrem de luxoasa si un tren de rulare cu suspensii pe perna de aer care permit soferului sa mareasca garda la sol in functie de necesitati.
In prezent marca Range Rover are doua modele de baza, respectiv Range Rover Sport care se bazeaza pe modelul Land Rover Discovery si marele Range Rover care reprezinta tot ceea ce este mai bun din partea marcii britanice.Acesta din urma continua sa fie cel mai prestigios SUV de lux atat pentru piata din Europa cat si pentru cea din SUA unde exista de ani buni o concurenta acerba precum modelele Mercedes GL, Infiniti FX, Lincoln Navigator sau Cadillac Escalade.
Chiar si asa, modelul Range Rover continua sa fie o masina prestigioasa care nu si-a pierdut din cota de piata datorita faptului ca britanicii au modernizat continuu masina din punct de vedere tehnic.
Viitorul marcii Range Rover se bazeaza pe noul Evoque
Masina din acest test drive este una revolutionara pentru marca Range Rover deoarece este cel mai mic Range Rover, si nu in ultimul rand este singura masina care poarta acest nume si care este echipata standard cu o tractiune doar pe o singura punte.
Modelul testat de echipa Autolatest este un Range Rover Evoque TD4 care primeste standard transmisia integrala Terrain Response si o motorizare diesel de 150 CP.
Inca din primul moment la bordul lui Evoque ne-am reaminiti de senzatiile oferite de vechiul P38 atat din punct de vedre al confortului cat si al spatiului oferit pasagerilor. Multi au sesizat la acest Evoque faptul ca spatiul pentru sofer este chiar mai bun decat cel din modelul mai mare Range Rover Sport, spatiu oferite de o noua plansa de bord realizata mult mai ergonomic.
Consola centrala este de mici dimensiuni si nu permite atingerea genunchilor celor din fata de aceasta.
Ce inseamna Evoque 2012?
La aceasta intrebare multi au raspuns ca este un baby Range care trebuia sa apara pentru a concura de la egal la egal cu modele precum BMW X3, Audi Q5 sau Mercedes GLK. Dupa parcugerea a peste 400 de km atat in mediul urban cat si cel extraurban putem spune ca senzatiile oferite de aceasta masina sunt realmente premium, mult mai rafinate decat cele intalnite la modelele concurente din Germania.
Trenul de rulare nu benefeciaza de o suspensie pneumatica dar care ofera un compromis foarte bun pe sosea cand se parcug distante mari, insa si in mediul off road unde cursele suspensiei sunt cruciale pentru pastrarea aderentei. Masina noastra nu a avut nici o sansa in mediul off road deoarece era echipata cu jante pe 20 inch cu anvelope cu dimensiunea 245/55/R20.
Acesta sunt bune pe sosea insa datorita talonului foarte mic nu ofera nici o sansa masinii in afara soselei.
Sfatul nostru este sa echipati masina cu jantele de baza pe 18 inch Style 2, insa chiar si asa dimensiunea jantelor este prea mare pentru un parcurs fara probleme in afara soselei.
Capacitati off road
Atunci cand Land Rover a lansat prima generatie de modele Freelander multi au spus ca acea masina este un compromis nereusit pentru a avea vanzari cat mai mari. Realitatea a aratat in urma testelor ca primul Freelander era fara discutie cea mai buna masina din segmentul sau in mediul off road, titlu pastrat si in prezent de succesorul sau direct Freelander 2.
Si despre acest Evoque toti au spus ca masina nu este decat un SUV de imagine extrem de scump care nu are nici o tangenta cu mediul off road. In urma testelor realizate de presa specializata (aici masina era echipata cu anvelope dedicate) Evoque a demonstrat asemenea predecesorilor sai ca un Range Rover ramane un Range Rover indiferent de dimensiunea caroseriei.
De vina pentru acest comportament este sistemul Terrain Response care ofera performante exceptionale masinii chiar si cand aceasta trebuie sa escaladeze versanti impunatori.
Caroseria lui Evoque prezinta abilitati care permit masinii si incursiuni in mediul soft off road. Astfel unghiul de atac de 25 grade este unul foarte bun asemenea celui de degajare 33 grade. Daca vrei sa treci printr-un vad trebuie sa nu uiti de faptul ca masina a fost conceputa pentru ape care au adancimi de maxim 500 mm. Garda la sol este la randul sau foarte mare pentru o astfel de masina, respectiv 215 mm pe puntea fata si 240 mm pentru puntea spate.
Motorizare
Sub capota masinii din acest test se afla un motor diesel de 2.2 litri denumit de TD4 care dezvolta o putere maxima de 150 CP. Acesta este de fapt versiunea entry-level in gama de motorizari pentru Evoque deoarece cine doreste performante mai bune poate sa aleaga si versiunea de top SD4 care dezvolta o putere maxima de 190 CP.
Motorul diesel este rafinat datorita faptului ca are o cilindree de 2.2 litri si a dezvolarii unui moment motor de 400 Nm incepand cu o turatie de 1.750 rpm. Cutia de viteze este manuala cu 6 rapoarte si ofera un compromis intre un comportament rutier eficient cat si a unei economii de combustibil reale.
In treapta a 6-ea motorul are o turatie de 2.000 rpm cand viteza de croaziera este stabilizata la 130 km/h. Cu asemenea raport lung noul Range Rover Evoque devine unul dintre cele mai economice masina din segmentul SUV compact premium.
Masina din acest test ajunge la 100 de km/h in 10.8 secunde, iar viteza maxima este de 185 km/h. Evident aceste performante nu sunt amenintatoare pentru modelele concurente insa inginerii britanici ofera pentru cei care doresc performante de top daca se opteaza pentru motorul pe benzina de doi litri supraalimentat de 240 CP.
Concluzii
Daca vreti o masina premium care nu aibe problemele clasice de imagine asemenea modelelor concurente in special pe piata din Romania atunci trebuie neaparat sa conduceti acest Range Rover. Masina este mult mai mica decat un Range Rover normal insa si mai usoara cu pana la 1 tona fata de acesta.
Modelul este mult mai usor manevrabil in mediul urban iar consumul de combustibil este foarte mic in comparatie cu fratiorii sai mai mari.
PRO
Imagine de marca, spatiu bun la interior, echipamente electronice extrem de diversificate, motor diesel puternic, cutie de viteze manuala exacta, terrain response, aptitudini off road pentru o astfel de masina
CONTRA
Motorul diesel este oarecum prea slab pentru a avea performante rutiere, absenta cutie de viteze automata, jantele pe 20 inch arata bine insa nu reprezinta nici un avantaj pe sosele din Romania, volum mic al portbagajului, consum relativ mare.