De vina pentru acest succes modern este prezenta la carma Ford a lui Allan Mulally care a reusit sa stabilizeze gigantul Boeing la inceputul anilor 90 prin lansarea avionului 777 si restructurarea companiei de automobile intr-un ritm extrem de alert.
Primul pas a fost facut in SUA unde modelele pick-up Seria F au primit pentru prima data in istorita auto americana a unor motorizari V6 EcoBoost care au inlocuit treptat vechile si gurmandele V8-uri pe benzina.
In Europa Ford a pus in practica aceeasi strategie care a dat nastere la uzina Ford de la Craiova si la motorului anului, faimosul 1.0 EcoBoost de 125 CP. Acest propulsor echipeaza in prezent nu doar micutul B-Max realizat in Romania ci si gama Focus si noul Mondeo recent lansat in Europa.
Motorul cu 3 cilindri in linie supraalimentat a demonstrat in viata reala ca exista un inlocuitor clar al propulsoarelor diesel fara a avea un consum de benzina foarte mare.
REVOLUTIE IN CLASA MARE
Exista multi clienti de masini Ford in Europa care lauda modelele din clasele foarte mari gasite peste ocean si plang faptul ca Ford nu este capabil sa ofere si celor de pe Batranul Continent un model pe masura.
Pentru a nu mai exista aceasta nedumerire Ford a dezvoltat in secret in Australia o noua generatie de modele pick-up care trebuie nu doar sa inlocuiasca un Ranger deja cunoscut ci chiar sa concureze si sa detroneze modelele concurente din Asia precum Toyota Hilux sau Mitsubishi L200.
Pentru avea succes noul Ranger se prezinta astazi in 2012 intr-o forma complet noua, cu cea mai mare caroserie de pe piata, cel mai confortabil interior si cu o gama de motorizari diesel care nu sunt cu nimic mai prejos decat ceea ce ofera concurenta.
CAROSERIE
De fiecare data cand puneam fata in fata un Ranger mai vechi si o Toyota Hilux nu puteam sa nu observam faptul ca japonezii ofereau mai multa masina pentru aceeasi suma de bani, detaliu care la noul Ranger 2012 nu mai este o problema pentru ca modelul de fata este mai mare decat un Hilux, este mai mare decat un VW Amarok si de ce nu este mai mare decat un Nissan Navara Made in Europe.
Dimensiunile cariseriei sunt de-a dreptul foarte mari in comparatie cu modelel enuntate mai sus, si acest lucru nu este de condamnat pentru ca aceste vehicule merg de cele mai multe ori pe santiere si in medii neprietenoase cu celelalte automobile. Evident cand vine vorba sa parcam un Ranger in Bucuresti nu este usor, insa pentru fanii segmentului pick-up acest criteriu nu a fost nicioadata crucial in achizitia unei asemenea masini.
La prima vedere noul Ranger este mai lat decat concurenta sa, detaliu care se observa cel mai bine la interior unde americanul ofera cea mai mare latime a habitaclului. Pentru cei care stau in spate locul pe bancheta este la nivelul lui Hilux insa mult mai mare decat ceea ce ofera o Navara sau un L200.
Spatiul de marfa nu este acoperit la nivelul de echipare Limited si ofera celor mai mult utilitari o bena spatioasa si usor accesibila.
Capacul benei se deschide in limitele segmentului si poate sustine cateva sute de kg fara probleme. Noi care suntem familiarizati cu marile Ford F150 parca am fi vrut si un sistem easy entry care se rabateaza din capacul portbagajului insa din pacate inca ne aflam in Europa si clientii de aici nu sunt asa de pretentiosi cum sunt americanii.
Si ca sa nu uitam trebuie sa spunem ca noul Ford Ranger este cel mai sigur pick-up din Europa, acesta reusind sa primeasca pentru prima data in segment un total de 5 stele EuroNCAP.
INTERIOR
Dupa ce echipa Autolatest si Whattruck a testat pe parcursul anilor toate modelele pick-up din oferta pentru Romania trebuie sa spunem ca interiorul lui Ranger este cel mai bun din toate punctele de vedere. Calitativ doar japonezul Navara utilizeaza spuma poliuretanica de top, insa calitatea perceputa din nou nu este un criteriu de selectie in acest segment.
Plansa de bord este masiva si utilizeaza multe dintre sistemele Ford montate pe modelele de mare serie precu, sistemul audio de la gama Focus si diplay-ul central intalnit pe micuta Fiesta. In rest climatizarea automata cu doua zone dispune de butoane mari pentru a putea sa fie actionate si de un sofer care conduce cu manusi.
Scaunele din fata sunt electrice pentru versiunea Limited si ofera o sustinere laterala foarte buna, in timp ce consola centrala oarecum masiva ofera suficiente spatii de deozitare pentru bauturi si acte. Volumul torpedoului este la randul sau cel mai mare din clasa si poate ascunde fara probleme obiecte importante.
Din punct de vedere ergonomic noul Ranger este cel mai bun din clasa sa pentru ca utilizeaza multe dintre elementele intalnite in zeci de ani de utilizare al masinilor Seria F in SUA.
Aici Ford nu avea cum sa mai gresasca pentru ca este foarte simplu sa implementezi ceea ce este mai bun la fratiorii sau de peste ocean, detaliu disponibil doar la marcile Ford si Toyota.
Vizibilitatea postului de conducere este ajutata de un parbriz de mari dimensiuni si de oglinzile retrovizoare de-a dreptul gigantice. Pur si simplu intr-un Ranger nu prea mai trebuie sa-ti reglezi pozitia la volan deoarece aproximativ toti soferii vad fara probleme traficul din spate.
MOTORIZARE TDCI
Vechiul Ranger a fost un pick-up onest pentru ca nu excela la capitolul off asemenea concurentilor sai, ci pentru ca avea sub capota un diesel clasic TDCI de 143 CP care oferea atat performante de top cat si un consum mediu corect.
VEZI TEST-UL CU RANGER 2008 2.5 TDCI 143 CP AICI!
Masina de fata este de factura noua si dispune de o noua motorizare cu 4 cilindri care din fericire nu poate sa fie considerata un motor din serie downsizing. Spunem asta pentru ca diesel-ul de 2.2 litri TDCI a fost utilizat pentru prima data pe modelul Land Rover Defender 2012 si ofera pentru Ranger o putere maxima de 150 CP si un moment motor de 375 Nm.
Daca ne uitam la concurenta putem spune ca acest 2.2 litri este mai puternic decat un 2.5 D-4D al celor de la Toyota prin simplu fapt ca are un moment motor mai mare. Doar diesel-ul lui Nissan de 2.5 litri si 190 CP este mult mai rafinat si mai puternic.
Pe sosea noul TDCI nu te duce cu gandul foarte repede ca sub capota exista doar 4 cilindri pentru ca ajutorul de seama vine si din partea noii transmisii automate cu 6 trepte imprumutata de la modelele americane. Aceasta cutie face minuni cand este cuplata la un 2.2 litri TDCI prin simplu fapt ca ofera soferului si performante rutiere de top insa si un consum mediu cel mai mic din categorie.
Pe autostrada la o viteza de croaziera de 100 km/h acul turometrului se blocheaza la 1.900 rpm si consumul afisat nu sare de 7.5 litri pentru fiecare 100 de km parcursi. Cand mergem cu 130 de km/h turatia este de 2.400 rpm in ultima treapta a cutiei.
Chiar daca noua transmisie a celor de la Ford primeste note foarte bune nu putem sa uitam faptul ca la categoria pick-up cea mai rafinata transmisie automata a ramas cea a lui Hilux cu 5 trepte, o cutie luata evident de la modelele Land Cruiser.
CAPABILITATI OFF ROAD
Cand te uiti la un Ranger 2012 nu poti sa nu observi cea mai mare cursa a suspensiei fata si o garda la sol foarte mare pe spate. Trenul de rulare este setat sa ofere un comportament pe sosea aproape la nivelul unui Nissan Navara care este in continuare considerat cel mai sportiv pick-up din Europa.
Ford a reusit sa creeze un compromis ideal intre un comportament foarte bun pe sosea si unul de admirat atunci cand iesim in afara ei. Cutia automata permite soferului sa treaca chiar si peste cele mai amenintatoare obstacole chiar in modul 4High.
Cand este nevoie soferul poate actiona si cutia de tranfer dintr-un simplu buton aflat pe consola dintre scaunele din fata, actionare care se face tot timpul cu masina oprita si cu transmisia in modul Neutru.
Pentru cei care doresc senzatii tari trebuie sa spunem ca un Ranger dispune de cel mai bun unghi de atac dintre modelele pick-up insa nu si unul de degajare la nivelul unui Hilux. Ampatamentul mare nu este un prieten al soferului off road insa permite masinii un comportament exact pe sosea.
Sistemul de stabilitate ESP este standard si devine un prieten de nadejde cand masina este echipata cu anvelope M+S pentru zapada din acest sfarsit de an. Cand nu te mai ajuta anvelopele cuplezi si puntea fata si totul se rezolva.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Masina aceasta este mare, este puternica, este economica si nu in ultimul rand are o istorie care nu poate sa fie uitata cu usurinta. Pur si simplu noul Ford Ranger este in acest moment singurul concurent de seama pentru miticul Toyota Hilux, masina care detine suprematia in emisfera sudica a planetei Terra.
De aceasta data masina de fata este capabila a concura cu un Hilux sau cu un Amarok ZF8 fara prea mari probleme insa doar atunci cand este echipata cu motorizarea TDCI de 3.2 litri si 200 CP.
PRO
Cel mai sigur pick-up de pe piata din Europa
Cel mai mare pick-up din Europa
Motorizare diesel puternica (375 Nm) si economica
Cutie de viteze automata cu 6 trepte rafinata si eficienta
Capacitate de incarcare
Calitate de fabricatie superioara generatiei precedente
Pret de achizitie corect in comparatie cu modelele concurente
Masina capabila a merge in off road fara probleme
CONTRA
Motorul TDCI de 125 CP nu este recomandabil
Cutia de viteze automata este buna insa nu la fel de rafinata asemenea concurentei de la Hilux 3.0 D-4D
Lipsa motor 3.2 TDCI pentru masina din acest test drive
Versiunile de top cu un pret de achizitie relativ mare
Valoare mai mica de revanzare in comparatie cu Hilux sau Amarok in Europa