Povestea manufacturierului italian a scos la iveala inventivitatea peninsularilor si in categoria masinilor de strada de serie mare, un astfel de exemplu fiind Abarth Ritmo S.
Modelul lansat la inceputul anilor 80 avea sub capota o motorizare de doi litri care permitea soferului sa se bucure din plin de o putere maxima de 135 CP.
Astazi aceasta cifra nu reprezinta mare lucru insa in urma cu mai bine de doua decenii sa conduci o masina de 900 kg la gol care avea o putere maxima de peste 130 CP era cu adevarat un privilegiu. Drept comparatie putem spune ca un BMW 320i E30 avea tot 135 CP iar VW-ul Golf GTI avea doar 118 CP.
Abarth 2010
Asa cum este si frumos pentru un brand puternic Fiat a luat decizia de a scoate de la naftalina numele Abarth pentru a arata francezilor si germanilor ca sport hatch-urile sunt de baza specialitatea italienilor.
Primul model care avea sa poarte noul scorpion pe grila radiatorului este micutul Fiat 500, masina destinata in versiunea Multijet preponderent persoanelor de sex feminin.
Dupa cativa ani de cercetare Abarth a primit mana libera din partea celor de la Fiat si au demonstrat din nou ca aparentele inseala aproape de fiecare data.
Daca in anii 80 un Fiat Ritmo Abarh umilea pe sosea un mitic Golf GTI, acum razbunarea anilor lipsa de pe scena auto mondiala a celor de la Abarth se poate observa cel mai bine in masina din acest test drive.
Diferitele stiluri de sportivitate
Daca cineva poate sa spuna ca un VW Polo GTI mai vechi sau un Mini Cooper S I sunt masini sport trebuie sa-i contrazicem fara menajamente. Un Golf GTI sau un Mini sunt masini sport deosebit de performante, insa dupa ce parcurgem cateva sute de km la bordul lor ne dam seama repede ca aceste masini sunt de fapt expresi clara a sportivitatii pure germane, o sportivitate perfecta insa fara suflet.
Sa conduci sportiv un Polo GTI sau de ce nu un Renault Clio Sport nu mai reprezinta de mult o experienta iesita din comun, pur si simplu aceste masini sunt concepute din start sa fie si bune partenere in orice conditii de trafic.
Momentul motor al motoarelor TFSI de origine VW sau plaja larga de turatie al unui 2.0 Renault Sport fac viata mult mai usoara in spatele volanului, detaliu care duce spre o scadere considerabila a senzatiilor percepute.
Linistea unei masini sport de origine germana este buna la casa omului, insa motivul real pentru care aceste masini sunt achizitionate este exact contrariul, respectiv sa starneasca admiratie si de ce nu si putina frica! Spunem frica deoarece ESP-ul, sistemul de servodirectie exact si un tren de rulare confortabil sunt ingredientele decisive in scaderea sportivitatii reale ale unei masini sport din anul 2010.
Dupa parcurgerea a mai bine de 600 km cu acest Abarth 500 prin Romania am realizat cat de mult pierd clientii de Golf sau Clio Sport. Diferenta majora dintre acest Abarth si concurentii sai directi si nu numai este la capitolul libertate de exprimare. Cand se depasesc limitele normalului Abarth 500 S joaca intr-o clasa a sa, loc unde bunul simt si eleganta unei masini de origine teutona nu au ce cauta. Performantele pure si placerea de a conduce devin cele mai importante ingrediente ale lui Abarth 500S.
Performante Abarth 500S
Primul lucru sesizat in urma contactului cu aceasta mica bestie este lipsa clara de amortizare a trenului de rulare. Feeling-ul in spatele volanului este in mare parte identic cu cel al lui Ritmo Abarth din 1984, masina care transmitea soferului fiecare denivelare a soselei. Acest comportament aduce in prin plan din nou faptul ca inginerii italieni nu au mai dorit sa faca compromisuri, masina fiind una pur sportiva.
Si ce daca in viata de zi cu zi mai trebuie sa trecem peste linile de tramvai sau sa urcam pe cate o bordura in locul de parcare, un Abarth trebuie sa fie un Abarth respectiv o masina care sa socheze, de care sa-ti fie frica si de ce nu, cu care sa te poti mandrii in imensa masa de VW-uri sau Renault-uri fade.
Motorizare
Sub capota minuscula a lui 500 se ascunde de aceasta data o motorizare Fiat T-Jet supraalimentata care dezvolta o putere maxima de 135 CP si 206 Nm.
Aceste cifre poate nu inseamna nimic la prima vedere, insa daca le coroboram cu o greutate la gol de 905 kg putem sa relatam ca viteza maxima anuntata de Abarth este depasita fara probleme in viata reala.
Repriza de la 0-100 de km/h este atinsa in modul Sport in doar 7.9 secunde, detaliu care ne readuce aminte de spiritul feroce al acestui animal de rasa italian.
Consumul mediu realizat pe distanta anuntata mai sus a fost de 6.5 litri pentru fiecare 100 de km, cifra poate prea mare pentru un rezervor de 35 litri insa cu adevarat incredibil de mica pentru nivelul de performante afisat.
Pret de achizitie
La acest capitol Autolatest doreste sa nu detalieze deoarece in nici un caz din istorie un Abarth nu a fost achizitionat din considerente financiare. Pur si simplu aceasta mentalitate este gasita doar la germani care incearca din rasputeri sa promvoveze masini sport eficiente cu un bun pret de achizitie.
Este ca si cum am intreba pe cineva de ce achizitoneaza un Ferrari care are un pret mai mare cu 100.000 de euro decat cel al unui Porsche.
PRO
Imagine de marca istorica, sportivitate pur-sange, motorizare puternica si extrem de economica, tren de rulare tare si eficient cand se abordeaza virajele peste viteza legala, valoare sentimentala imbatabila
CONTRA
Pentru cei care doresc sa cumpere un Abarth 500 trebuie sa amintim ca trebuie sa testeze inainte si un Abarth Grande Punto!