Modelul despre care vorbim este evident berlina de clasa medie Avensis, model ajuns la cea de-a treia generatie si care are drept concurenti europeni precum VW Passat, Renault Laguna, Opel Insignia sau noul Peugeto 508.
Fata de acestia trebuie spus ca masina celor de la Toyota este un model aparte deoarece aceasta are o clientela total diferita fata de cea a concurentilor sai directi.
Trei generatii de succes
De fiecare data cand spui in Europa Avensis te gandesti imediat la o masina care nu are un design atragator insa care reprezinta fara discutie una dintre cele mai bune masini din segment. Pentru clientii din Europa modelul Avensis nu reprezinta doar inca o Toyota care are prestatii medii la toate capitolele si care o fac o masina foarte buna, ci doar o solutie clara la ofertele europene care nu trebuie sa arate bine, nu trebuie sa benefecieze de cele mai puternice motoare ci doar sa fie pur si simplu un Avenis.
Aceasta mentalitate a mai fost aplicata cu succes de catre Toyota in SUA unde modelul Camry a fost ani buni la randul cea mai vanduta masina de pe teritoriul nord american in segmentul sau.
In Europa japonezii au trebuit sa ia in calcul si componenta calitiva deoarece sa convingi un client de VW Passat sa nu mai cumpere aceasta masina este atat de greu ca si cum ai incerca sa convertesti un fan Honda sa cumpere un Buick.
Chiar si asa, prima generatie de Avenis de acum mai bine 10 ani a demonstrat ca si Toyota poate sa faca o berlina placuta europenilor care nu cauta neaparat un brand anume sau o masina cu un design socant.
Optica schimbata pentru anul 2012
In urma cu mai bine de trei ani japonezii lansau cu fast cea de-a treia generatie a berlinei Avenis in Europa, model care avea sa aduca gamei japonezilor acea componenta care lipsea cu desavarsire de la generatiile precedente, respectiv un design exterior atragator.
Acest nou Avensis avea o optica extrem de rafinat care arata aproape din toate unghiurile o masina cu dimensiuni mai mari. Partea frontala destul de masiva aduce mai mult a berlina de clasa imediat superioara, iar liniile poserioare ale caroseriei promoveaza un design masiv tipic american.
Pentru a pastra intreaga linie optica noul Avensis din acest test drive primeste pentru anul in curs noi blocuri optice cu tenta fumurie, iar in partea din spate stop-uri cu tehnologia LED. Aceste imbunatatiri ofera un rafinament crescut celei mai mari Toyota din Europa, masina avand o prestanta mult superioara modelelor concurente.
Pur si simplu linia masinii implementeaza un design masiv care ofera stabilitate si anduranta.
Modificari tehnice
Ultimul Avensis testat de echipa Autolatest era echipat cu un motor pe benzina de 1.8 litri si o transmisie CVT cu 7 rapoarte, masina care aduce notiunea de economie de benzina la un nivel greu de atins chiar si de catre masinile europene. Pentru a continua aceasta evolutie tehnologica Toyota a operat modificari la intreaga antifonare a masinii si la materialele din care este aceasta realizata.
Odata urcati la bord nu putem sa nu observam faptul ca acest nou Avensis este una dintre cele mai bune calitativ masini de clasa medie de pe piata. Intreaga plansa de bord este realizata in totalitate din spuma poliuretanica placuta la atingere si cu siguranta extrem de anduranta. Consola centrala este acum mai aerisita prin implementarea unui sistem de navigatie cu ecran touch screen mult mai eficient decat vechiul sistem.
Sistemul de navigatie este nou si ofera informatii suficiente pentru un parcurs fara probleme pe intreg teritoriul Romaniei. Acesta este eficient insa dispune de butoanele touch extrem de mici si greu de actionat.
Tren de rulare
Daca este un loc unde am putea critica noua masina a celor de la Toyota este evident trenul de rulare. Acesta este zgomotos atunci cand se trece peste denivelari mici specifice soselelor din Romania.
Daca circulam pe un asfalt de buna calitate suspensia masinii ofera nu doar un nivel ridicat de confort cat si o stabilitate foarte buna. De vina pentru aceasta performanta buna sunt si jantele pe 17 inch echipate cu anvelope Michelin din segmentul sport.
Motorizare D-CAT
Sub capota marelui Avensis 2012 se ascunde o motorizare diesel de ultima generatie care are o cilindree de 2.2 litri si care dezvolta o putere maxima de 150 CP. Momentul motor de 340 Nm se afla in media segmentului insa rafinamentul agregatului celor de la Toyota este mult mai mare decat ceea ce ofera sa zicem un VW 2.0 TDI sau un diesel 2.0 CDTI de la Opel.
Modelul din acest test este echipat cu o noua transmisie automata clasica cu 6 rapoarte, cutie care ofera la randul sau o eleganta tipica masinilor americane. Aceasta nu este la fel de rapida asemenea unui transmisii semiautomate precum VW DSG, insa cu siguranta ofera un raspuns in limitele clasei.
Specialitatea transmisei utilizate de Toyota si pentru masinile din SUA sau Japonia este mentinera unei viteze de croaziera ridicate in mediul rularii pe autostrazi. La o viteza de 140 km/h turatia motorului este de 2.500 rpm, exact acolo unde motorul consuma cel mai bine. Daca vrem sa mergem in Germania pe autobahn la o turatie de 3.200 rpm acul vitezometrului atinge o viteza de 180 km/h.
Consumul noii masini este de 7.5 litri intr-un oras precum Bucurestiul, insa daca se ruleaza calm la o viteza de 100 km/h consumul este de 4 litri. Cu asemenea performante masina este capabila sa atinga cu un singur plin de combustibil peste 900 de km.
Concurenta
Aici nu mai are rost sa face comparatii deoarece cine a condus pana acum un Avensis nu va cumpara in veci un VW Passat sau un Opel Insignia. Principala problema este sa aratam faptul ca pe langa Passat&Co mai exista si alte masini foarte bune precum acest Avenis. Noua masina a ajuns la maturitate si are o gama de motorizari fara repros.
Poate singurul inconvenient este oarecum pretul de achizitie aflat in plaja superioara a segmentului, loc unde mai gasim modele precum VW Passat CC sau Honda Accord.
PRO
Imagine pe piata, valoare mare de revanzare, masina extrem de fiabila, motor diesel economic si rafinat, cutie de viteze automata clasica, spatiu interior mare, calitate ridicata de fabricatie
CONTRA
Pretul de achizitie relativ mare, optionalele interesante sunt optionale, tren de rulare zgomotos, cutie de viteze automata usor lenta in primele doua rapoarte