Masina din acest test drive este una mult asteptata de catre soferii din Romania, pentru ca a fost amplu prezentata de catre cei de la Dacia drept modelul care urmeaza sa schimbe perceptia asupra marcii.
De fapt, Bigster nu este nimic altceva decat un Duster cu ampatament marit cu 23 cm, principala diferenta fiind la spatiul pentru pasagerii din spate si volmul portbagajului.
Insa, gama Bigster vine cu un nivel de echipare superior, iar daca luam in calcul motorul de fata 1.8 Hybrid de 155 CP si cutia multimodala E-Tech cu dotari optionale, ajungem la un pret de 33.000 euro cu TVA.
Adica, un pret pentru care deja te poti uita la un SUV din segmentul imediat superior, precum Ford Kuga 2.5 Hybrid 190 CP, MG HS 170 CP DSG7, Peugeot 3008 1.2 Turbo Hybrid 145 sau chiar si la un VW Tiguan intr-o versiune cu o echipare de baza 1.5 TSI.
CAROSERIE
Lungimea este cu 23 cm mai mare decat la Duster, inclusiv 4 cm in ampatament, pentru a ajunge la 4,57 m, insa latimea ramane identica pentru ca utilizeza aceeasi platforma tehnica.
Mai presus de toate, Bigster castiga 4 cm in inaltime, ceea ce ii permite sa afiseze o silueta mai impunatoare decat cea a lui Duster.
MOTOR DE 1.8 INSA CUTIA ESTE VECHEA MULTIMODALA
Marea noutate pentru gama Bigster este noul motor full hybrid, care inlocuieste binecunoscutul Hybrid 140 de la Duster si Jogger.
Acesta are in loc de motorizarea veche Nissan 1.6 de 94 CP/148 Nm, un motor Horse (Renault-Geely) de 1.8 litri cu ciclu Atkinson si injectie directa care dezvolta 109 CP si 170 Nm.
Cutia ramane aceeasi multimodala cu 4 trepte si mai multe moduri de functionare, cutie E-Tech care include doua motoare electrice de 49 si 20 CP.
Bateria trece de la 1,2 la 1,4 kWh si ramane amplasata sub podeaua din spate, respectiv masina nu sacrifica roata de rezerva care se plateste optional la masinile Dacia.
Bigster Hybrid 155 dezvolta exact 158 CP, dar, din motive de marketing si pozitionare este anuntat la 155 CP la Dacia si la 160 CP la Renault.
CONSUM
Noua motorizare 1.8 Hybrid 155 este un pas inainte fata de predecesorul sau, mediul urban ramane punctul forte al acestui sistem hibrid, chiar daca dimensiunile lui Bigster nu il fac vehiculul ideal.
Pe sosea, motorul are performante decente pentru ca transmisia multimodala este foarte buna in oras. In plus, greutatea la gol de peste 1.5 tone face ca acest hybrid sa ofere putin dinamism.
Cu siguranta, motorul cu combustie ofera mai mult raspuns, mai mult cuplu si flexibilitate, dar o parte din acest castig este totusi absorbita de greutatea suplimentara de cateva sute de kilograme, care trebuie transportata.
Punctul forte al acestui nou motor hibrid este consumul de combustibil: pe parcursul a trei zile de testare, inclusiv pe drumuri de munte si autostrazi, am inregistrat un nivel de 5,6 l/100 km.
Consumul in regim de autostrada insa creste vertigions, pentru ca transmisia multimodala tine turatia relativ prea ridicata a motorizarii de 1.8 litri, detaliu care nu se regaseste la concurenta echipata cu transmisii DCT, eCVT sau AT clasice cu convertizor de cuplu.
CUTIE MULTIMODALA CU PROBLEME DE RAFINAMENT
Cutia de viteze sufera in continuare de ezitari si de o anumita lentoare de reactie, osciland uneori intre doua rapoarte, pana la a mentine inutil turatii ridicate.
Pe scurt, regasim mai mult sau mai putin defectele vechiului bloc hibrid, la care se adauga uneori zdruncinaturi perceptibile in fazele de tranzitie electric/termic.
CONCLUZII
Daca acceptam cele cateva compromisuri inerente formulei Dacia (finisaje de baza cu plastic low-cost si tehnologie de bord modesta), Bigster-ul are argumente solide pentru a intoarce foaia intr-o categorie in care preturile au crescut vertiginos.
Vedeta urmeaza sa fie versiunea L3 1.2 TCe de 140 CP pe GPL, care va avea preturi in medie cu 8.000-10.000 euro mai mici decat cele ale versiunii de top Hybrid 155.
Cele mai mari probleme ale lui Bigster 2025 sunt insa zgomotele de la vant pe autostrada, cutia multimodala problematica si pretul prea mare al versiunii de top.
PRO
Fabricat in Romania
Imagine de marca
Motor de 1.8 cu 4 cilindri
Parbriz incalzit
Pret Bigster 1.2 TCe 140 CP pe GPL
Optional roata de rezerva
Dotari la versiunea de top Extreme
CONTRA
Lipsa motor hybrid 4×4
Probleme functionare cutie multimodala
Putere maxima insuficienta pentru greutatea masinii
Greutate la gol 1.5 tone
Viteza maxima doar de 180 km/h
Pret de peste 33.000 euro al versiunii de top
Greutate totala maxima aproape 3 tone
Materiale la interior low-cost
Zgomot aerodinamic pe autostrada
Climatizate automata cu doua zone doar pe versiunile de top
Lipsa oglinda interioara electrocrom la 33.000 euro
Suspensie spate low-cost rigida
FISA TEHNICA
Tip motor benzina hybrid
Codul motorului H5P A2
Putere maximă în CP (puterea sistemului) 155
Tipul cutiei de viteze multimodala
Clasa de poluare Euro 6e (WLTP) 36EA
Număr de cilindri 4
Injectie Directa
Număr de supape 4
Cilindree 1799 cc
Putere / cuplu (motor cu combustie) 80 kW (109 CP) / 172 Nm
Putere / cuplu (motor electric 1) 36 kW (49 CP) / 205 Nm
Putere / cuplu (motor electric 2) 15 kW (20 CP) / 40 Nm
Viteza maximă 180 km/h
Viteză maximă electrică (hibridă) 75 km/h
Zgomot la condus 66 dB
Consum pe distanțe scurte (WLTP) 5,2 l/100 km
Consum în zonele suburbane (WLTP) 3,4 l/100 km
Consum pe drumuri de țară (WLTP) 4,1 l/100 km
Consum pe autostradă (WLTP) 5,6 l/100 km
Consum combinat (WLTP) 4,7 l/100 km
Valoarea combinată a CO2 (WLTP) 106 g/km
Dimensiunea rezervorului 50,0 l
Capacitatea bateriei (brută) în kWh 1.4
lungime 4570 mm
Lățime 1813 mm
Lățime (inclusiv oglinzile exterioare) 2069 mm
Inălțime 1705 mm
Ampatament 2702 mm
Garda maximă la sol 220 mm
Raza de Bracaj 11,0 m
Volumul al portbagajului 546 litri-1851
Greutate în gol (UE) 1494 kg
Greutate totală admisă 1940 kg
Sarcina utilă 446 kg
Sarcina remorcii frânată 12% -1000 kg
Capacitate de remorcare fără frânare – 745 kg
Greutatea totală – 2940 kg
Sarcina de susținere 75 kg
Sarcina pe acoperiș 80 kg
Fabricat in Romania eu as trece la Contra, dar na hai ca esti nationalist
Nu sunt hater Dacia.
Sunt posesor de Dacia nouă, cumpărată în 2018 ( nu e Duster) – luată în cunoștință de cauză, cu asumare de avantaje și dezavantaje. Am luat-o pentru TCO ( total cost of ownership).
Evoluția la platforma CMFB LS se vede și se simte. Am testat câteva modele Dacia pe această platformă, inclusiv Duster full hibrid.
Nu mă iau de plastic, că e plasticoasa, că Dusterul are suprafețele vitrate mici ( Bertici Attila zice că e chestie de obișnuință), de materialele folosite, de motorizări ( care sunt suficiente din punctul meu de vedere…..da și eu îmi doresc V8 american la preț de 1l de la Dacia, dar na ….nu se poate), de siguranța de 70% la pasagerii adulți deși suratele Clio/ Captur/ Symbioz au obținut procente mai mari neavând LS-ul ( low specification ) ăla în coadă
. EU DOAR PUN PROBLEMA PREȚULUI. ( Nu ține faza că totul s-a scumpit.
Decât să investească în panoramic ( chiar e un dezavantaj pentru unii) în haioane electrice “cerute” de clienți, în caroserii vopsite în două tonuri, în jante de aliaj de 18′, 19′ nu mai bine investeau în niște scaune care să aibă certificare AGR, într-o stea în plus la testele de siguranță? …..stiu că vor să atragă clienții prin bling bling DAR…..
Personal aș alege la orice oră Tucson/Sportage/Kuga/ Torres/ Austral/ Karoq ……toate cu începere sub 30.000 de euro ( cu suficient de multe dotări) ……….
Să mai spunem prețul de pornire al lui Korando – 21.500 adus de peste mări și țări, cu taxe vamale etc ? cutie șmecheră de la Aisin ( Toyota)…….23.100.
Kuga 26.000 fabricat în Spania cu cutie cu convertizor (186 de cai ….dar asta nu contează )
Sportage/Tucson la 27.000
Austral….. Karoq la 27 000 -28 000 …..?
Să mai amintim de MG sau alte chinezării? Nu are sens. Deși sunt scumpe și astea și nu întotdeauna reprezintă alegerea cea mai fericită.
PS: Abia aștept să o testez…….dar nu ca și cumpărător……o Kuga e mult peste și arhisuficient dotată la 26.000 să fim serioși. Da probabil că merită versiunea cea mai ieftină cu vreo promoție ceva + Rabla….dar altfel…. îi las pe alții să fie patrioți. Eu am fost odată.
PS 2: se va vinde în vestul Europei fără probleme. Va rupe rândurile.
Europenii rupti in cur vor cumpara plasticul Dacia Bigster cu gandul la “spațiu”.
Am sa ma uit la ei cu un zambet larg, caci sunt oameni civilizati, dar nu prea le duce capul!
Cum sa dai 30.000€ pe asa ceva? Cand ai 10 masini de aceasi clasa mai bune, la acelasi pret? Trebuie sa fii prea prost, fara suparare…