Pur si simplu datorita acutei crize din industria auto mondiala, unele dintre aceste marci se indreapta vertiginos spre un viitor deosebit de nesigur.
De partea cealalta a baricadei se afla branduri auto care au avut probleme in urma cu cativa ani, insa care au operat restructurari si au lansat modele atractive chiar si pe o piata total atipica.
Un astfel de nume este Fiat Automobile care a trecut in urma cu trei ani prin dreptul falimentului, insa care a reusit sa se redreseze si chiar sa aibe profit.
In prezent, marca italiana poarta discutii cu guvernul german pentru a prelua constructorul Opel Gmbh. Aceasta mutare inseamna salvarea germanilor de la faliment si de ce nu o gama Fiat mult imbunatatita.
Filiera Italiana
Chiar daca poate parea surpinzator, trebuie sa mentionam ca Fiat colaboreaza cu Opel de mai bine de patru ani moment cand acestia au semnat un acord in urma caruia Opel a inceput sa beneficieze de motoarele diesel Multijet ale italienilor.
Rezultatele au fost fericite pentru ambii constructori, multi utilizatori de modele Opel nestiind nici in acest moment ca initialele CDTI reprezinta de fapt o “prescurtare” a lui Multijet. Mai mult, in afara de acest schimb de motorizari diesel, Fiat a beneficiat si de know how-ul germanilor pentru realizarea unor masini comercializate in prezent. Unul dintre acestea se numeste Fiat Croma si reprezinta in acest moment cel mai luxos si scump Fiat al momentului.
Ce se ascunde cu adevarat sub acest Croma?
Noul Fiat utilizeaza cu maiestrie o platforma tehnica dezvoltata de inginerii germani de la Opel. Mai mult, Fiat-ul Croma foloseste caroseria celui mai rezistent Opel al momentului, respectiv berlina de clasa medie Vectra C. Chiar daca Vectra a fost uitata, fiind inlocuita de Insignia, trebuie sa amintim faptul ca masinile Opel din acest segment au reprezentat intodeauna calul de povara al marcii cand a venit vorba de rezistenta in timp.
Sa gasim in oferta second hand un Opel Vectra C cu peste 200.000 km parcursi nu este ceva de neauzit, detaliu tehnic care face ca masina italiana sa aiba multe de spus. Pe aceeasi platforma Epsilon a grupului GM mai gasim si modele din segmentul superior precum Cadillac BLS si Saab 9-3.
Istoria Fiat Croma
Acest nume a ajuns la cea de-a doua generatie pentru italieni, insa aceste masini sunt opuse categoric atat ca design cat si ca structura si target. Daca prima Croma aparuta in anii 80 a fost un raspuns dat de catre italieni modelelor de clasa mare din Germania, masina din prezent se adreseaza unei clientele total diferite. Mai mult masina nu este oferita decat in versiunea Combi si doar cu o gama de motorizari de top.
Interior
Noua Croma beneficiaza de toate cunostintele italienilor in materie de masini premium, ochiul avizat putand observa multe din trasaturile specifice marcii de lux Lancia. La interior, Croma care a beneficiat si de un usor facelift anul trecut, se prezinta drept o masina familiara foarte confortabila si echilibrata. Plansa de bord este clasica insa si foarte ergonomica, detaliul cel mai important fiind integrarea manetei schimbatorului de viteze in consola centrala.
Acesta se manevreaza eficient si ofera un spatiu asemenea unui monovolum de clasa medie. Pasagerii din spate stau pe o bancheta bine profilata si beneficiaza de un spatiu la nivelul genunchilor peste media clasei. Volumul portbagajului nu este atat de vast precum cel al fratiorului sau Vectra C, insa se integreaza in media clasei.
Motorizare
Sub capota destul de lunga a masinii se ascunde fara remuscari un diesel cu patru cilindri in linie, care a facut istorie pe modelele grupului, respectiv un 1.9 litri de 150 CP. Acesta trage bine indiferent de turatie si viteza, iar consumul mediu afisat este extrem de mic chiar si in mediul urban.
Daca tot aminteam de schimburile de cunostinte, trebuie sa aratam faptul ca transmisia este de origine Opel, fapt care anunta un rafinament specific modelului Vectra C. Momentul motor de 320 Nm este corect pus in valoare de o etajare ideala a noii transmisii manuale. Un alt castig evident al noii transmisii este si un consum foarte mic de motorina.
Performante rutiere
Noul Fiat Croma este o masina dedicata familiei, fapt care pune de fiecare data categoria performantelor pe planul secund. Aceasta mentalitate este valabila pentru majoritatea constructorilor de automobile, insa nu si pentru Fiat. Croma Multijet este mai mult decat o masina pentru intreaga familie, este o masina cu un comportament rutier exact.
Pe alocuri buna setare a trenului de rulare permite chiar si anumite excese de sportivitate. De vina pentru acest mers foarte bun este platoforma tehnica germana care a fost conceputa din start pentru un automobil cu o greutate la gol de peste 1.700 kg. Fiat-ul Croma nu cantareste decat 1.500 de kg.
Pro: Motor diesel rafinat si puternic, suspensie confortabila si exacta, spatiu interior mare, antifonare de top, calitate de fabricatie buna.
Contra: Lipsa unor spatii de depozitare, unghi de bracaj relativ mare, optionale interesante insa si scumpe, valoare scazuta la revanzare.