Una dintre marile “probleme” ale pietei auto EV din Romania este aparita modelului Kia e-Soul, masina care o carpserie mult mai mare, un motor mult mai puternica si se vinde la aceelasi pret cu cel al modelul ZOE de la Renault.
Si spunem asta pentru ca modelele ZOE I si ZOE II au fost best seller si in Romania pentru segmentul ride-sharing.
Fanii francezilor vor spune ca ZOE II facelift este o masina foarte buna, insa cand o punem fata in fata cu noul e-Soul intreaga discutie se schimba.
CALITATE DE FABRICATIE
Inca din primele momente observam faptul ca ZOE II nu este nimic altceva decat un ZOE I care a primit plansa de bord de la gama Clio, insa calitatea asamblarii este cel putin la un nivel entry-level.
De partea cealalta e-Soul este mai mare, mai spatios si pentru ca este fabricata in Coreea de Sud are si o calitare de fabricatie superioara lui ZOE.
Materialele de la Kia sunt mult mai bune, calitatea perceputa fiind la nivelul unui eNiro testat de noi AICI.
PRETURI ZOE VS E-SOUL
Cand tragem linie observam ca cei de la Kia ofera o masina mult mai completa pentru aceelasi pret, detaliu greu de inteles pentru cei care aleg un ZOE.
Versiunile de baza ale lui ZOE cu un pret sub 20.000 euro ( Rabla inclusa) sunt foarte bune pe piata de la noi, insa cand ajungem la un pret de lista cu TVA inclus de 33.250 euro pentru un Zoe Intens Z.E. 50 R135 vorbim de alta clasa de masini.
Cu Rabla 2022 acest Zoe de top ajunge sa fie comercializat cu un pret final de 24.000 euro, in timp ce Kia e-Soul Motion are un pret de lista de 38.577 euro, insa daca scadem Rabla Plus 2022 si discountul afisat de importator ajungem la un pret final de 23.500 euro.
Adica, un ZOE II ajunge sa fie comercializat in Romania cu un pret de vanzare mai mare decat cel al unui e-Soul, masina mult mai mare care are si 7 ani garantie in afara de cei 8 ani pentru acumulatori.
ACUMULATORI SI MOTOARE ELECTRICE 2022
Versiunea de baza a lui e-Soul are sub capota un motor electric de 136 CP si 400 de Nm, in timp ce ZOE II are sub capota un motor tot de 136 CP insa care este capabil sa ofere un cuplu doar de 245 de Nm.
Cu acest cuplu motor destul de mic ZOE nu are nici o sansa in fata lui e-Soul in zona reprizelor 50-100 km/h!
Ambele modele sunt capabile sa incarce fast la priza 50 kW DC, unde un plin se realizeaza in doar 45-55 de minute cu o viteza medie de 230 km/h!
Pe hartie, ZOE are o autonomie mai mare pentru ca in versiunea Z.E. 50 are un acumulator cu o capacitare neta de 52 kwh si o greutate la gol mai mica, in timp ce e-Soul de baza are un acumulator de 39.3 kwh care duce automat si la o autonomie mai mica WLTP cu 50 km fata de masina francezilor.
Diferenta dintre cei doi acumulatori este ca masina celor de la Kia foloseste o baterie LIPB (Lithium Ion Polymer Battery) de generatie noua care poate sa fie incarcata la capacitate maxima fara probleme.
Si daca vrei neaparat un e-Soul pentru mersul in afara oraselor, poti oricand sa-ti cumperi versiunea de 204 CP care vine standard cu acumulatorul de 64 kwh care poate duce masina cu o singura alimentare cel putin 420 km. In oras un asemene e-Soul merge chiar si 550 km cu singura alimentare.
Pretul pentru un asemenea e-Soul este de 28.156 euro, adica cu doar 4.000 euro in plus fata de gama ZOE II 50.
Din pacate Renault ZOE este limitat de acumulatorul mic care necesita neaparat achizitia unui Megane ETech recent lansat care din pacate va avea un pret de vanzare mult peste oferta celor de la Kia.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Atat ZOE cat si e-SOUL sunt doua masini electrice extrem de dorite in Europa pentru ca au dimensiuni foarte mari si sunt vandute cu preturi decente daca alegem ajutorul dat de Guvern de tipul Rabla Plus.
Daca punem fata in fata cele doua masini ajungem repede la concluzia ca ZOE este un produs relativ low-cost cu un pret mare de vanzare ( versiunea Z.E. 50), in timp ce e-Soul este o masina cu o caroserie mult mai mare, mult mai spatioasa si cu o calitate de fabricatie superioara.
In plus fata de aceste, Kia continua sa ofere garantia de 7 ani sau 150.000 de km bumper-to-bumper, asta pe langa garantia de 8 ani pentru acumulator.
FISA TEHNICA KIA E-SOUL 2022!
PRO
Imagine de marca
Caroserie spatioasa, calitate de fabricatie buna
Punte spate multilink
Portbagaj mare 315-1339 litri
Faruri cu LED pe luminile de intalnire
Motor electric cu 400 de Nm
Garantie de 7 ani bara-la-bara si 8 ani pentru acumulator
Optional motor mai puternic si acumulator de 64 kwh
CONTRA
Bateria de baza 39.2 kwh este recomandata doar pentru oras
Diferente mari intre nivelulurile de echipare, Motion vs Activ Vs Design vs Premium
FISA TEHNICA
Motor Electric
Putere maxima CP/KW – 136/2600~8000 rpm
Cuplu maxim Nm – rot/min: 395/0-2.400 rpm
Acumlator kwh – Putere neta 39.2 kwh
Transmisie
Punte motoare: 4×2
Cutie de viteze / nr. trepte: 1
Dimensiuni
Lungime (mm): 4195
Latime (mm): 1800
Inaltime (mm): 1605
Ampatament (mm): 2600
Portbagaj: 315-1339 litri
Greutate la gol kg: 1535
Performante
0 – 100 km/h (s) – 13.8
Viteza maxima (km/h) –157
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 15.6
Anvelope: 215/55R17