Despre noua Dacie Logan s-au spus multe: ba ca nu este prea frumusica, ba ca are o calitate de fabricatie slaba sau, ca dispune de motorizare lenesa.
Adevarul este ca Loganul romanesc nu este un varf al tehnologiei industriei auto mondiale, insa reprezinta cel mai bine conceptul de automobil nou si ieftin, pentru cei care nu-si permit un Mercedes sau un Ferrari. Cat despre uzina Dacia, putem spune ca acum este pentru prima data dupa 1989 cand miovenii au un produs destul de competitiv pentru a se lupta cu vesticii.
Daca in trecut ungurii, cehii sau bulgarii preferau sa cumpere Dacii romanesti in schimbul unor modele ca Lada sau Skoda, incepand cu anii ‘90 situatia s-a inversat, romanii devenind mari importatori de Skoda (Cehia), Opel sau Suzuki (Ungaria).
Pentru a vedea daca noua Dacie este cu adevarat capabila sa faca fata unei piete deosebit de dinamice, vom face un studiu de piata intre produsul national si concurenta. Criteriul acestui test comparativ este bineinteles pretul de achizitie.
Primul dintre concurenti este binecunoscutul Daewoo Cielo Executive produs in Romania.
Referindu-ne la conceptia platformei tehnice,Cielo este un Opel Kadett din anii ‘80, insa mult stilizat de coreeni, care au montat un motor suficient de puternic de 90 CP capabil sa impinga masina pana la o viteza de 180 de km/h.
Cat despre caroserie, Cielo a fost intotdeauna o masina spatioasa cu un portbagaj imens, de 530 de litri, trenul de rulare si aerul conditionat fiind elemente care pun accentul pe confortul pasagerilor.
Per total, Cielo Executive privind dimensiunile caroseriei este o mica limuzina, insa care sufera puternic la capitolul siguranta, nici un airbag nefiind oferit nici macar ca optiune la fel ca si ABS-ul.
Daca mai punem ca nici jantele de aluminiu, CD-playerul sau computerul de bord nu sunt oferite suntem in fata unei victorii categorice a Daciei Logan asupra lui Cielo Executive.
Urmatorul care se dueleaza cu Loganul este fratele Renault Clio Symbol 1,4 /75. Acesta este in schimb un Renault adevarat; diferentierea fata de Logan se vede la calitatea fabricatiei si a reglarii tinutei de drum, care este confortabila dar si ferma.
Ca minusuri, Clio Symbol este penalizat din punctul de vedere al spatiului interior, pasagerii de pe bancheta din spate neavand un spatiu la nivelul genunchilor, asemanator cu cel oferit de Logan.
Ca motorizare Clio Symbol este pus in miscare de cunoscutul patru in linie de 1,4 litri cu 75 de CP, acelasi de la Solenza si Logan 1,4, motor care este performant insa nu la fel de puternic, ca si cel de 90 de CP de 1,6 litri de pe Loganul testat.
Capitolul la care chiar si Clio sta prost in comparatie cu Loganul este cel al dotarilor interioare, unde pentru servodirectie trebuie platiti 919 euro, deoarece aceasta vine in pachet cu aerul conditionat. Cat despre celelalte dotari trebuie spus ca nu prea exista nici ca optionale, aici putand enumera ABS-ul, inchiderea centralizata si geamurile electrice si asa mai departe. In concluzie, avantaj Logan.
Cel care urmeaza in comparatie este tot un model coreean, respectiv urmasul lui Cielo numit Chevrolet Kalos. Acesta este un automobil de conceptie moderna cu un design atragator care este motorizat cu un 1,4 litri de 83 de CP dar, care, in ciuda puterii destul de mari, nu are un cuplu motor puternic, detaliu care se simte in trafic unde trebuie serios turat pentru o repriza acceptabila.
Conform testelor germanilor de la ADAC s-a descoperit ca, pe langa performantele slabe, acesta are si un consum mediu ridicat de 8,3 litri la 100 de km parcursi. Calitativ, Kalos se inscrie in clasa lui Logan si Cielo, materialele de plastic punand accentul pe o rezistenta cat mai indelungata. In interior, patru persoane stau confortabil, cea de-a cincea putand parcurge doar distante scurte.
Dintre cei trei concurenti ai Loganului, Chevroletul Kalos se apropie cel mai mult de acesta ca dotari interioare oferite standard. Astfel, chiar daca ABS-ul sau aerul conditionat se platesc, avem in schimb standard servodirectia, inchiderea centralizata si geamurile electrice fata/spate. Decat nimic! (vezi Clio!)
Ultimul concurent in acest test comparativ este Skoda Fabia 1,2 HTP Classic.
Ca dimensiuni ale caroseriei, Skoda Fabia este cea mai mica, factor care influenteaza categoric spatiul interior oferit pasagerilor, care este in spate cel mai mic dintre cei la care am facut referire. Sub capota intalnim un propulsor de 1,2 litri care dezvolta doar 54 de CP putere insuficienta tinand cont de greutatea proprie a masinii de 1.135 kg.
Se pare ca acest motor a fost montat pe Fabia doar pentru a scade pretul de achizitie, nicidecum pentru confort sau economie (conform testelor ADAC Fabia de 1,2 litri consuma in medie 6,9 l la 100 de Km parcursi). La capitolul dotari aceasta Skoda pur si simplu face de rusine marca ceha deoarece singurele dotari sunt cele doua airbag-uri, in schimb pentru ABS si vopsea metalizata trebuie platiti inca aproape 500 de euro. Singurele capitole la care Fabia exceleaza sunt confortul trenului de rulare, nivelul calitativ al asamblarii si nivelul sonor extrem de redus.
Deci, ca dotari Fabia este slab echipata, slab motorizata si in nici un caz foarte ieftina. In compareatie cu Dacia Logan, Skoda Fabia 1,2 este o incercare nereusita a cehilor de a oferi o masina ieftina si performanta.
Dacia Logan este cu adevarat un automobil performant, insa nu din punctul de vedere al tehnologiei incorporate, ci al raportului pret /calitate/performante.
Din orice unghi am privi, Logan este cel mai ieftin in comparatie cu ceilalti, in schimbul a 8.000 de euro pret DDP (cu toate taxele) cumparatorul primeste ca dotari standard aer conditionat, ABS, servodirectie geamuri electrice fata/spate, inchidere centralizata si dublu airbag, insa si oglinzi electrice si incalzite si jante din aluminiu.
Putin mai scump este Renaultul Clio Symbol care are un pret DDP de 8.241 euro, urmat de Daewoo Cielo si Skoda Fabia cu 8.890 euro si respectiv 8.957 euro. Cel din urma, luat la pretul DDP este Chevroletul Kalos, care chiar daca fara taxe valoreaza doar 6.764 euro pret CIP, datorita taxelor vamale de 30 % aplicate automobilelor fabricate in afara Uniunii Europene acesta creste foarte mult la 10.570 euro.
In concluzie, cei de la Dacia si Renault au dovedit ca pot produce o masina competitiva nu doar pentru pietele emergente precum cele din Romania, Bulgaria sau Iran, dar si pentru extrem de disputatele piete vestice cele din Germania, Italia sau Franta.
Nu ne mai mira ca presa franceza si cea germana au facut un scandal mare la adresa firmei Renault pentru ca noul Logan nu se importa si la ei deoarece Dacia Logan, datorita dotarilor si al pretului concureaza de unul singur intr-un segment nou, segment care, cel putin pentru anii care vor urma, va ramane fara concurenta.
Test Publicat pe data de 16 Octombrie 2004
Asta Logan 1 a fost și este mașină, Cielo , Fabia, Kalos , rămân în ceață , după un Logan 1,6 16 v care are același motor ca Renault Laguna 1 cu mici diferențe . Iranienii de fac ,Tondar nu s Fraieri de au revenit la Tehnica ăstuia Ph 1 , un model care sa Comercializat in mai multe State și Continente , a ți scris și aici : Renault Logan , Rusia , Renault Tondar, Iran , Nissan Aprio , Mexic, Nissan NP 200 ,in Africa de Sud și Mahindra in India . Azi Logan Ph 3 numai în România ,ce e mai fiabil in alte state .