Acesta este Arad si in anul 1909 a iesit pe poarta fabricii Astra prima masina Marta construita sub licenta Westinghouse.
Aradul anului 1936 inca mai circula un taximetru MARTA. Dupa razboi, societatea ASTRA a preluat activitatile si a inceput fabricatia de autobuze si camioane.
In plus, erau disponibile, la comanda, autoturisme luxoase de 8000cmc, cu motoare in patru cilindri care dezvoltau 60cp.
Firma franceza Westinghouse, din Le Havre, filiala a Firmei Westinghouse din SUA, a construit Fabrica pe un teren pus la dispozitie de Primaria Arad. MARTA este prescurtarea de la Magyar Automobil Reszveni Tarsasag Arad. Aici de fabricau motoare pentru utilaje feroviare, Autobuze cu si fatra etaj, Camioane de 3 si 5 tone si din 1910 Autoturisme in mai multe forme de caroserie.
Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP si 40 CP. Cele de 20 si 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau treansmisia prin lant.
Pana in anul 1912 s-au fabricat 150 de Autoturisme, in acelas an Westinghouse intra in faliment, iar fabrica este preluata de AUSTRO DAIMLER.
Dupa preluare, se fabrica masini Austro Daimler in licenta, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi se bucura de un succes deosebit, masina cu partu cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP se exporta in toata Europa Centrala. In Arad in anul 1936 mai circula un astfel de Marta, care avea pest un milion de kilometri parcursi!
Din 1912 se fabrica si camioane Daimler, care poarta si steaua bine cunoscuta. Din 1908-1914 se fabrica peste 650 de Autoturisme si Autobuze. Dupa inceperea primului Razboi Mondial, se mai fabrica decat motoare de avion. In anul 1918, dupa terminarea razboiului, Transilvania este alaturata Regatului Romaniei. Se rupe legatura cu Firma Daimler. MARTA si Fabrica de vagoane WEITZER sunt unite in SOCIETATEA ASTRA. Marta se numeste de acuma Fabrica de Motoare si se fabrica Autoturisme,camioane, stropitoare, cu motoare pe benzina si gaz metan.
Dupa proiectul Inginerului Stefan Protopopescu se fabrica un Avion de recunoastere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP. Armata Romana a comandat 25 de bucati. La comanda au mai fost construite cateva Autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.
In anul 1926 se desfiinteaza Fabrica, se demonteaza utilajele, se transporta la Brasov, unde se infiinteaza INTREPRINDEREA AERONAUTICA ROMANA (IAR).
Sursa: ProUrbe