Aceasta se datoreaza atat COVID19 cat si a economiei noastre care inca este in proportie de 50% “la negru”, situatie cand statul nu poate si nu vrea sa ajute acest tip de economie subterana.
Insa chiar si asa, acum in anul 2020 vedem cum romanii au inceput sa importe din ce in ce mai multe masini SH fie diesel fie pe benzina pentru ca SUNT SINGURA SOLUTIE VIABILA ECONOMIC.
Cei care militeaza pentru abolirea motorelor termice traiesc din fericire doar pe retelele de socializare unde nume precum Model 3 sau ID.3 au devenit icon-uri demne de urmat, insa care in realitatea din Romania NU INSEAMNA NIMIC.
DE CE ROMANIA NU MERGE MOMENTAN PE CALE ELECTRIZARII?
Pentru ca o masina electrica are nevoie de trei lucruri:
1.BANI! Toate masinile electrice din 2020 sunt SCUMPE! Pretul incepe de la 25.000 de euro insa ajunge repede la peste 50.000 de euro pentru una cu un acumulator de peste 63 kwh!
2.Toate masinile electrice din Romania NU AU INFRASTRUCTURA de incarcare DC si CHAeeMO de minim 50 sau 100 kw (in Bucuresti sunt doar 50 de statii de incarecare la un parc auto de 1.5 milioane de masini!)
3.Inca din prima zi clientul de masina electrica trebuie sa plateasca atat statia de incarcare cat si curentul!
Adica pana cand aceste trei costuri nu se vor integra eficient ( pret masina+pret statie incarcare+pret curent) rata de succes a lor o sa fie minima!
DE CE NU POATE STATUL SAU ADMINISTRATIA SA FACA MOMENTAN NIMIC?
Pentru ca in Bucuresti nu avem un transport in comun pus la punct, respectiv toti cei care ar putea si ar vrea sa mearga la munca cu tramvaiul sau autobuzul nu o fac datoria jegului din aceste mijloace si lipsa unui program bine stabilit.
Si ei merg cu masina personala indiferent de faptul ca pierd in trafic chiar si 2 ore!
Pentru ca in Bucuresti nu avem nici o retea de chargere bine definita care sa reprezinte o solutie pentru cei care vor o masina electrica. Acolo unde avem statii fie sunt ocupate de masini UBER fie sunt statii stricare din lipsa unei mentenante.
Orice plan de a pune in practica o taxa de mediu cum a fost mult criticata taxa Oxigen este sortita esecului cel putin pentru soferii din Capitala.
Asa ca pana in anul 2030 cand se vor importa SH aceste masini si pana cand vom avea o retea de chargere ale municipalitatii cu preturi decent pentru fiecare kw singura solutie pentru romani raman masinile pe benzina, cele diesel si de ce nu cele mai economice si totodata cele mai econogice, respectiv modelele pe GPL.
Si poate un ultim detaliu omis de toti fanaticii masinilor EV este puterea de cumparare a poporului roman care este de departe cea mai slaba din intreaga Uniune Europeana! Si pana cand romanii nu vor avea suficienti bani nu au cum sa investeasca intr-o masina electrica cu pret mare de achizitie.
In 2020 au fost vandute doar 1400 de masini electrice pana in luna octombrie si peste 300.000 de masini diesel si pe benzina second hand!