Era downsizng-ului fara minte a constructorilor a dus la aparitia pe piata a unor motoare pe benzina extrem de ciudate mai ales daca sunt montate pe masini de clasa compacta sau pe SUV-uri.

Realitatea crunta pentru Dacia, Renault, VW, Skoda sau Ford este ca aceste motoare sunt PENIBILE pe soselele din Romania unde chiar este nevoie de putere si cuplu in special in zona 80-130 de km/h unde se realizeaza in general majoritatea depasirilor.

Si aici, nici macar nu vrem sa aducem aminte de viteza limitata de 90 km/h ( care in realitate este de 95 km/h) pentru camioanele grele, moment in care o masina trebuie sa accelereze foarte rapid pana undeva in zona de 140 km/h pentru a face o depasire linistita!
Exact acestea sunt conditiile reale de trafic din Romania unde toate masinile cu aceste motoare mici cu 3 cilindri de 999 cmc SUFERA, iar daca luam in calcul si incarcarea lor cu pasageri si bagajele aferente rezultatul final este COMIC.

De fapt, BMW si Honda vand in Romania trei motociclete care au MOTOARE MULT MAI PUTERNICE decat cele gasite pe majoritatea masinilor NOI.
In primul rand BMW R18 are un 2 cilindri boxer de 1802 cmc, o putere maxima de 89 CP si un cuplu de 158 Nm, un BMW K1600 are un motor cu 6 cilindri in linie de 160 CP si 180 de Nm, iar celebra Honda GoldWing are un motor cu 6 cilindri boxer de 1833 cmc, o putere maxima de 126 CP si 170 Nm, plus echiparea standard cu o transmisie secventiala cu 7 rapoarte.


Dacia Logan are un motor cu 3 cilindri turbo de 999 cmc care ofera 90 CP si 142 Nm, iar optional poate sa fie echipata cu o transmisie CVT de motoreta Honda din anii 90, angrenaj montat pe o caroserie care cantareste la gol peste 1.150 kg fara dotari optionale si fara bagaje plus pasageri!


Si in final, nu trebuie sa uitam faptul ca un motor mic pe o caroserie grea duce automat si la un consum foarte mare in viata reala, in comparatie cu motoarele anilor 90 de doi litri montate pe caroserii de maxim 1 tona la gol!
DACIA:
HONDA:
BMW:





























“Di vinî” nu sunt constructorii, ci reglementările CE privind normele de poluare. Prostia lor e că granița poate opri mașina, nu și poluarea. Așa că noi mergem cu 999cm3 iar alții cu 5- 6 mii.
Comparația cu motocicletele e un pic forțată, au alt regim de funcționare, dar în rest aveți dreptate, motorașele astea de 999cc sunt penibile mai ales pe Jogger și Logan unde nu ai alternative.
Penibili sunteți voi bai băieți !Exista toate argumentele pt aceste motoare mici.Majoritatea timpului o mașină circula cu un pasager,max 2 ,in oraș și fără bagaj semnificativ.Ce sa faci cu atâția CP și demaraj în oraș unde ești limitat la 30-50 Km/h ?Sa prinzi doua semafoare la rand pe verde și 100km in 5 sec ?Pe unde când suntem toți bara la bara ?Si în afara la fel.Depasiri la 80-130Km/h unde ?Limita este 90 iar pe autostrada ai doua benzi,nu trebuie sa depășești.De fapt dacă mergi in paralel pe a doua banda nu este depășire și dacă chiar treci de pe banda 1 pe 2 ca sa depășești și nici nu vrei să încurci pe cei din spate (care într-o țară bananiera ca România vin si cu 170Km/h fara sa le facă Miliția de infractori nimic) atunci anticipezi și te bagi doar când e timp /spatiu suficient.La munte ,in urcare ,la fel.Unde sa mergi cu peste 80 Km/h in Romania că dacă nu sunt serpentine sunt gropi,animale și chiar mașini oprite pe carosabil(că la cat de prost sunt concepute drumurile nu găsești locuri de parcat lateral,toalete,etc).Ținând cont ca până și voi,așa zisii formatori de opinie și educație ,gândiți așa nu mă mai mir de ce există atâtea accidente pe străzile noastre.Un alt motiv ar fi poluarea…Una poluează veh de 900 cmc și alta unul cu motor dublu.Comparati cu motocicletele dar nu spuneți că e anormal sa existe aceste bombe/cosciuge pe două roți ci invers.Auzi,sunt ridicole si penibile mașinile cu motoare mici…Vai de capul vostru !Unde dracu v-oti grăbi și pe ce drumuri visați voi sa mergem când mâine se așteaptă să atingem cifra de 8 miliarde de locuitori pe planeta,nu știu…
Realitatea este ca Dacia Mioveni produce 1400 de masini pe zi, zi de zi de zi si de cele mai multe ori 900 de auto si sambata. In rest…no comments!
Daca tirul merge cu 95km/h, teoretic nu ai avea nevoie de mai mult, pe autostrada si expres poti depasi usor pe banda 2, iar in afara limita este 90. Ok si daca tot trebuie sa depasesti, aia e, vei astepta mai mult pana prinzi suficienta vizibilitate pentru a depăși. Ne-am descurcat cu batrana Dacie care prindea 100 dupa mai bine de 15 sec., acum la 11-12 secunde nu ne mai descurcam.
Referitor la motorizare este irelavanta capacitatea motorului (mai degraba e nasol ca este in 3 cilindrii si na..nu este la fel de echilibrat ca unul in 4, dar avand in vedere ca aproape toate marcile au motorizari turbo mici, cine este Dacia sa fie mai cu mot sa fie altfel). Fizica ne spune ca puterea se masoara in CP. Ok, ne mai intereseaza si cuplul maxim, 160Nm este adevarat o valoare modesta, dar daca ne uitam ca poate fi obtinuta inca de la 2000rpm, deja nu mai e deloc rau. Sunt motoare de 2litri aspirate, care nu au cuplul asta la 2000 rpm.
Iar referitor la CVT, însăși Toyota, in medie cea mai fiabila marca de masini all-time, foloseste CVT de la motoare de 999 pana la 2500 cm^3. Ok, are destule dezavantaje destule o CVT, insa tocmai argumentul simplității, fiabilității si costurilor reduse o fac sa supravietuiasca de zeci de ani.
In final, desi nu am avut si nu am vreo Dacie (am detinut si detin alte marci), nu pot sa nu ma intreb inclusiv pe mine, daca nu cumva noi romanii suntem cam cu nasul pe sus, cum noua ne pute Dacia, iar in afara rupe in vanzari, creste an de an, desi majoritatea marcilor sunt in scadere. Si vin unii hateri si zic, da dar afara le tin 3-5 ani si le arunca. Adevarul: unii le arunca, altii nu, iar cine le arunca ajung inpoi in tarile sarace precum Romania, unde inca găsești Logan 2004, ex rulat in Germania sau chiar RO, care in aproape 20 de ani de viata a necesitat mai putine investitii decat orice japoneza, coreanca, nemteasca de renume.
Dacă s-ar face mașini pentru șoselele din România… practic… nu ar exista mașini… noi nu avem șoselele… asa ceva alte tari nici nu le cartografiaza pe harta țării… sa nu ne amăgim cu niște cărări asfaltate 😜