Spre exemplu, în Sectorul 1 sunt 3.550 de locuri de parcare la o cerere de peste 10.000 în timp ce, multe dintre spaţiile disponibile sunt, însă, ocupate de maşini abandonate de proprietari din diverse motive.
Responsabile cu eliberarea locurilor de parcare sunt primăriile de sector, care colaborează cu poliţistii comunitari la programul de ridicare al „epavelor” în baza Legii nr. 421/2002. Procedurile sunt, însă complicate şi de durată. Într-o primă etapă, Brigada de Poliţie inventariază autovehiculele abandonate pe domeniul public şi încearcă identificarea proprietarilor acestora.
Apoi, pentru autovehiculele fără elemente de identificare, se întocmesc procese verbale de constatare în prezenţa a doi martori. Proprietarii de autovehicule părăsite identificaţi sunt introduşi într-o bază de date, urmând să primească notificări la domiciliu privind eliberarea domeniului public.
Lista proceselor verbale de constatare este publicată într-un cotidian central şi afişată la sediile primăriilor de sector. Dacă în urma avertismentelor primite, proprietarul nu îşi ia autovehiculul de pe domeniul public, ADP ridică maşina şi o depozitează timp de 30 de zile, în spaţii special amenajate. După această perioadă, maşinile sunt trimise la REMAT.
Întregul proces durează aproximativ un an, timp în care, dacă proprietarul autovehicului abandonat nu se conformează somaţiei, poate fi sancţionat contraventional cu amendă în valoare de 2.000 RON.
Primăriile de sector nu sunt bine informate privind acest proces, doar oficialii de la Sectoarele 1 şi 4 au putut să ne ofere o situaţie a maşinilor abandonate din raza lor. Potrivit datelor furnizate de primăria sectorului 1, Brigada de Poliţie Rutieră a întocmit, până în prezent, mai bine de 500 de procese verbale de constatare a unor astfel de situaţii. Restul edililor lasă treaba murdară pe seama Poliţiei Rutiere Bucureşti.
Ce spune legea
Potrivit Legii privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate (Legea nr. nr. 421/2002, mofificată prin Legea nr. 309/2006), mașinile care ruginesc pe domeniul public se împart în două categorii: cele fără stăpân (fără plăcuțe de înmatriculare, al căror proprietar este necunoscut) și cele abandonate (al căror proprietar se cunoaște, dar starea tehnică a mașinii arată că, probabil, a renunțat la drepturile asupra acesteia).
În ambele cazuri, procedura pentru ridicarea rablelor de pe domeniul public este destul de complicată.