Acum daca conduci o masina electrica te supui unor probleme imposibil de antincipat, respectiv masina ta cu siguranta nu este o Tesla Model S cu range de 600 km, ci doar un ZOE, Leaf sau EGolf care merg in medie doar 150-200 de km.
Adica zicala americana cu “range anxiety” este binemeritata aici.
Pe langa problema cu autonomie mai avem un al doilea impediment, respectiv atunci cand mergi la o statie gasesti cel putin 2 sau 3 UBERISTI cu ZOE care asteapta la rand!
Daca gasesti o statie fara alti “concurenti” descoperi ca este STRICATA, deci nu poti alimenta nici daca faci cateva matanii electroniste de hipster ce esti!
Am luat in calcul doar statiile de incarcare de tipul CCS/SAE si CHAdeMO de 50Kw pentru ca nu sta nimeni 8 ore sa incarce la o priza normala de casa.
Ultima si poate cea mai dureroasa problema a masinilor EV este cea cu pretul real de incarcare care incepe de la 1.2 lei Kwh ( si evident acolo gasesti plin tot timpul) sau 2 lei kwh care de cele mai multe ori este liber.
Calculul nostru este simplu, respectiv daca conduci o masina electrica cu un acumulator de 64 kwh si platesti 2 lei pentru fiecare kw atunci pentru un plin trebuie sa scoti din buzunar doar 128 lei.
Daca conduci o masina de clasa mica pe GPL cu 100 de CP si cutie manuala pentru a incarca o butelie de 35 litri trebuie sa platesti 2.4 lei x35 litri, adica 85 de lei TVA inclus.
Alimentarea cu GPL te “costa” din timpul tau doar 2 minute cu tot cu plata, in timp ce masina electrica are nevoie in medie de 1 ora pentru o alimentare completa.
Cu masina cu GPL mergi in medie 350 de km in cel mai aglomerat Bucuresti cu AC-ul pornit, in timp ce masina electrica merge doar 300 de km in aceelasi conditii.
De fapt iarna cu GPL poti merge cu 35 de litri chiar si 400 de km pentru ca nu folosesti AC-ul, in timp ce masina electrica are o autonomie scazuta cand este rece, adica merge doar 250 km!
Asta daca nu folosesti scaunele electrice sau alti mari consumatori de la bord!