Regretatul Enzo Ferrari, cel care a facut din marca care-i poarta numele una dintre cele mai cunoscute marci de masini supersport, a afirmat la un moment dat, inainte sa treaca in lumea celor drepti, ca masina sport ideala trebuie sa fie propulsata de un motor V12, care sa fie amplasat in partea din fata a caroseriei, iar tractiunea sa se faca pe puntea din spate.
Aceasta formula nu este cea mai fericita din punct de vedere al comportamentului rutier, deoarece puntea fata este supusa unei greutati mai mari decat cea din spate, o asemenea configuratie neputand egala pe circuit, sau nu, o sportiva cu motorul amplasat central spate. Dupa moartea lui Enzo, la carma Calutului Cabrat a venit Luca Di Montezemolo, un fost pilot al marcii care, cu timpul, a devenit mana dreapta lui Ferrari si care a impartasit toata dragostea sa pentru masinile rosii din Maranello. Prima miscare pe care acesta a facut-o a fost punerea la punct a departamentului competitional, unde se observa ca Ferrari, cam de jumatate de deceniu, bate totul.
De asemenea, productia de masini de strada, cea mai importanta activitate a marcii, a fost si ea de asemenea revitalizata prin lansarea supersportivei 550 Maranello, un Grand Turismo conceput dupa reteta lui Enzo Ferrari, un V12 de 5,5 litri montat in fata si o putere de aproape 500 de CP. Motivul conceperii lui Maranello a fost contracararea modelelor Porsche care aveau calitatea de a putea fi conduse confortabil zi de zi, nu numai in weekend pe pista, cum erau cam toate Ferrari-urile. Acesta devenea cu adevarat un Ferrari polivalent, masina cu care puteai sa te duci atat la munca, cat si la o competitie pe pista.
Dupa ceva ani a fost operata o modernizare prin cresterea capacitatii motorului la 5,7 l si a puterii la 515 CP, modernizarea lui Maranello chemandu-se 575 M. In timp ce noul 550 Maranello facea furori, Luca Di Montezemolo oferea pietei singurul Ferrari cu patru locuri, acesta purtand denumirea de 456 GT(Grand Turismo). Designul caroseriei, mult mai cuminte decat cel de la 550 Maranello, nu avea insa sa limiteze performantele GT-ului italian, sub capota gasindu-se acelasi propulsor ca si la 550 insa cu o putere maxima redusa la circa 442 de CP atinsi la turatia de 6.250 de rpm. 456 GT a devenit astfel unul dintre cele mai apreciate Ferrari din toate timpurile si datorita faptului ca oferea pasagerilor un confort sporit fata de celelalte modele cabrate, dar nu in ultimul rand datorita celor doua locuri in plus.
456 GT a fost de asemenea si singurul Ferrari care avea ca optiune cutia de viteze automatica cu patru rapoarte, fapt pentru care a si fost deosebit de apreciat de clientii americani, mari consumatori de sportive cu transmisii automate. Chiar si cu o asemenea cutie, 456 GT era capabil sa atinga o viteza maxima de 300 de km/h si sa parcurga 1000 de metri in doar 23,5 secunde, repriza superioara celor realizate de Mercedes-ul CL 600 sau de catre BMW-ul 850 CSI, principalii competitori ai frumoasei italiene. Insa timpul a trecut si 456 GT chiar daca a suferit un amplu facelift cand a primit si litera M de la Modificatione, cei de la Ferrari au decis ca este momentul unei schimbari de fond a singurului Ferrari cu patru locuri, rezultatul acestui demers fiind prezentarea, anul trecut, a noii generatii care poarta denumirea 612 SCALIETTI.
Acest nou Ferrari este vasul amiral al flotei constructorului italian care pe langa faptul ca are la fel ca si predecesorul sau patru locuri, are de asemenea si cele mai mari dimensiuni ale caroseriei intalnite la vreun Ferrari de pana in prezent. Cu o lungime de aproape 5 metri si cu o latime care se apropie de doi metri, noul Scalietti devine o arma mortala impotriva noilor veniti BMW seria 6, a Bentley-ului Continental GT si a mai vechiului Mercedes CL, modele care cu adevarat trebuie sa se lupte cu acest Ferrari si din punct de vedere al performantelor sale ridicate, nu doar impotriva unui nume mai mult decat cansacrat cum este cel al italianului. Sub capota intalnim un adevarat cuore sportivo, respectiv un propulsor V12 la 65 de grade, de 5758 cmc, care dezvolta o putere maxima de 540 de CP la o turatie de 7250 de rotatii pe minut. Pentru a nu fi un dezavantaj condusul din mediu urban, motorul dizloca un cuplu de 588 de Nm la o turatie destul de joasa pentru un Ferrari.
Datorita dimensiunilor generoase ale caroseriei, care are acum fata de 456 M o lungime generala marita cu 133 de mm, pasagerii din spate au un acces la locurile posterioare mult mai facil fata de vechea generatie, iar spatiul pe bancheta este foarte mare, doua persoane calatorind intr-un confort deplin. Despre pasagerii din fata si in special soferul, se poate spune ca, confortul in timpul rularii este superior pentru ca inginerii italieni au realizat un bun compromis intre sportivitate si confortul la drum intins, prin pozitionarea scaunelor foarte jos si nu in ultimul rand prin ridicare nivelului de tehnologie, care se gaseste pe plansa de bord. Spunem asta pentru ca Ferrari 612 Scalietti imprumuta in mare parte ceasurile de la fratele mai mare (sportiv) Enzo, acum si 612 avand montat un display LCD pe care sunt afisate indicatiile referitoare la benzina din rezervor, nivelul uleiului precum si presiune si temperatura din instalatia de ungere.
Turometrul este gradat pana la 10,000 de rpm, iar zona rosie incepe la 7,500 rpm. Cat despre vitezometru, acesta este gradat pana la 340 de Km/h, cifra care nu insala cu mult viteza maxima reala de 320 de Km/h a lui 612. Repriza de la 0 la 100 de Km/h se realizeaza in doar 4,2 secunde, timp incredibil de rapid daca tinem cont de faptul ca Scalietti cantareste 1840 de Kg. Consola centrala este bine grupata si observam pentru prima data la un Ferrari o climatizare dual-zone, cu reglarea temperaturii stanga-dreapta. Echipat cu noua transmisie revizuita F1 A, care este de tipul secventiala cu sase rapoarte si care schimba vitezele aproape la fel de rapid cum o face Michael Schumacher. Pentru a crea o stabilitate cat mai perfecta pe sosea, tehnicienii din Peninsula au legat cutia de viteze cu diferentialul de pe puntea din spate, astfel raportul greutatii fata de 46 % si cel din spate de 56 % este ideal pentru o echilibrare generala cat mai buna.
Soferul este ajutat in premiera la Ferrari si de primul sistem de stabilitate numit CST, sistem care tempereaza iesirile brutale ale armasarului italian. Per-total, noul 612 Scalietti este cel mai complet Ferrari produs vreodata datorita faptului ca este si confortabil pentru cei patru pasageri, dar este, de altfel, si foarte performant, ceea ce nu va da batai de cap producatorului de sportive cel mai cunoscut de pe planeta. 29 Ianuarie 2005