Ei bine noi am adresat aceeasi intrebare si publicului din Romania si culmea foarte putini au raspuns drept afirmativ la o masina de clasa mare din segmentul MPV.
Raspunsul cel mai uzual a fost bineinteles un brak mare cu 5 locuri sau un SUV diesel destul de economic. Dupa mii de km efectuati in Romania cu diferite automobile de test drive noi cei de la Autolatest am ajuns la concluzia ca cea mai buna masina pentru vacanta si automat o a doua masina intr-o familie moderna din Romania trebuie sa fie un pick-up. Aceasta alegere a venit in urma unor realitati atipice Europei de Vest, o realitate pur romaneasca care ajunge sa ne suprinda in fiecare zi.
Masina recomandata de echipa Autolatest este evident modelul japonez Toyota Hilux, cel mai apreciat pick-up din lume de mai bine de 30 ani. Acesta este rege in Africa si Australia doua continete unde nu sigla masinii conteaza ci capacitatea ei de a parcurge in siguranta distante foarte mari prin salbaticie.
Toyota Hilux este recunoscut de asemenea drept cel mai fiabil pick-up din lume, anduranta sa fiind demonstrata de milioanele de masini care inca circula pe sosele in conditii tehnice impecabile.
1. Spunem pick-up deoarece in Romania noi inca nu avem drumuri pe care sa rulam fara probleme, adica sa parcurgem peste 600 de km si sa nu ne gandim ca poate dupa urmatoare curba sau trecere de nivel exista un crater in milocul soselei pe care nu avem cum sa-l evitam.
Raspunsul la aceasta problemea existantiala este evident un pick-up masiv cu roti incaltate cu anvelope de teren accidentat pentru care o linie de tren, o bordura masiva sau un crater in mijlocul unui Drum National European sa nu constituie o problema. Avantajul utilizarii unui asemenea pick-up este o reducere cosiderabila a costurilor de intretinere a masinii pe termen lung deoarece trenul de rulare al unui pick up poate avea probleme doar dupa 150.000 de km iar anvelopele specializate se consuma mult mai greu decat o anvelopa normal cu o dimensiune de tipul 205/55/16. Toyota Hilux are un sasiu separat si este echipat cu anvelope cu dimensiunea 255/70R15.
2. Spatiul interior al unui asemenea model poate parea mica insa nu trebuie sa uitam ca un model precum cel din acest test are loc pentru 5 pasageri si o bena in care se mai pot incarca 850 de kg de bagaje. Modelul Toyota Hilux 2011 dispune de cel mai mare spatiu din segment, si aici ne referim automat si la modele precul Nissan Navara, VW Amarok sau Mitsubishi L200. 3. Economia de combustibil este un capitol la care toate masinile SUV diesel cad cu brio.
De vina pentru acest lucru este greutatea foarte mare a lor si o echiparii cu diesel-uri de cilindree mica care trebuie fortate pentru a da prestatie decenta pe sosea, drept urmare consumul de combustibil are foarte mult de suferit. Un exemplu clasic este cel al modelului VW Touareg care echipat cu motorul V6 TDI de trei litri consuma in oras peste 15 litri iar in mediul extraurban un mimin de 8 litri. De vina pentru acest lucru este greutatea maxima de peste 2.3 tone la gol. Exemplarul de fata este echipat cu o motorizare diesel D-4D de 2.5 litri care ofera o putere maxima de 144 CP.
Acest propulsor are un consum minim in mediul extraurban de 6.3 litri pentru fiecare 100 de km. La fel, de vina pentru aceasta performanta este motorul care are un comportament clasic (cuplu maxim incepand cu 1.600 rpm) si echiparea sa cu o transmisie manuala cu 5 rapoarte foarte lungi. In total am parcurs peste 1000 de km cu un plin de 80 litri in Romania, traseul implicand pe langa o portiune infima de autostrada si incursiuni in mediul off-road unde am antrenat si caseta de reductie cu functia 4-Low. 4 Asa dupa cum bine nu cunoasteti toate masinile pick-up au cea mai buna valoare de revanzare din segmentul auto (aici excludem masinile rare si de colectie).
Pur si simplu daca cumparam o Toyota Hilux de 35.000 euro putem sa o videm peste 10 ani si 300.000 de km cu un pret de 8-10.000 euro. Daca cumparam un Mercedes S600 de 185.000 euro putem sa-l vindem peste un deceniu cu maxim 10.000 euro!
Acest lucru inseamna ca un Mercede de top are o pierdere forte mare la revanzare, in timp ce un model pick-up cu un pret de achizitie decent are toate sansele sa fie comercializat cu mai bine de 30% din valoare sa initiala. Vezi Emisiunea Autolatest cu masina de fata!