Inca din anii ’80 cand toata lumea din Europa de Vest dorea o masina cat mai puternica si stabila, constructori de renume precum Volkswagen, Opel sau Renault au incercat din toate puterile sa ofere un tip de automobil care sa satisfaca aceste dorinte.
Primii care a dat acest raspuns au fost germanii de la Vokswagen cu al lor model Golf GTI. Aceasta masina a reprezentat pentru o generatie singura posibilitate de a conduce o masina cu adevarate pretentii sportive.
Acele vremuri glorioase ale industriei au trecut si urmatoarea generatie de vitezomani s-au trezit la inceputul anilor ’90 ca nu mai pot achizitiona aceste hot-hatchuri deoarece nimeni nu le mai producea. Acel prim Golf GTI dezvolta o putere maxima de 115 CP si cantarea doar 900 de kg.
Ce inseamna un hot-hatch
Acest termen a fost lansat de presa britanica care denumea astfel acele mici cutiute pe patru roti capabile sa ofere performante foarte bune in schimbul unui pret de achizitie modic.Aceste masini au devenit supersportivele saracilor, aproape toata lumea incercand pe atunci sa mareasca puterea maxima data de fabricant spre limite aproape periculoase. Modelul din acest test este noul Opel Corsa OPC, masinuta care dezvolta 192 CP.
CAROSERIE
Corsa OPC reprezinta cea mai elaborata versiune a modelului de mare serie Corsa cu trei portiere. Fata de modelul de serie designerii Opel au dorit ca aceasta varianta sport sa reprezinte o optiune deosebit de atragatoare si din punct de vedere al pachetului optic. Astfel cine achizitioneaza un OPC trebuie sa se astepte la noi spoilere si praguri mult mai sportive.
Tot pentru a pastra linia, OPC este echipat si cu un nou tren de rulare cu jante sport cu dimensiunea de 17 inch.
La interior, lumea celor care conduc un Corsa de 1,2 litri, va fi foarte socata. Asfel, scaunele sunt semnate Recaro si reprezinta ce este mai bun pe piata. Volanul pare ca este luat mai degraba din cursele DTM, sigla OPC tronand incastrata in parta inferioara.
Tot la capitolul interior este curios si faptul ca ocupantii stau chiar mai bine pe bancheta din spate la acest OPC decat in modelul de serie cu 5 portiere. De vina sunt aceleasi scaune Recaro cu o grosime de doar 10 cm.
MOTOR
Sub micuta capota a Corsei din test se ascunde un motor de noua generatie cu o cilindree de 1.6 litri. Acesta se mai gaseste si sub capota fratiorului mai mare Astra GTC care dispune de o putere maxima de 180 CP.
Pentru a face acest pachet si mai exploziv decat arata, inginerii Opel si cei OPC au marit puterea agregatului de 1.6 litri pana la o putere maxima de 192 CP. Aceasta performanta se traduce prin atingerea unei reprize de la 0-100 km/h in doar 7.2 secunde, si o viteza maxima de 225 km/h.
Pentru a face o comparatie trebuie sa spunem ca aceasta masina are 192 de CP pentru o greutate de 1.203 kg in timp ce un Ford-ul Fiesta ST are 150 de CP si o greutate de 1.100 kg. Un alt concurent este Toyota Yaris TS care se prezinta cu un motor de 133 CP si 1.200 kg.
Aceasta insemna ca OPC-ul din test ofera un raport exploziv de 160 CP/tona. Transmisia este manuala cu 6 rapoarte foarte bine etajate. Aceasta permite foarte lejer abordarea unui stil de conducere alert in special pe un circuit virajat.
TREN DE RULARE
Singura probolma a unei masini care cantareste putin peste o tona si ofera o putere maxima de aproape 200 CP este modus in care se efectueaza transmiterea eficienta puterii spre sosea. De cele mai multe ori rotile care fac toata treaba sunt cele din fata, si aceasta complica si mai mult situatia.
Opel Corsa OPC este acel tip de masina care este echipat standard cu ESP, sistem care doar in situatii speciale (duminica pe circuit!) trebuie deconectat.
Pentru viata de zi cu zi Corsa OPC este o masina destul de usor de condus in oras datorita momentului mare dezvoltat de motor, insa daca se apasa pedala de accelerati mai tare atunci cu siguranta rotile se vor invartii in gol, si cu siguranta ESP-ul va intervenii sa strice treaba.
Chiar si asa, Corsa OPC este o sportiva matura cu un tren de rulare care permite soferului sa aiba si senzatii de confort, insa adevarata ei placere sunt serpentinele cu multe ace de par, drum care ne-a demonstrat ca ESP-ul intervine foarte tarziu si permite totusi un condus sportiv dus spre limita de aderenta.
COSTURI
Corsa OPC este masina care o achizitionezi cu inima nu si cu capul. Pentru a intelege senzatiile oferite de acest hot-hatch trebuie sa faci un test-drive scurt. Chiar si asa pretul unui Corsa OPC este de 20.400 euro cu TVA inclus, iar daca mai punem si o instalatie de aer conditionat automata, farurile adaptive sau vopseaua metalizata mica, pretul va creste in plus cu peste 1.000 euro.
Fata de modelel concurente Corsa OPC se prezinta drept mult mai scumpa, insa pachetul tehnologic este rivalizat doar de catre Renault-ul Clio Sport.
Un week-end cu noua Corsa OPC prin Romania Weekend-ul se prezenta inca de vineri drept unul fabulos la volanul unei masini de aproape 200 de CP si in zare multe serpentine gata de atacat.
Realitatea in schimb ne-a contrazis amarnic, si trebuie sa va spunem ca, condusul unei Corsa OPC pe zapada de jumatate de metru prin Predeal este o experienta de neuitat. Bine ca ESP-ul a fost decuplabil.