Una dintre cele mai surprinzatoare aparitii pe piata auto din Europa, este masivul Hyundai Santa-Fe, masina care de anul acesta vine intr-o forma complet noua, care putem spune ca “socheaza” la prima vedere.
Design-ul masinii place sau displace din primele momente, insa dupa cateva zile la bordul sau, am realizat ca designerii Hyundai chiar au realizat o masina care face ca Santa-Fe sa fie privita drept un full size SUV, care vine sa ofere o imagine cu totul diferita fata de intreaga sa concurenta.
Acest risc a dat roade in SUA, unde masina este deja un best-seller, vanzarile “noului” fiind mai mari decat cele ale “vechiului” Santa-Fe.
CAROSERIE
Aceasta este de fapt marea schimbare a celor de la Hyundai, care au realizat noua generatie mult mai spatioasa pentru a contracara concurenta, insa si pentru a integra Santa Fe 5 intr-un segment superior celui compact.
Si ca sa intelegm mai bine care sunt diferentele, mai jos vezi care sunt dimensiunile caroseriei celor cinci generatii de Santa-Fe, modele care au inceput cu o lungime de 4.5 m si care a ajuns astazi la peste 4.8 m.
Prima generație (2001-2006) LxlxI 4.50/1.85/1.71 m
A doua generație (2006-2012) LxlxI 4.68/1.89/1.80 m
A treia generație (2012-2018) LxlxI 4.69/1.88/1.69 m
A patra generație (2018-2024) LxlxI 4.77/1.89/1.68 m
A 5-a generație (din 2024) LxlxI 4.83/1.90/1.77 m
INTERIOR
Noua caroserie cu dimensiuni mari aduce avantaje considerabile si spatiului de la interior, care poate avea pana la 7 locuri intr-un confort deplin chiar si pe randul trei.
Insa, marele avantaj al masinii de fata este faptul ca Santa-Fe este un SUV superior, atat la comportamentul rutier, cat si la calitatea reala de fabricatie, produsul celor din Coreea devenind o problema chiar si pentru concurenta germana premium.
Hyundai a investit foarte multi bani in ridicarea calitatii lui Santa-Fe 2025, si acest detaliu se vede din primele momente, cand vedem calitatea portierelor si calitatea materialelor din interior.
MOTOR
Sub capota se gaseste motorul de 1.6 litri cu 4 cilindri GfFT, motor care ofera o putere maxima de 160 CP si 265 Nm, propulsor SmartStream G, care este extrem de rafinat si realtiv economic.
Insa, vedeta lui Hyundai este motorizarea electrica de 98 CP si 304 Nm integrat in cutia de viteze AT6, motor care chiar face o figura buna pe o caroserie cu o greutate la gol de peste 2.1 tone.
Cei 253 CP si 360 Nm cumulati sunt suficienti pentru un condus relaxant si pe drumurile unde este nevoie sa faci depasiri in zona 80-120 de km/h.
Hyundai spune ca masina merge 54 de km in modul EV cu bateria incarcata, insa in realitate trebuie sa te astepti la o medie de 40 km, cifra buna daca nu uitam ca avem totusi un acumulator de 13.8 kWh, fata de cele peste 17-20 kWh la multe modele concurente.
Pe sosea, putem spune ca masina poate depasi fara probleme viteza maxima data de constructor, iar consumul mediu a fost de 6.5 litri la fiecare 100 de km parcursi, cifra mai mica decat cea a unui diesel de 200 CP cu performante asemanatoare.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
De fiecare data cand ne uitam pe piata masinilor SUV PHEV, vedem ca germanii de la BMW si Mercedes-Benz ofera cele mai bune exemplare, insa acestea au preturi atat de mari incat devin variante bune doar ca masini SH.
Insa, daca vrem o masina PHEV SUV noua, gama Santa Fe 2025 se prezinta pe piata din Romania drept un best-buy, chiar daca pretul de pornire nu este la fel de mic precum al predecesorului sau.
Marele avantaj al lui Santa-Fe este caroseria extrem de mare si spatioasa, insa si comportamentul rutier demn de un Mercedes GLC cu optiunea perne de aer, care din pacate este mai mic si care are un pret de +80.000 euro.
Plus ca noul Santa-Fe pastreaza garantia de 5 ani fara limita de km, a doua garantie cea mai buna de pe piata din Romania, dupa cea de la Subaru, de 8 ani fara limita de km.
PRO
Unul dintre cele mai bine vandute SUV-uri din lume
Calitate de fabricatie imbunatatita fata de modelul 2024
Doua motoare cu o putere cumulata de 252 CP si 367 Nm
Cutie automata electrizata cu convertizor de cuplu AT6
Sistem multimedia mult superior generatiei precedente
Transmisie 4×4 pentru cei care fac soft off-road
Merge fara probleme in modul EV chiar si 40 de km
Nivel de echipare standard complet
Exista si in versiunea 2WD sau FHEV
Valoare de revanzare
Rezervor mare de 67 litri al versiunii Hybrid 215 CP
CONTRA
Pret relativ mare fata de generatia precedenta
Rezervor de benzina de 47 litri
Inca avem optionale la un pret de 53.000 euro
Valoare de revanzare al versiunii de top
FISA TEHNICA
Marca Hyundai
Model Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in-Hybrid MX5
Codul motorului G4FT
Putere maximă în CP (puterea sistemului) 253
Cuplu cumulata 367 Nm
Tipul de combustibil Super
Tip de tracțiune Tracțiune integrală
Transmisie automată AT6 cu motor electric integrat
Clasa de emisii Euro 6e (WLTP) 36EA
Număr de cilindri 4
Injecție directă
Număr de supape 4 Cilindree 1598 cmc
Putere 160 CP/5500 rpm
Cuplu maxim 265 Nm/ 1500 rpm
Tip de motor (motor electric 1) Carcasă cutie de viteze
Putere / cuplu (motor electric 1) 72 kW (98 CP) / 304 Nm
Accelerație 0-100km/h 9,3 s
Viteza maximă 180 km/h
Zgomot la condus 67 dB
Consum de combustibil combinat (WLTP) 1,7 l/100 km
Consum de combustibil combinat (WLTP) PHEV (baterie goală) 7,5 litri
Consum de combustibil combinat (WLTP) – a doua unitate 19,2 kWh/100 km
Valoarea CO2 combinată (WLTP) 38 g/km
Valoarea CO2 combinată (WLTP) PHEV (baterie descărcată) 171
Autonomie WLTP (electrică) 54 km
Dimensiunea rezervorului 47,0 litri
Tehnologie de stocare Litiu-Ion
Capacitatea bateriei (brută) în kWh 13,8
Conexiunea de încărcare CA pe tipul de vehicul 2
Puterea de încărcare (kW) CA: 3,6
Timp de încărcare 100%: 210 min. (AC 1-fază wallbox/stație de încărcare 3,6 kW)
Lungime 4830 mm
Lățime 1900 mm
Înălțime 1720 mm
Ampatament 2815 mm
Garda maximă la sol 177 mm
Raza de Bracaj 11,6 m
Unghi de înclinare față 17,4 grade
Unghi de înclinare spate 20,9 grade
Unghiul rampei 15,5 grade
Capacitate normală a portbagajului 704 litri- 2025 l
Greutate fără încărcătură (UE) 2110 kg
Greutatea totala 2670 kg
Sarcină utilă 560 kg
Sarcina pe acoperiș 100 kg
Pret
Pret lista cu TVA : 52.360 euro pret baza din care scazi Rabla Plus si ajungi la un total de 49.000 euro TVA inclus!
Mult , extrem de mult pentru o motorizare 1.6. Chiar turbo, chiar PHEV. Plus ca “aerodimamica” a trecut in planul n-shpelea, adica un consum real crescut artificial numai din cauza caroseriei. Plus ca este foate grea si are aspect de geamantan. Resping total. Daca ai nevoie de spatiu, in alte tari poti opta pentru Palisade, dar vai, este pe motorina, cah-cah. Aiurea, desi are 5 metri, cu 2.2 CRDI consuma tot 6.5 litri. Dar poti rula linistit 1000 km. Ha-ha.