Masina din acest test drive este una cu adevarat surprinzatoare, pentru simplul fapt ca este un crossover compact, care arata foarte bine si care are sub capota, cea mai avansata motorizare pe benzina din Europa.
Si cand spunem de motorizari, vorbim de gama Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 2021 care are un motor complet atipic fata de tot ceea ce ofera concurenta sa europeana.
Si spunem aceste lucruri, pentru ca in urma cu ceva vreme testam gama CX-30 G de 122 CP AICI!
MAZDA CX-30 DEVINE O PROBLEMA PENTRU CX-5!
Evident, cine vrea sa-si cumpere un CX-5, poate fara probleme sa mearga spre acesta, insa trend-ul pietelor din Europa este o micsorare a segmentului SUV, pentru ca vanzarile din gama Crossover sunt din ce in ce mai mari.
Exact aici vine Mazda si ofera noul CX-30 care este bazat tehnic pe actuala generatie Mazda3, insa care primeste o caroserie aproape la fel de mare cum vedem la fratiorul sau mai mare CX-5.
Cine se gandeste la achizitia unui CX-5 intr-o varianta de echipare entry, se poate uita fara probleme la un CX-30 intr-o varianta de top, respectiv pentru diferenta de pret, clientul primeste mai multe dotari, un comportament rutier clar superior si de ce nu, un pret total de achizitie clar inferior.
DE CE NOUA MAZDA CX-30 ESTE UN CROSSOVER BEST IN CLASS IN 2021?
Pentru ca japonezii au ales sa nu faca reduceri de costuri cum vedem la VW, Renault sau Skoda, unde materialele din interior sunt din ce in ce mai slabe, iar preturile sunt din ce in ce mai mari.
CX-30 are un interior best in class, pentru ca imprumuta plansa de bord de la gama Mazda3, cu diferenta ca la masina de fata constructorul a integrat materiale de top. Spuma poliuretanica si asamblarea foarte buna pot integra aceasta masina, fara probleme, chiar si intr-un segment premium german.
Si aici ne uitam la modele precum BMW X2, Mercedes GLA sau Audi Q2, masini care, din pacate, sunt clar inferioare la capitolul calitate de fabricatie, cand sunt comparate cu aceasta Mazda!
DE CE E-SKYACTICV-X ESTE CEL MAI BUN MOTOR PE BENZINA?
Pentru ca nu are 3 cilindri in linie, nu este turbo si nu are o cilindree mai mica de doi litri! Japonezii au ales sa modifice vechiul X si au adaugat un sistem mildhybrid clasic, unde alternatorul ofera extra cativa CP in plus.
In total, motorul de doi litri are standard o supraalimentare cu un compresor mecanic, care duce la putere maxima de 186 CP si un moment motor de 240 Nm la 4.000 rpm.
Pe hartie, aceste performante par mediocre, insa in viata de zi cu zi, motorizarea celor de la Mazda este mult mai performanta decat orice motor Renault 1.33 TCe, VW 1.5 TSI sau chiar si noile motorizari KIA-Hyundai 1.5 T-GDI 2021.
Pur si simplu, pe sosea, motorul e-Skyactiv-X se conduce asemnea unui motor clasic din anii ’90 de doi litri, adica este linistit si are resurse de putere suficiente pentru a face o depasire in siguranta, insa cand este nevoie, turatia poate sa depaseasca 5.000 rpm, moment in care motorul devine galagios si de ce nu, extrem de dinamic.
Consumul real este de 9-10 litri in cel mai aglomerat Bucuresti cu sistemul AC pornit, insa acesta scade pana undeva in jur de 5 litri in mediul extraurban.
Surpriza cea mare a fost cand am mers in regim de autostrada, cu viteze de 130 km/h, unde transmisia are ultimul raport cu demultiplicare lunga, pentru a mentine o turatie mica. Consumul real a fost de 6 litri la fiecare 100 de km.
Cu doar 51 de litri de benzina, noua Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 CP poate merge fara probleme 700 de km in regim extraurban, performanta mult superioara oricarui motor turbo de cilindree mica, cum vedem la concurenta sa europeana!
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Inca din primii km, am obsevat faptul ca noua Mazda CX-30 e-SkyActiv-X este un crossover complet, adica are o calitate de fabricatie foarte buna, un tren de rulare dinamic si o motorizare pe benzina care nu face rabat la cilindree si performante rutiere.
Pentru cei care vor o siguranta superioara pe ud sau zapada, CX-30 vine optional si cu transmisie integrala AWD care, din pacate, nu se regaseste la nici un alt concurent direct.
Si ca pachetul sa fie unul de top, Mazda CX-30 e-SkyActiv-X poate sa primeasca si cutia automata AT6 cu convertizor de cuplu, care este Made in Japan si care ofera un rafinament in utilizare si o fiabiliate mult superioara oricarei transmisii DSG, EDC sau DCT!
Pachetul Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 100 Years este un tribut adus predecesorilor sai, iar ca element de design vedem o cromatica atipica la interior, respectiv producatorul integrand trei tipuri de nuante de piele: piele rosie pe scaune, piele alba pe fetele portierelor si piele neagra pe plansa de bord.
PRO
Imagine de marca
Motor e-SkyActiv-X rafinat si performant
Cutie manuala cu 6 trepte best in class
Cea mai buna timonerie pentru o cutie manuala
Valoare mare de revanzare
Pachet 100 Years cu tapiterie de piele rosie
Consum redus de benzina indiferent de trafic
Optional AWD si cutie AT6 cu convertizor de cuplu
Sistem multimedia cu display orizontal eficient
CONTRA
Pret destul de mare al varintei Mazda CX-30 e-SkyActiv-X AT6 AWD
Motorul e-SkyActiv-X 186 CP doar pentru nivelurile de echipare GT si GT Plus
Vopseaua rosie este mult mai scumpa decat celelalte culori!?!
FISA TEHNICA
Motor
Numar de cilindri: 4 in linie
Injectie: Benzina 1 compresor mecanic
Capacitate cilindrica (cm3): 1998 cmc
Alezaj X Cursa (mm): 83,5 x 91,2 mm
Putere maxima CP/KW – rot/min: 186/6000
Cuplu maxim Nm – rot/min: 240/4000
Carburant: Benzina
Rezervor litri: 51
Transmisie
Punte motoare: Fata
Cutie de viteze / nr. trepte: Manuala 6 trepte
Dimensiuni
Lungime (mm): 4395
Latime (mm): 1798
Inaltime (mm): 1540
Ampatament (mm): 2655
Portbagaj: 430-1406 l
Greutate la gol kg: 1343
Anvelope: 215/55R18
Performante
0 – 100 km/h (s) – 8.2
Viteza maxima (km/h) –203
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 5.7
Pret
Pret lista cu TVA : 31.790 Euro