In urma cu doar cateva zile cei de la Dacia au anuntat lista de preturi pentru viitoarea masina electrica.
Noi cei de la Autolatest am avut ocazia in toamna sa vedem pe “viu” noul Spring intr-o prezentare cu usile inchise, si atunci priveam spre o masina prototip destinata unei companii din Franta care este primul client de Spring din lume.
Acum Dacia a lansat oficial Spring-ul in Europa, si vedem cum jurnalistii au testat in viata reala aceasta masina si care au fost concluziile primelor teste.
DESIGN
Acumi putem spune ca nu mai vorbim de o masina Dacia pentru ca vorbim de fapt de o masina chinezeasca care se numeste Dongfeng Aeolus EX1 sau Venucia E30 EV, model intrat in productie in anul 2019.
De atunci si pana in prezent masina avea sa fie redenumita si Renault City K-ZE pe anumite piete si acum Dacia Spring in Europa.
Dupa primele momente petrecute la bordul lui Spring putem spune ca vorbim de o electrica COMPROMIS, adica o citadina de talia unui Daewoo Matiz cu loc pentru patru pasageri si un portbagaj mic care este destinata doar pentru ORAS! Cu aceasta masina nu se iese pe autostrazi sau cine stie ce drumuri nationale!
Si spunem compromis pentru ca intreg interiorul este realizat din materiale de plastic inferioare unui produs Dacia de la Pitesti. Intr-o concluzie de moment putem spunem ca Dacia a dorit o reducere a pretului in detrimenul calitatii de fabricatie pentru ca acesta devine irelevant pentru o masina citadina electrica in 2021.
TEHNOLOGIE SUPERIORA UNUI VW eUP sau ZOE I
Sub capota montat jos se afla un motor electric de 33 kw sau 44 CP, motor care poate ajunge la 15.000 rpm si care ofera din start un moment motor de 125 Nm la zero RPM, adica cam cat oferea vechiul motor Dacia 1.4 MPI de 75 CP la o turatie de peste 3.400 rpm.
In viata reala cand vorbim de masinile electrice trebuie sa vorbim de raportul CP/KG sau cai putere/greutate, loc unde 99% dintre masinile electrice au mari probleme cu greutatea acumulatorilor.
Aceasta se transfera cum este si normal spre performante. comportament rutier, uzura prematura a trenului de rulare si uzura extra a transmisiei cu o singura treapta.
Si toate acestea duc automat si la o scadere a autonomiei in mod real! Acesta este motivul pentru care masinile electrice sunt inca obiecte de fashion in Europa.
Dacia, si in special chinezii de la Dongfeng, au ales varanta constructiei extrem de usoare a caroseriei (980 kg) si a acumulatorului pentru a da o autonomie reala cat mai mare, loc unde masina de fata exceleaza fara drept de apel in fata concurentei.
CAT ESTE DE MARE BATERIA SI CAT MERGE?
Acumulatorul lui Spring are o capacitate de 27.4 kwh din care se pot utiliza doar 25 kwh, cifra mult mai buna decat ceea ce oferea un ZOE I sau gama VW eUP/Skoda Citigo EV acum ceva vreme.
Si aici daca punem si greutate la gol mai mica cu 500 kg a masinii romanesti, avem o autonomei reala in modul WLTP oras de 305 km ( in conditii reale de trafic Bucurestean trebuie sa ne asteptam la maxim 250 km), sau 230 km intr-un regim extraurban mixt.
Evident asa cum spuneam mai sus cu masina asta nu iesi din oras, deci autonomia care ne intereseaza este cea orseneasca de 250 km cu o singura incarcare.
Daca stai la casa si vrei sa incarci masina la o priza normala de 220v atunci trebuie sa te astepti la un timp de 14 ore, insa daca vrei poti sa-ti cumperi un wall-box care reduce timpii pana undeva in jur de 5 ore.
Daca vrei sa mergi la o statie de putere din oras atunci trebuie sa cumperi cablul special DC30 care are un pret de 600 euro.
DE CE DACIA SPRING ESTE O MASINA REVOLUTIONARA?
Pentru ca acum cu doar 9.000 euro ( dupa ce scadem Rabla Plus in Romania) conduci o masina electrica NOUA care merge peste 250 km in oras cu o singura incarcare.
De fapt pentru aceeleasi performante la Peugeot/Citroen/KIA/Hyundai/Mazda/VW trebuie sa scoti extra din buzunar peste 20.000 euro.
Diferenta de pret se observa evident la calitatea slaba de fabricatie a Daciei construite in China si poate la nivelul de siguranta ( inca nu a trecut prin mana EuroNCAP), insa sa mergi in showroom si sa-ti cumperi prima ta masina electrica cu doar 9.000 euro cu garantie este un pas atat de mare precum a fost Broscuta lui VW in anii 30 sau faimosul GM EV1 in anii 90.
Aceasta este masina electrica care urmeaza sa revolutioneze Europa, iar concurenta sa directa nu are si nici nu va avea un raspuns nici in urmatorii 5 ani!
PRO
Cea mai ieftina masina electrica viabila din lume
Prima masina Dacia electrica care urmeaza sa revolutioneze Europa
Baterie mare de 27 kwh si o greutate mica de 970 kg= Autonomie mare
Garda la sol mare, spatiu decent la interior
Garantie de 8 ani pentru acumulator
Performante decente pentru doar 44 CP
Optional capacitate de a incarca la un supercharger de putere
Valoare mare de revanzare
CONTRA
Made in China in loc de Made in Romania
Anvelope chinezesti low-cost ( primul lucru pe care-l schimbi!)
Pret mare al versiunii de top
Lipsa reglajului coloanei de directie
Pedalele prea apropiate