Evident, daca vrei o masina electrica poti oricand sa mergi sa cumperi una, fie ca este americana sau europeana, insa vremea lor inca nu a venit, cel putin pentru clientii din Romania.
Asta o spunem nu doar noi, ci si cei de la BMW si Mercedes, care au ales sa produca masini PHEV in locul celor electrice, pentru ca nu are dezavantajele deja cunoscute.
DE CE UN PHEV ESTE MAI BUN DECAT O ELECTRICA 100% INSA SI DECAT UN DIESEL?
La aceasta intrebare, cei care conduc deja o masina electrica vor spune ca aceste PHEV-uri sunt doar masini compromis, insa realitatea crunta este ca un asemenea model consuma mai putin decat un diesel, in oras si nu are problema autonomiei specifice unei masini electrice moderne.
Pur si simplu, un PHEV permite soferului sa mearga oriunde in tara doar cu o simpla alimentare de 4 minute la orice benzinarie, adica nu sufera de problema psihica denumita de americani RANGE ANXIETY, care baga soferii de masini electrice in panica, pana la gasirea unei statii de incarcare.
Si atunci cand o gasesc, fie stau la coada dupa cine stie ce masina electrica Uber sau nu au acces la o statie de tipul SuperCharger a celor de la Tesla, pentru ca acolo se incarca doar masinile Tesla. Oricum, in Romania nu avem nici o asemenea statie.
DE CE KIA MIZEAZA TOTUL PE UN PHEV?
Pe langa faptul ca cei de la KIA si Hyundai au in gama modele full electrice precum eNiro sau hibride in adevaratul sens al cuvantului precum Niro Hybrid, ei ofera de putin timp si o gama noua de masini PHEV, precum Niro sau acest XCeed construit in Europa.
Despre cel mai bun model PHEV din Europa am vorbit aici, cand am testat in premiera un BMW 330e de 296 CP, insa acum avem de fata o masina KIA care are un pret mult mai mic de achizitie, insa care reuseste sa faca o figura foarte buna in fata oricarui model concurent.
De fapt, aceasta KIA XCeed PHEV 2020 nu prea are un concurent in segmentul compact din Europa, pentru ca ofera un pachet complet de putere, autonomie, garantie si design, greu de combatut chiar si de catre noile VW Golf 8 PHEV sau Renault Megane ETech 2020.
CUM ARATA TEHNOLOGIA KIA PHEV 2020?
In primul rand, masina de fata primeste note maxime la capitolul comportament rutier, atat in oras cat si in afara sa, pentru simplul fapt ca NU FOLOSESTE O CUTIE CVT cum vedem la toate modelele sale concurente.
KIA a ales sa utilizeze o cutie clasica cu dublu ambreiaj 6DCT, special realizata pentru a integra si un motor electric, care ofera o putere maxima de 60 CP oferiti incepand cu o turatie de zero rpm. Acest propulsor electric este combinat cu un motor pe benzina clasic 1.6 GDI fara turbo, care are la randul sau o putere maxima de 105 CP.
Impreuna, cele doua motoare ofera la roata o putere cumulata de 141 CP si 265 Nm, putere suficienta pentru a duce masina de 1.6 tone la gol la 100 de km/h in 11 secunde.
Pe scurt, nu vorbim de o masina sport, ci de un model crossover extrem de versatil, care este “socant” de ecomomic in oras si care, poate sa fie o solutie si pentru o compacta premium germana precum BMW Seria 1 sau un Mercedes Clasa A 2020.
CONSUM REAL DE BENZINA SI CURENT
Din start trebuie spus faptul ca orice masina PHEV consuma foarte putin in oras, cand are acumulatorul incarcat, insa cand merge 100% pe benzina consumul real creste sesizabil. In urma cu cativa ani, testam primul PHEV de serie din Europa, modelul Mitsubishi Outlander PHEV, care avea un consum, in Bucuresti, de 2.7 litri si in afara sa, undeva in jur de 9-10 litri.
Acum, masinile PHEV, cum este aceast XCeed, au evoluat tehnologic si consuma in medie doar 1.2 litri de benzina la fiecare 100 de km in oras, insa cand acumulatorul este golit, consumul real nu depaseste 7 litri in cel mai serios trafic bucurestean.
Motivul reusitei celor de la KIA este un management optim al celor doua motoare care, chiar si atunci cand cel electric nu mai are curent in baterii reueste sa functioneze eficient in modul Hybrid. De fapt, KIA spune ca acumulatorul LG Chem cu capacitatea de 8.9 kwh nu se descarca niciodata, fix pentru a functiona in modul hibrid economic.
Bateria se incarca la o priza normala de 220v in doar 2 ore si 15 minute, putere suficienta pentru a merge in modul EV chiar si 58 km.
Noi am reusit, fara a merge econimic, o autonomie reala EV de 55 km in cel mai aglomerat trafic din Capitala Romaniei, respectiv daca traiesti in Sibiu, Constanta sau Oradea, vei avea cu siguranta o autonomie chiar si de 60 km.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
KIA XCeed PHEV este fara drept de apel cel mai bun PHEV compact la vanzare din Europa, pentru ca are un motor pe benzina clasic GDI cu distributie pe lant, pentru ca are un acumulator de aproape 9 kwh si pentru ca utilizeaza o cutie 6DCT in detrimentul unei cutii eCVT cum este cea de la Prius Plug In.
Placerea de a conduce un hibrid sau un PHEV cu o cutie CVT este aproape ZERO, motiv pentru care BMW utililizeaza pe modelele sale o cutie ZF8 clasica si KIA una secventiala cu dublu ambreiaj.
Pretul de achizitie al masinii nu este mic deloc, insa modelul de fata, in varianta de echipare Vison, are toate dotarile posibile oferite standard, dotari pentru care trebuie sa platesti peste 10.000 euro la VW, BMW sau Mercedes in acest segment.
Masina se conduce extrem de facil, iar garda la sol mare a lui XCeed fac din acest crossover un concurent bun de luat in seama chiar si de catre modelele SUV compacte.
PRO
Imagine de marca
Cel mai bun sistem PHEV sub 30.000 euro
Cutie 6DCT foarte buna
7 ani garantie Bumper to Bumper
Confort la rulare
Consum foarte mic de benzina in oras
CONTRA
Pret relativ mare de achizitie al variantei de top
Rezervor de benzina extrem de mic – 37 litri
Viteza maxima modica in modul Hibrid
Capacitate portbagaj doar de 291 litri