In primul rand spunem “socanta” pentru ca de aceasta data cineva a facut un pas tehnologic asteptat de intreaga industrie auto.
Aici vorbim de prima masina hibrida din lume care are sub capota pe langa un motor electric si o motorizare cu aprindere prin compresie, adica primul hibrid diesel de mare serie.
EVOLUTIA INDUSTRIEI AUTO IN DEZVOLTAREA DE MASINI ECONOMICE
Daca ne uitam la intregul parcurs al industriei auto din ultimii 30 de ani vom vedea ca pentru a scade consumul de combustibil constructorii au dezvoltat motoare pe benzina de cilindree mica in anii 80 dupa mare criza a petrolului dupa care in Europa au inceput sa fie raspandite motoarele diesel.
Primii care au reusit sa ofere pe piata masini diesel economice si relativ ieftine la achizitie au fost cei trei, adica Fiat in Italia si Renault Peugeot in Franta. Germanii au aparut pe aceasta piata mult mai tarziu in anii 90 cu celebrul motor Audi denumit TDI.
De partea cealalta a oceanului japonezii au dezvoltat un nou concept auto de reducere a consumului de combustibil prin lansarea primelor masini hibride din lume.
Principalii pretendenti au fost cei de la Honda cu al lor Insight I si Toyota cu revolutionarul Prius, masina considerata de specialisti un Ford T al masinilor hibride. De fapt Toyota a fabricat atat de multe modele Prius incat acum in 2013 nu mai suntem surprinsi de faptul ca cele mai fiabile masini din lume sunt de fapt cele hibride unde pe prima pozitie se afla toate cele trei generatii de Prius.
URMATORUL PAS ESTE REALIZAT DE PSA ( PEUGEOT-CITROEN)!
Si ca sa revenim la modelul din acest test drive trebuie sa spunem ca urmatorul pas in aceasta evolutie a fost realizat asa cum poate nu era normal intr-o Europa dominata de germanii de la Volkswagen de francezii de la Peugeot si Citroen.
Vorbim despre acest model drept unul revolutionar pentru ca exemplarul de fata este de fapt prima masina diesel hibrida din lume, un Peugeot 3008 Hybrid4 construit parca pentru a arunca manusa in fata germanilor.
MOTORIZARI DIESEL + ELECTRIC
Sub capota sau mai bine zis sub caroseria lui 3008 HY4 se ascund in premiera doua motoare complet diferite care fac viata celui din spatele volanului o reala placere.
In fata avem un motor diesel HDI de doi litri care dezvolta o putere maxima de 163 CP si 300 Nm, iar in spate avem un motor electric care 37 de CP si 200 Nm.
Daca calculam puterile celor doua motoare avem de fapt o putere maxima totala de 200 CP si un moment motor de 500 Nm unde primii 200 Nm sunt disponibili inca de la o turatie de ZERO rotatii pe minut.
COMPORTAMENT RUTIER
De fiecare data cand am testat o masina hibrida am avut mici neplaceri cu transmisia CVT pentru ca puterea transmisa rotilor este liniara, insa greu de acceptat de fanii cutiilor manuale sau automate clasice.
Si de aceasta data avem de aface cu o transmisie despre care nu putem spune ca suntem fani, respectiv o cutie secventiala care este de fapt in realitate o cutie manuala cu o comanda electrohidrulica a rapoartelor. In urma cu 4 ani testam un Citroen C4 Picasso 1.6 HDI cu aceeasi transmisie si atunci ne-am plans de “lentoarea” schimbarii treptelor.
Cutia lui 3008 HY4 este in mare parte la fel, insa de aceasta data motorul electric cu al sau moment motor recupereaza din acest delay clasic transmisii robotizate.
Singura schimbare in bine la acest 3008 HY4 este softul mult mai bine pus la punct al cutiei care permite un condus fara probleme atunci cand se merge elegant in mediul urban. Cine doreste performante de top poate oricand sa opteze pentru activarea modului sport cu schimbarea treptelor cu ajutorul padelelor din spatele volanului.
TRACTIUNE INTELIGENTA
Un detaliu care face din acest model un crossover pur-sange este faptul ca sistemul HY4 de la PSA este unul care permite soferului sa opteze si pentru o tractiune 4×4.
Daca mergem vara pe o sosea foarte bune nu trebuie decat sa alegem modul ECO care transmite puterea doar spre rotile din spate. Modul AUTO are un comportament normal, iar motorele si transmisia se pot adapta in functie de conditiile de trafic.
Cand vine iarna nu trebuie decat sa alegem modul 4WD cand motorul electric merge tot timpul si transfera puterea spre rotile din spate. In aceelasi motor si motorul diesel antreneaza rotile din fata, francezii realizand de fapt un mini Lexus RX pentru clientii din Europa doritori de motore diesel puternice si economice.
CONSUM REAL DE COMBUSTIBIL
EI bine si la acest capitolul masina de fata trebuie sa fie privita dintr-un alt punct decat cel aparent, respectiv dintr-un unghi al masinilor crossover moderne. In primul rand 3008 HY4 este o masina cu transmisie integrala cu o greutate la gol de peste 1.7 tone fapt care nu poate sa avantajele un consum foarte mic indiferent de situatie.
Noi in Bucuresti am reusit sa afisam o medie real a de 6.5 litri, iar cand am iesit in mediul extraurban consumul nu a scazut sub granita a 5.6 litri pentru fiecare 100 de km parcursi.
CONCLUZII
Dupa parcurgerea a peste 400 de km cu noul Peugeot 3008 HY4 putem spune fara menajamente ca francezii au facut primul pas in evolutia industriei auto prin realizarea primului diesel hibrid de mare serie din lume. Acesta nu este perfect, insa cei 200 CP si 500 Nm pot sa convinga orice client fie ca acesta este targetat spre un Prius de 138 CP fie spre un Juke 1.6 de 190 CP.
Masina aceasta este un compromis care nu doar ca merita ci care trebuie sa fie luat in calcul!
PRO
Prima masina diesel hibrida din lume
Motor diesel HDI silentios si puternic
Reprize diesel-electric fulminante
Economie in mediul urban
Tractiune integrala inteligenta
Spatiu interior si dotari cuprinzatoare HY4
Taxa mediu zero
CONTRA
Lipsa de concurenta pe piata
Pret de achizitie corect pentru un fan hibrid insa totusi destul de mare
Valoare de revanzare