In urma cu jumatate de secol Partidul Comunist Roman si Renault incepeau productia la Mioveni a celei de-a doua masina construita pentru poporul roman.
Dacia 1100 care nu era nimic alceva decat un Renault 8 era doar o masina provizorie care trebuie sa pregateasca echipa de muncitori si industria orizontala pentru gama Dacia 1300.
Construita pe baza tehnica a lui Renault 12 Dacia noastea 1300 era foarte avansata pentru anii 60 pentru ca era un automobil cu tractiune fata ( VW, Skoda si alte marci aveau atunci doar masini cu tractiune spate si motorul in spate), avea un motor exclusiv pe benzina cu distributie lant si roti fata cu sistem de franare cu discuri pline.
Noua pe atunci Dacia 1300 era creditata de catre producator cu o viteza maxima de 140 km/h in ciuda faptului ca romanii nu primeau transmisia manuala cu 5 trepte.
In anii 80 au urmat primul facelift care aducea blocuri optice fata cu patru becuri si in spate cu stop-uri mult mai evidente fata de cele ale modelului Renault 12.
Motorizarea de top se numea 106 si era reprezentata de un motor realizat de catre Dacia, avea peste 74 de CP si era cuplat la o transmisie noua romaneasca cu 5 trepte.
Modelul avea sa fie construit pana in anul 2004, ultimele versiuni avand aceeasi motorizare Dacia insa cu un sistem de injectie monopunct Bosch, sistem identic cu cel de la gama Opel Astra G.
Ultimele modele aveau sa fie cele Pick-Up sau PAPUC cum sunt ele cunoscute la noi, modele echipare cu discuri fata ventilate si 5 prezoane pe fiecare roata. Motorul de top era unul pe benzina de 1.6 litri care primea in premiera si un sistem de AC manual.
Cele mai multe modele au fost vandute cu motorul Renault 1.9 D de la Kangoo I, motor care avea 68 de CP si o pompa de motorina mecanica care avea sa fie problematica in timp.
Cele mai vandute modele Dacia vandute pe baza tehnica a lui Renault 12 aveau sa fie celebrele BERLINE, masini care inca mai circula pe sosele Romaniei si in anul 2019!