NHTSA reprezinta pentru piata auto din SUA exact ceea ce reprezinta pentru Uniunea Europeana autoritatea EuroNcap. Diferenta dintre cele doua este ca agentia americana NHTSA are peste trei decenii de existenta, perioda in care au testat si refuzat spre comercializare o multime de modele de automobile destinate pietei auto din SUA.
Dupa cel mai mare recall din intreaga istorie a industriei auto (Toyota cu peste 8.5 milioane de unitati problematice), actinile agentiei NHTSA a fost puse in discutie in fata Comisiei extraordinare organizata de Congresul amrican. De fapt aceasta comisie este aceeasi care a interogat conducerea firmei japoneze in urma cu mai bine de o luna. Oficialii NHTSA au declarat ca au intreprins 8 teste ale sistemelor de franare a modelor Toyota inca din anul 2000, insa rezultatele nu au fortat Toyota sa recheme in serivce aceste masini. Membrii Comisiei au reaminti celor de la NHTSA ca reprezinta cea mai improtanta autoritate din industria auto americana si drept urmare acestia doresc ca aceasta agentie sa puna in aplicare un nou sistem de supraveghere al masinilor comercializate pe teritoriul SUA.
Daca in continuare un construcotor nu doreste sa remedieze eventualele probleme de siguranta ale masinilor sale Comisia a dat unda verde celor de la NHTSA sa aplice sanctiuni care pot duce pana la interzicerea comercializarii masinilor respective in SUA. NHTS fiind o agentie guvernamentala nu detine decat 57 de angajati in departamentul de investigare al defectelor de productie, air bugetul pe anul in curs nu depaseste suma de 132 de milioane de dolari.
Membrii Comisiei speciale a Congresului American au decis ca pentru anul viitor bugetul celor de la NHTSA ar putea sa fie dublat pentru a creste numarul de angajati si de a efectua mai multe teste independente ale tuturor masinilor care urmeaza sa fie comercializate in SUA.