Se pare ca visul celor care promoveaza masina electrica incepe sa fie problematic pentru ca, odata cu intericerea importului de petrol din Rusia pretul motorinei din Europa a inceput sa scada.
Acum, in ultimele zile ale lui februarie 2023 vedem ca pretul unui litru de motorina a ajuns sa fie vandut in Bucuresti cu 7.19 lei, pret care este mult mai mic decat cel din urma cu aproximativ 6 luni la aceeasi statie. Acum motorina este mai ieftina cu 1.84 lei fata de aceeasi perioada.
In iunie 2022 motorina se vindea cu un pret de peste 9.03 lei, adica pentru 50 de litri trebuia sa platesti suma de 451 lei, acum in 2023 aceeasi cantitate avand un pret de 359 lei.
In continuare pretul pentru fiecare kwh cumparat la o statie publica a ajuns in medie la 2.5 lei, adica pentru 77 de kwh trebuie sa scoti din buzunar suma de 192 lei.
Sunt si statii de tipul supercharger care taxeaza clientii de masini electrice cum suna de 3.5 lei/kwh, suma extrem de mare chiar si pentru cei care si-au permis sa plateasca peste 50.000 de euro pentru o masina electrica performanta.
Un “plin” de 77 kwh cu suma de 3.5 lei te costa acum suma de 269 lei, adica cu 90 de lei mai putin decat un plin de diesel, insa aici trebuie spus ca o masina diesel moderna parcurge 1000 de km cu 50 de litri fata de 400 km cat parcurge in medie o electrica.
In aceelasi timp vedem ca pretul benzinei este intr-o continua crestere, lucru greu de inteles daca Uniunea Europeana militeaza pentru scoaterea din trafic a masinilor diesel! In prezent 90% din vanzarile de masini noi din UE sunt pe benzina ( inclusiv hybrid si PHEV!).