Această deschidere nu ar fi fost posibilă fără nodul rutier Holdea de la limita cu viitoarele tunele de pe lotul 2, propus de noi și de membrii comunității noastre peundemerg.ro încă din 2015 (http://www.contributors.ro/fara-categorie/22km_salvati/).
Deci, se poate ca societatea civilă să aibă un impact direct asupra marilor proiecte de infrastructură!
Am început să urmărim acest contract de autostradă încă de la primii pași ce datează din anul 2014. Ne-am bucurat pentru fiecare nouă autorizație de construire, pentru fiecare poză sau filmare realizate de pasionații de infrastructură în care surprindeam un avans consistent în primii ani.
În 2015, când deja era evident că lotul 2 pe care apăruseră vestitete ”tunele pentru urși” va fi dus la bun sfârșit cu mari întârzieri, am început să milităm pentru includerea in proiectul lotului 3 a nodului Holdea, astfel încât acest tronson de 21 de km să nu se transforme într-un muzeu până la finalizarea tunelurilor de pe lotul vecin. Dacă am fi știut ce va urma…
În 2016 nodul Holdea a devenit realitate, fiind modificat proiectul tehnic în acest sens. Avansul fizic depășise 70%, situația părea că intră în linie dreaptă spre o concretizare de succes a acestui proiect.
Însă în 2017 a început coșmarul, cu actorii principali Răzvan Cuc (ministrul de atunci al Transporturilor) și Ștefan Ioniță (directorul CNAIR).
Cu un naționalism populist deșănțat, cei 2 au tăiat orice urmă de cooperare onestă și predictibilă cu constructorul, refuzând să facă plăți cu lunile, căutând nod în papură pentru orice problemă tehnică inerentă pe un șantier de autostradă și refuzând să includă în contractul de lucrări nodul Holdea și lucrările suplimentare impuse de noul acord de mediu (un ecoduct pentru animale, panouri fonoabsorbante).
În ciuda pozițiilor noastre energice pentru detensionarea acestui conflict deschis de statul român, totul părea că merge spre o reziliere regretabilă. Însă soarta a făcut ca o schimbare de Guvern coroborată cu demiterea lui Cuc și Ioniță să fie redat suflul de altădată acestui proiect.
După mai bine de 2 ani de blocaj, la finalul lui 2018 CNAIR a decis să nu includă în contractul de lucrări nodul Holdea, ci să lanseze o licitație separată, câștigată ulterior de același constructor. Ecoductul suplimentar solicitat în acordul de mediu nu a fost inclus nici el în contract, dar nici în licitația suplimentară, chiar și astăzi fiind ”în aer”, deși el este construit.
Totul părea din nou că intră pe ultima sută de metri, finalizarea substanțială a lucrărilor necesară pentru deschiderea circulației realizându-se în luna august 2019.
Însă revenirea acelorași personaje toxice Cuc (revenit ca ministru al Transporturilor și Ioniță ca director CESTRIN, companie răspunzătoare de situația tehnică a drumurilor) împreună cu noul director CNAIR Sorin Scarlat au dinamitat acest contract ajuns la 99% stadiu fizic și pregătit pentru deschiderea circulației.
În primă fază au solicitat o extindere a garanției lucrărilor de la 4 la 10 ani, motivând diverse probleme tehnice cu care s-a confruntat constructorul, majoritatea survenite în 2017 în precedentul mandat al lui Cuc și soluționate între timp.
După refuzul constructorului de a accepta acest șantaj, cei 3 reprezentanți de tristă amintire împreună cu alți indivizi dornici de afirmare din CNAIR și DRDP Timișoara au refuzat recepția autostrăzii și a nodului Holdea, apoi au preluat fără acceptul constructorului nodul Ilia necesar deschiderii lotului 4 și în final au reziliat contractul de autostradă pe baza unor motive necontractuale și complet disproporționale.
De atunci au trecut 4 luni, în care CNAIR și CESTRIN au făcut sute de carote în asfalt și investigații pe lotul reziliat pentru a încerca să justifice rezilierea.
Au contractat o expertiză din partea celor de la Iptana, însă și aceștia au confirmat că tronsonul de autostradă este circulabil cu anumite restricții până la finalizarea tuturor lucrărilor. În final s-a realizat o intervenție minoră la o pilă și o culee a podului peste Mureș pentru rearanjarea aparatelor de reazem.
Pe contractul nodului Holdea, după 4 luni în care DRDP Timișoara la comanda politică dată de Cuc și CNAIR a refuzat recepția, săptămâna trecută s-a ”răzgândit” și a recomandat recepționarea și darea în trafic a nodului.
În ultimii ani decidenții din CNAIR și MT (Cuc, Ioniță, Scarlat) ne-au obișnuit cu autostrăzi finalizate și ținute închise cu lunile (3 luni pe Lugoj-Deva lot 2 în 2017, 8 luni pe Sebeș-Turda lot 3 în 2018 și peste 4 luni acum). Cine oare răspunde pentru această bătaie de joc?
În plus, pe tronsonul deschis azi s-a impus o limitare de tonaj de 7,5 tone și de viteză de 80 de km/oră, chiar 60 de km/oră pe unele poduri. De ce? Chiar expertizele realizate de Iptana spuneau că limitarea de tonaj s-ar justifica doar până la rezolvarea problemelor minore de la podul peste Mureș, soluționate deja. Iar limitarea de viteză are în spate o justificare demnă de o piesă de teatru absurd: nu sunt finalizate toate gardurile exterioare autostrăzii pentru oprirea animalelor.
Dar oare drumul paralel DN68A pe care limita de viteză este de 100 de km/oră are măcar un metru de gard lateral?
Este o poveste tumultoasă și tristă în același timp.
Solicităm premierului Orban și ministrului Transporturilor Lucian Bode să trimită corpul de control la CNAIR pentru a analiza în profunzime problematica tronsoanelor de autostradă finalizate și ținute închise din cauza vendetelor personale sau șpăgilor nedate și să sesizeze organele abilitate, astfel încât pe viitor să nu mai avem parte de astfel de situații tragice atât pentru cetățeni, cât și pentru bugetul țăriidin care se vor achita viitoarele penalități câștigate în instanță de constructor.