Europenii si americanii au fost socati de lipsa cipurilor/semiconductori auto care sunt parte integranta in realizarea unei masini moderne.
Gigantii europeni si americani s-au vazut pusi in fata unei opriri complete a productiei, lucru care duce la pierdere a miliarde de euro saptamanal pentru ca nu mai au ce sa vanda unor clienti care vor sa-si cumpere o masina noua.
Singurii care nu au probleme cu aceste cipuri sunt japonezii si cei de la Hyundai/KIA care de mai bine de doi ani au semnat contracte aditionale cu producatorii de elemente electrice pentru a pastra un stoc de cel putin 6 luni pana cand se reia productia.
Acum poti sa-ti cumperi sau poti sa-ti comanzi o KIA sau un Hyundai fara probleme pentru ca intreaga filosofie a marcii este sa produca cat de mult se poate in-house, adica marca sa detina si producatorul de elemente electronic.
In Japonia Toyota are un procentaj mare din Denso, iar n Coreea de Sud Hyundai si KIA Motors detin aproape in totalitate marca de MOBIS.
În medie, un autoturism utilizează între 50 şi 150 de cipuri.