Putini dintre fanii BMW stiu ca cea mai buna motorizare bavareza nu este cea diesel cu 4 pistoane sau cea diesel cu 6 cilindri, ci exceptionalul motor pe benzina cu numele de cod M52.
Acesta a echipat cu eleganta toate masinile BMW preformante din anii 90 si 2000, insa succesul a fost pe gama E36 unde un 325i de serie avea sa ofere soferilor performante de top in comparatie cu tot ceea ce aveau in gama echivalenta Audi si Mercedes-Benz.
DE CE M52?
-Livrare de putere lină și liniară: M52 este cunoscut pentru funcționarea sa rafinată și lină.
-Cu blocul său din aluminiu (pe majoritatea piețelor) și designul DOHC (Dual Overhead Camshaft), acesta furnizează o putere liniară în întreaga gamă de turații
-Eficiența consumului de combustibil: În comparație cu vechile motoare BMW cu șase cilindri în linie, M52 este relativ eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, în special în variantele cu cilindree mai mică (versiunile de 2,0 L și 2,5 L). Includerea unui singur VANOS (sincronizare variabilă a supapelor) contribuie la optimizarea consumului de combustibil.
-Fiabilitate: M52 este în general considerat fiabil cu o întreținere corespunzătoare. Acesta evită unele dintre defecțiunile catastrofale întâlnite la motoarele turbo ulterioare.
-Suport aftermarket și de tuning: Datorită asemănărilor sale cu M50 și M54, M52 beneficiază de o prezență puternică pe piața pieselor de schimb. Disponibilitatea pieselor este bună și există multe upgrade-uri de performanță.
-Performanțe decente în forma de serie: M52B28, varianta de 2,8 L, produce 190 CP și un cuplu de 280 Nm, ceea ce îl face un performer solid în formă aspirată naturală pentru epoca sa.
-Construcție ușoară: Versiunile europene aveau un bloc din aluminiu, reducând greutatea în comparație cu blocul din fier M50. Acest lucru a îmbunătățit manevrabilitatea în vehicule precum Seria 3 E36.
TUNING RECOMANDAT PENTRU M52
-Schimbarea colectorului M50: Înlocuirea colectorului de admisie al M52 cu versiunea M50 crește puterea la turații înalte, ceea ce îl face un mod popular.
-Reglare ECU: Un remap poate optimiza combustibilul și sincronizarea pentru un răspuns mai bun al accelerației și o creștere modestă a puterii (~10-15 CP).
-Inducție forțată (supraalimentare/turboalimentare): Deși M52 nu este la fel de robust ca M50 cu bloc de fier, acesta poate suporta niveluri moderate de supraalimentare (~7-10 psi) cu o reglare adecvată și modificări de suport.
-Îmbunătățiri ale arborelui cu came: Schimbarea cu came performante crește puterea, în special în combinație cu un colector M50.
-Evacuare și colectoare: Trecerea la colectoare performante și la un sistem de evacuare cu flux mai liber sporește atât sunetul, cât și puterea.
MODELELE PE CARE A FOST MONTAT
M52B20 (2.0L, 1994-1998)
1994-1998 E36 320i
1995-1998 E39 520i
M52TÜB20 (2.0L, 1998-2000)
1998-2000 E46 320i, 320Ci
1998-2000 E39 520i
1999-2000 E36/7 Z3 2.0i
M52TÜB24 (2.4L, numai pe piața din Thailanda)
M52B25 (2.5L, 1995-1998)
1995-1998 E36 323i
1995-2000 E36/5 323ti
1995-1998 E39 523i
M52TÜB25 (2.5L, 1998-2000)
1998-2000 E46 323i, 323Ci
1998-2000 E39 523i
1998-2000 E36/7 Z3 2.3i
M52B28 (2.8L, 1995-1999)
1995-1999 E36 328i, 328is
1995-1998 E39 528i
1995-1998 E38 728i, 728iL
1997-1998 E36/7 Z3 2.8
1997-2000 Land Rover Defender (numai Africa de Sud)
M52TÜB28 (2.8L, 1998-2000)
1998-2000 E46 328i, 328Ci
1998-2000 E36/7/8 Z3 2.8
1998-2000 E39 528i
1998-2000 E38 728i