Cea mai grava problema a unei masini cu o caroserie autoportanta este cand aceasta se deformeaza in cazul unui accident rutier.
In cele mai multe cazuri unitatile service de la “coltul strazii” nu au tehnica necesara sa vada care sunt deformarile reale ale caroseriei.
Acest procedeu se numeste Geometria Caroseriei si este realizata independent pe fiecare masina si fiecare versiune de caroserie cu un aparat special. Acesta detecteaza care sunt deviatiile de structura a caroseriei care se pot remedia atunci cand masina este reparata intr-un service specializat.
Daca aceste deformari ale caroseriei nu sunt reparate de sectia tinichigerie a service-ului, clientul va avea foarte multe probleme in exploatarea masinii.
Primul si poate cel mai important este imposibilitatea realizatii unei geometrii a trenului de rulare, pentru ca oalele amortizoarelor sunt deformate.
O alta problema este spargerea constanta a parbrizului pentru ca montantii A nu sunt aliniati si forteaza tot timpul asupra geamurilor lipite, si aici ne raportam si in spate la luneta care este securizata si se poate sparge si mai usor decat un parbriz.
Ultima si poate cea mai putin vizibila urmare este uzura prematura a anvelopelor datorate unghiului de cadere gresit al corpului amortizor-arc. Adica, nu vei mai putea parcurge 60.000 de km cu un set de anvelope, ci doar 20.000 de km!
CUM SE FACE GEOMETRIA CAROSERIEI?
Repararea unui vehicul cu avarii ale caroseriei, cu alte cuvinte refacerea geometriei ş ialinierii sale se realizeaz ă cu ajutorul unor standuri speciale numite standuri de aliniere sau,impropiu, carolainere.
Standul este utilizat nu numai pentru îndreptarea caroseriei unui vehicul avariat ci si pentru inlocuirea unor parti ale acesteia cu unele noi.
Atunci cand se inlocuieste o componenta avariata sau ruginita a caroseriei cu una noua, rezultatul final al operatiei depinde esential de precizia cu care noua componenta este pozitionata fata de caroserie in momentul fixarii sale, de exemplu la sudarea sa de caroserie.
Astfel, standurile de aliniere au o dublafunctie: de diagnosticare, respectiv de reparare. Acest stand este format din: o platforma de sustinere a caroseriei vehiculului, un echipament de masurare, respectiv dispozitivul de indreptare propriu-zis.