Pentru a exemplifica, am decis să analizăm cele două optiuni, în amănunt, din punct de vedere financiar, luând ca bază de calcul unul dintre cele mai apreciate modele de pe piată: Volkswagen Golf. Pentru o comparatie cât mai corectă, am ales aceeasi linie de echipare, Trendline, si motorizări cu puteri similare: 1.2 TSI (benzină) – 105 CP ti 1.6 TDI DPF (motorină) – 105 CP.
Costul de achizitie al primului vehicul este de 17.818 euro (77.437 lei), la care se adaugă taxa pe poluare, ajungându-se la un cost de 77.763 lei. Dieselul costă, cu tot cu taxa pe poluare, 87.833 lei. De aici rezultă o primă diferentă de 10.070 lei în avantajul cumpărătorului de TSI.
Adăugând în algoritmul de calcul si consumul mixt (5,7 l/100km – 1.2 TSI, 4,5l/100km – 1.6 TDI), precum si pretul carburantului, adică 5,49 lei pentru benzina Premium 95 si 5,57 lei pentru motorina EuroDiesel 5, ambele de la Petrom, ajungem la un rezultat care nu ar trebui să surprindă pe nimeni: diferenta dintre preturile de achizitie (10.070 lei) se poate amortiza după minimum 160.000 de kilometri.
În conditiile parcurgerii anuale a 15.000 km, media parcului auto românesc, asta înseamnă că banii dati în plus pe modelul diesel la achizitie vor fi recuperati în mai bine de zece ani. Calculul poate fi considerat simplist dacă nu introducem în algoritm ti costurile de întretinere.
Conform importatorului mărcii Volkswagen în România, un utilizator de Golf 1.2 TSI trebuie să plătească 2.644 de lei, fără TVA, pentru reviziile obligatorii pentru un parcurs de 60.000 km, în timp ce un posesor de Golf 1.6 TDI DPF, pentru acelasi parcurs, va plăti 2.929 lei. Această diferentă în defavoarea motorizării diesel majorează perioada de amortizare până la 170.000 km.
Prin urmare, cumpărătorul unui Volkswagen Golf care alege varianta alimentată cu motorină va ajunge la costuri totale similare cu un posesor al aceleiati matini, dar cu motor alimentat cu benzină, abia după 11 ani ti jumătate. Si asta fără a lua în calcul impozitele ti taxele locale care dezavantajează, ti ele, matinile cu capacităti cilindrice mari. Cazul prezentat mai sus nu este singular.
Cam aceeasi este perioada medie de amortizare a diferentelor de costuri ti pentru alte modele. Este demn de luat în seamă ti că timpul necesar unui vehicul diesel pentru a deveni mai rentabil decât unul pe benzină scade sau creste, de cele mai multe ori, odată cu pretul de achizitie.
Mai mult decat atat trebuie mentionat la pentru diesel se schimba distributia la 80.000 de km si costa in medie 2.500 RON in timp ce pentru benzina aceasta este pe lant si nu se schimba! Cumperi un diesel TDI amortizezi diferenta fata de benzina TSI in 170.000 km.