In urma cu 5 ani se punea in discutie implementarea infamei taxa de poluare pentru masinile mai vechi de un an, unul dintre criteriile de baza ale guvernantilor de atunci fiind pe langa nivelul mare de poluare si nivelul de siguranta oferit de aceste masini vechi.
In acea prima discutie a guvernantiloru impreuna cu media s-a mizat excesiv de mult pe aplicarea unei taxe de inmatriculare care sa interzica in principal importarea de harburi pe soselele din Romania pentru ca acestea nu ofera un nivel de siguranta complet. Evident noi suntem de acord ca un VW Passat II nu se poate compara la siguranta cu un VW Foc 2011. Primul model amintit nu are nici macar o stea la siguranta in timp ce micuta citadina ofera 4 stele EuroNCAP.
Siguranta de acum doua decenii. Studiul de caz efectuat de Autolatest astazi este simplu, respectiv se pun fata in fata masinile actuale cu cele vechi.
Modelul “antic” recomandat de Autolatest este bineinteles marele Mercedes W126 in orice versiune de caroserie. Aceasta masina antica din punctul de vedere al modernistilor nu ofera nici o calitate la capitolul siguranta. Realitatea este in schimb complet diferita, respectiv masina de fata are urmatoarele caracterisitici:
Mercedes W126 1979-1991
Celula de siguranta Zone de deformare calculate in caz de accident Pod pedalier ranforsat Colana de directie deformabila Bare de protectie in portiere Centuri de siguranta pretensionate Dublu Airbag ABS Discuri de frana ventilate fata si pline spate O masina moderna are aceeleasi caracteristici ca si acest model venerabil cu singura diferenta ca aceste dotari au fost montat pentru prima data in istoria industriei auto pe acest Mercedes W126.
Asadar, cine se gandea ca o vechitura nu poate sa ofere un nivel de siguranta in 1985 identic cu cel oferit de masinile anului 2011 trebuie sa se gandeasca mai bine. Evident daca ne uitam in detaliu si incepem sa chestionam faptul ca acest Mercedes nu are airbag-uri in doua trepte sau cortina laterala, sistem de stabilitate ESP sau cine ce stie de asistent de franare AFU, realizam ca masina nu poate avea fara probleme 5 stele de siguranta EuroNCAP.
Intrebare!
Cate masini moderne au standard sistemul de stabilitate ESP, airbag-urile laterale si cortina sau pur si simplu cate dintre ele au 5 stele de siguranta? Marea majoritate a masinilor moderne in echiparea de serie nu dispun de cele mai importante echipamente de siguranta (atat activa cat si pasiva). Pentru siguranta trebuie sa platesti in plus.