Si incepem acest articol prin simplul fapt ca ITM cere unitatiilor service ca mecanicul auto roman sa dispuna de:
Pregatirea si experienta: Cerinte minime:
– Nivel de studii si tipul lor: ZERO
– Vechime in munca / in specialitate (nr. ani si tipul specialitatii):ZERO
Adica, ITM cere ca Dorel care este angajat cu forme legale in Romania sa dispuna de ZERO nivel de studii ( adica poate sa fie cu 4 clase, 12 clase, cu 4 facultati sau chiar si anafabet).
Acesta este principalul motiv pentru care doreii din service-urile din Romania “au scoala vietii”, adica au castiga experienta stricand in timp masinile clientilor, fara ca RAR sau ITM sa face ceva pentru a limita raspandirea acestei probleme.
In urma cu 32 de ani daca doreai sa te faci mecanic auto urmai o scoala profesionala, adica analfabetii nu aveau nici o sansa de a intra pentru ca pe atunci nu de dadea spaga. Dupa ce erai instruit de un maistru mecanic urmai o perioada de practica in unitatile servie Ciclop sa Dacia unde alt maistru te recomanda pentru castigarea gradului de mecanic auto.
CUM ESTE SITUATIA MECANICILOR TIP DOREL IN 2022?
Acum, orice dorel cu 4 clase care nu leaga trei cuvinte este angajat de unitatea service pentru ca sigura doreste un salariu de 3.500 de lei in mana pe langa spaga aferenta lucrarilor mici “neimpozabile”.
Nu exista service auto care sa aibe angajati mecanici auto cu varsta sub 30 de ani care sa fie acreditati de o institutie a statului, acestia avand pregatire ZERO pentru ca toate riscurile sunt asumate de catre angajator daca strica o masina.
Acesta este motivul pentru care exista dorei in service-uri care nu stiu ce ulei sa puna in motor, cum se schimba uleiul intr-o cutie automata Jatco ( confunda joja cu blocarea interna a transmisiei), cum sa inlocuiasca o distributie de BMW 520d ( dau cutia jos in loc sa dea motorul cum o spune oficial BMW!), sau sa inlocuiasca cateva piese la un motor de Subaru boxer care este cel mai usor de lucrat din intreaga industrie.
In final putem spune ca Romania a ramas tara mecanicilor de Dacia sau a inlocuitorilor de piese cu ajutorul Youtube, lipsa unei institutii care sa acrediteze aceasta munca onesta fiind principala problema!
Degeaba autorizezi service-ul cu audit RAR cat timp in acel service lucreaza oameni nepregatiti care vor distruge masini pe banda rulanta!
Mai jos am pus si cerintele ITM cerute unitatior service din Romania: Mecanicul auto se ocupa in principal cu:
-diagnosticarea disfunctionalitatilor autovehiculelor, efectuarea lucrarilor de intretinere si reparatie la mecanismele motorului
-etansarea sistemelor (ungere, racire, alimentare cu combustibil),
-executarea lucrarilor de intretinere si reparatie la punti si suspensii, la sistemul de directie, la sistemul de franare, la sistemul de transmisie,
-oferirea de consultanta de specialitate altor persoane din cadrul organizatiei, clientilor si tertilor, cu asigurarea cu piese de schimb si materiale a locului de munca.
Nu-i bai…. la fel e si in constructii… Dorei care dupa 3 luni de lucru ca muncitori necalificati tin teorii inginerilor cu experienta lor anterioara pe șantierele di Germania.
Lasa ca si “injineri” in constricrii care au licrat in Germania, nu stiqu sa faca o emulsie de var…apa, aracet, var. 🙂 proportiile sunt secretul retetei.
Absolut corect, la orice service am fost am intalnit doreii astia.. de ce acest RAR, asa zis corect, aproba un service doar pt utilaje dar nu controleaza si personalul, cum se face in orice alt domeniu
Și aia de la RAR sunt la fel de competenți ca și doreii din service-uri. Ne mai miram dece nu merge nimic în tara asta plina de antreprenori și vedete.
Boala este generalizată, mecanici analfabeți, comercianți care nu știu să adune 2 cu 2, medici cu diplome false, ingineri cu diplome obținute la Cucuieții din deal, etc. Răul pornește de la factorii de decizie, majoritatea cu diplome obținute pe bani, analfabeți funcționali, corupți.
Cand erau buni meseriasi in tara , erau furati la bani si la ore de patroni , munceau pe salarii minime , amenintati ca v or fi dati afara daca nu stau peste program . Am lucrat 10 ani in service uri de top din Bucuresti , cu calificare si extra calificare , tot timpul erau nemultumiti si eram furati la ore si mintiti ca nu se inchideau dosarele de dauna si nu pot sa ne dea bani in plus . Acum sunt vanzator in magazin de bricolaj si iau salariu mai mare decat ca meserias in service .
Din atelierele service lipsesc urmatorii specialisti: tehnicienii, maistrii, subinginerii, inginerii.
Poate un om fara scoala sa rezolve problemele complexe ale unui automobil ? El nu a studiat mecanica, electricitate, matematica, fizica sau chimie. El schimba niste repere fara a intelege legaturile dintre ele.
Problema porneste de la RAR. Ei nu ofera posibilitatea de scolarizare si ii indeparteaza pe profesionistii care vin din domenii conexe.
Pentru ei sunt mai importanti muncitorii calificati la locul de munca decat absolventii de facultati tehnice care nu au denumirea de “transporturi”.
Cei de la transporturi au monopolizat domeniul si au obtinut doar incompetenta.
Cel mai mare adevăr, acesta este. În ziua de azi din păcate tinerii, nu mai vor sa învețe o meserie de mecanic, electromecanic auto, o școală profesionala. Toți tinerii vor IT, și alte cele. Implicarea statului în promovarea meseriilor, școlilor profesionale, ale agenților economici din domeniu este 0.
Dacă tinerii ar fi stimulați cu niște burse de studiu, cu un contract de munca după terminarea școlilor ptofesionale, altfel ar sta situația.
Da la scoala te invata tot, cum se demonteaza anumite componente, ce trebuie demontat ce nu pentru lucrarea respectiva, si la fiecare marca in parte.
RAR ul ar trebui sa reglementeze un pic(sa nu fie chiar analfabeti), dar mai lasati scoala acolo unde este, un curs da, dar oricum pana nu faci nu stii, poti sa mergi la orice scoala vrei.
Mecanicul nu trebuie să aibă facultate. Trebuie să știe ce este o cheie și la ce se folosește. Un om pregătit, cu facultate, care să știe sa lucreze cu un tester pentru a face o diagnoză corectă. In baza diagnozei să recomande operațiile pe care sa le execute mecanicul! Dar mulți care au scris aici comentarii ar prefera ca mecanicul sa facă și diagnoza, să hotărască el ce trebuie înlocuit la automobil si dacă se poate să uite oleculiță și pe la instalația electrică! Adică românul nu numai că este un om care vrea să le facă pe toate, dar să aibă și meseriași in orice domeniu, pregătiți și cu diplome luate pe bune! Nu ca politicienii noștri care iau doctorate pe bandă rulantă! Vorba din bătrâni spune că peștele de la cap se strică! Dacă scăpăm de politicul asta cu doctorate plagiate, poate se schimba ceva si la Dorel!
După ce că ești ditamai rățoiul mai ai și pretenții. Atunci du-te fraiere într-o reprezentantă și fă-ți de cap cu mașina ta personala.
Problem?
Boss? 🙂
Cine a scris articolul l-a scris cu ură și fără nici o documentare . Un atelier auto nu are voie sa angajeze lucrători fara diploma de calificare , fapt verificat de care RAR în fiecare an la eliberarea noii licențe . In ce măsură reflectă acel certificat de calificare cunoștiințele respectivului , este altă problema . Pt a pregăti un mecanic durează 8-10 ani și după ce acesta acumulează experiență suficientă, pleacă din țară și va lucra pe o sumă de 3-5 ori mai mare. Cam așa se întâmplă în toate domeniile în care se presupune acumularea unei meserii .