În anul 2011 până în decembrie, transportatorii rutieri au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) în România cu cca 20%, în baza diferitelor justificări mai mult sau mai puţin plauzibile.
Anul 2011, a început cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburanţilor – acciza la benzină a ajuns la pragul minim din UE de 359 Euro/1000 litri, încheind perioada de tranziţie de 4 ani, iar acciza la motorină majorată la 302,51 Euro/1000 litri îşi urmează calendarul până la 01.01.2013 când trebuie să atingă un minim de 330 Euro/100 litri.
La începutul lui 2012, acciza la motorină va înregistra o creştere de 4,46% în Euro, de la 302,51 Euro/1000 litri la 316,03 Euro/1000 litri, iar datorită diferenţei de curs dintre ratele oficiale de schimb Euro/leu pentru calculul accizelor, comunicat de Banca Centrală Europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie pentru anul următor şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se va înregistra o creştere de la 4,2555 lei pentru 1 euro în 2011, la 4,3001 lei pentru 1 euro în 2012, adică 0,8%.
Astfel va rezulta o creştere în lei a accizei de 5,27%, ceea ce poate justifica o creştere a preţului motorinei de maxim 2%. (8,53-10 bani pe litru).
Având în vedere ponderea costului motorinei în operaţiunile de transport rutier, considerăm necesară o majorare imediată de la 01.01.2012, a tarifelor de transport cu minim 1%.
Ţinând seama de faptul că ponderea costului cu transportul rutier în valoarea finală a produselor poate reprezenta de cele mai multe ori maxim 5% din valoarea finală a produselor pe raft, estimăm că datorită creşterii preţului la carburant, nu este justificată o creştere mai mare de 0,1% a preţurilor finale ale produselor, orice majorare suplimentară fiind datorată altor cauze, care nu implică transportul rutier.
Reamintim că preţul petrolului pieţele internaţionale este cu cca 10% mai mare decât acum 12 luni, iar diferenţele ratelor de schimb sunt de cca 1%.