Si cand vorbim de garantie nu ne raportam la caroserie, ci la garantia data de producatorul acumulatorului.
ADAC Germania spune ca majoritatea producatorilor de masini electrice ofera in prezent doar o garantie de 8 ani in limita a 160.000 de km, iar daca un sofer merge cu noua sa masina electrica 60.000 de km pe an in doar 2 ani si jumatate acumulatorul iese complet din garantie.
Mai mult decat atat, producatorii auto nu mentioneaza ca bateria masinii se inlocuieste doar daca capacitatea sa de stocare scade sub limita a 70%, insa acest procent este unul irelevant pentru ca atunci cand masina ta EV are un range ZERO inca mai exista energie in acumulator.
Respectiv, cei 70% nu pot sa fie dovediti decat de catre soft-ul producatorului, adica doar dealerul poate sa-ti spuna ca bateria ta trebuie sa fie inlocuita.
In prezent o masina cu motor termic are o perioada de viata de cel putin 20 de ani, iar componentele sale pot merge fara probleme chiar si 400.000 de km daca masina este intretinuta corespunzator.
EXEMPLU MASINA ELECTRICA VS DIESEL IN 2021!
Exemplul cel mai bun este al unei masini Skoda Enyaq iV 60 care pe hartie merge WLTP 411 km, insa in mod real pe sosea in conditii normale masina poate parcurge cu o singura incarcare doar 200 de km. Si daca scadem 70% din cei 200 de km ajungem la o autonomie reala dupa 160.000 de km de doar 140 km.
De partea cealalta, o masina diesel moderna Euro 6 TempD precum este un Peugeot 208 BlueHDi, poate merge cu un plin peste 800 de km, iar dupa 20 de ani si uzura a 300.000 de km aceeasi masina va putea merge fara probleme 700 de km cu aceeasi cantitate de combustibil.
La o masina electrica din prima zi autonomia sa scade constant pentru ca degradarea acumulatorului este accentuata la fiecare incarcare!
Si exemple precum Tesla Model S cu peste 500.000 de km la bord uita sa ne spuna ca masina a avut inlocuit acumulatorul sau ca tehnologia bateriei Tesla este clar superioara unei baterii de VW, Volvo, sau Renault!
Sa nu vorbim de acumulatorii chinezesti 100% care au o perioada de viata si mai scurta!
CE FACEM CU MASINA ELECTRICA CAND AJUNGEM LA 160.000 DE KM?
In primul rand trebuie spus ca in acel moment este extrem de greu sa mai vinzi aceasta masina pentru ca nici un cumparator nu vrea o masina EV fara garantie!
Inlocuirea unui asemenea baterii te duce in anumite cazuri si la costuri mai mari de 10.000 de euro, iar vrajeala cu reparatia acumulatorului este o noua gaselnita a baietilor destepti de garaj din Romania!
Un Porsche Taycan are o garantie reala a acumulatorului de 3 ani sau 60.000 de km! Adica va avea o valoare de revanzare extrem de mica pe piata second hand.
In aceelasi timp un Porsche 911 GT3 peste 3 ani va avea o valoare de revanzare aproape la nivelul pretului de achizitie, iar dupa inca 15 ani daca masina este intretinuta va avea o valoare de vanzare chiar mai mare decat cea de noua!
Renault: “So a Renault ZOE 52 kW/h battery alone is priced at around 8,100 euros depending on the country”
Acestea sunt marile probleme ale masinii electrice, fara sa uitam ca extractia de litiu, cobalt sau nichel distruge iremediabil mediul inconjurator din zona minelor!
CAND SE PIERDE GARANTIE BATERIEI MASINII TALE ELECTRICE?
- Use of non-standard charging
- Any damage caused by using or installing non-approved parts
- Using the battery as a stationary power source
- Any damage caused by opening the battery coolant reservoir
- Failing to install software or firmware updates
- Damages or failures caused by repairs performed by non-certified technicians
- Lifting the vehicle from underneath the battery instead of designated body lift points
- Failure to make repairs
- Using vehicle for towing and exceeding load limits
- General abuse or neglect