Nu de putine ori am fost intrebati despre o posibila achizitie a unei masini electrice sau de ce nu la renuntarea completa la automobilul personal, si de fiecare data am spus ca Romania este o tara aparte comparata cu ceea ce gasim in Vest.
Sa mergi cu trenul de la Roma la Torino cu trenul Frecciarossa care merge cu 300 de km/h te costa relativ putin si ajungi in doar 4 ore pe o distanta de 715 km. In Romania pe distanta de la Constanta la Timisoara de 755 km cu masina ajungi in 9 ore, iar cu trenul CFR ajungi in “doar” 18.2 ore!
Si daca am vrea sa luam avionul din Constanta pana la Timisoara trebuie spus ca este imposibil pentru ca singurele zboruri directe sunt din Bucuresti!
Exact acesta este motivul pentru care europenii din Vest renunta usor la masina personala sau trec la una electrica cu autonomie mica, respectiv o utilizeaza pe distante mici in zonele urbane pentru ca pe distante lungi folosesc trenul care este mult mai ieftin si mult mai rapid.
In Romania anului 2022 avem peste 25.000 de drumuri asfaltate din care doar 840 de km de autostrada la nivelul Frantei sau Geramania din anii 60, adica o banda pe sens si o limita de viteza de 130 km/h!
Pur si simplu, electrificarea parcului auto din Romania este IMPOSIBILA pentru ca romanul nu are infrastrucutra rutiera decenta, ce sa mai vorbim de infrastructura de incarcare a unei masini electrice.
Aici romanii si-au cumparat modelul Spring si ajung sa se bata pe la Kaufland sau Lidle pe cate o pozitie la statia gratis de incarcare, si asta in ciuda faptului ca toti au o casa pe numele lor de unde pot sa-i incarcarce masina EV personala!
Ce sa mai spunem de un cetatean din Arad care vine cu o masina electrica cu baterie mai mare de 60 kwh in concediu spre mare, acesta neavand in realitate nici un loc liber in statiile de incarcare gratuite pentru ca este plin de uberist cu ID3 si ZOE, insa si noua “specie” de electrificati cu Spring by Dacia.
Singura soltutie oarecum de compromis pentru scoaterea de piata a invechitelor diesel cu DPF off este o masina Hybrid sau PHEV care merge in mare parte pe benzina, adica poate sa utilizeze fara probleme actuala retea de benzinarii din Romania. Cat despre mersul in oras, aceste modele consuma in medie cu pana la 3 litri mai putin decat un diesel in cel mai aglomerat Bucuresti, adica sunt extrem de ecologice oricat de mult sunt ele criticate de “arhanghelii” electrificarii.
Romania trece usor la masini hybrid si PHEV, iar modelele electrice o sa conteze pe aceste meleaguri abia din 2045 cand poate Dacia Logan EV 2045 cu un pret decent va avea o autonomie de 1.000 de km de la o baterie de 100 kwh!
Pana atunci visul umed al electrificarii parcului auto al Romaniei ramane la nivel de concept!