Putini stiu ca achizitia unei masini electrice poate sa fie cu adevrat o povara financiara pentru simplul fapt ca daca masina cumparata SH are nevoie de un acumulator nou trebuie sa scoti din buzunar chiar si 10.000 euro.
Aceasta este cea mai mare problema generalizata a masinii electrice despre care nimeni nu vrea sa aflii mai multe detalii.
Independent de durata de utilizare, rulajul sau starea generală a mașinii, bateriile Li-Ion au caracteristici care pot varia în limite largi. Prin urmare, poți cumpăra o mașină electrică având o baterie satisfăcătoare pentru vârsta și rulajul mașinii, după cum poți cumpăra o mașină a cărei baterie este deja la final de viață, chiar dacă mașina este relativ nouă.
Forțând puțin, putem spune că situația este similară ambreiajului – o exploatare corectă îi permite o durată de viață îndelungată. În schimb, folosit incorect, poate fi distrus în câteva mii de kilometri. Din fericire, uzura ambreiajului este ușor de verificat, astfel încât aceasta să nu constituie o surpriză pentru cel care cumpără o mașină second-hand.
În schimb, uzura unei baterii Li-Ion nu poate fi apreciată, decât după mai multe cicluri de încărcare descărcare.
Un exemplu care este acumulatorul unui Renault ZOE care oficial costa 8.000 euro insa fara ca acesta sa fie montat pe masina clientului. Plus ca exista o mare problema si cu vechiul acumulator pentru care trebuie sa platesti sa fie reciclat pentru ca nu poate merge la groapa de gunoi traditonala.
O indicație bună a stării bateriei este autonomia estimată de computerul de bord în două puncte de încărcare a bateriei. De regulă, se folosesc 90% și 100%. Diferența de autonomie dintre acestea este indicație clară a performanțelor reale a bateriei, care pot fi apoi comparate cu specificațiile modelului nou.
Costul unui acumulator de Tesla Model S este de 15.000 de dolari, iar costurile cu montarea sa sunt de peste 2.000 dolari.
Daca conduci un Model X cu acumulatorul de 100 kwh trebuie sa te astepti la un cost total de aproape 20.000 dolari, suma extrem de mare chiar si pentru o masina premium second hand.
Echivalent un motor BMW sau Mercedes pe benzina NOU te costa in medie 10.000 euro in orice reprezentata, motor care are in medie o perioada de viata de 300.000 de km fara reparatii costisitoare.
Aici fanii masinilor EV pot spune ca la o masina conventionala avem si problemele cu transmsia automata care te poate costa noua chiar si 7.000 euro ( ZF8 sau 7G Tronic), insa aceeasi fani uita ca un motor electric de Porsche Taycan costa 25.000 euro, si masina are DOUA asemenea motoare.
Pe scurt, putem spune ca in realitate costurile mentenanta sunt extrem de mari pentru orice masina electrica cand este comparata cu una traditionala pe benzina chiar si din segmentul premium.