Banner-Autolatest-2021 CEED
Banner-Autolatest-2021 CEED
previous arrow
next arrow

20 de ani de M de la Motorsport

Masina, sau mai bine spus mitul, s-a nascut in 1986 evident in Germania si se numeste BMW M3. Acest avion de lupta care are dreptul de a circula pe strazi, a schimbat definitiv termenul de automobile sportiv. Pana atunci masina sport insemna evident un Ferrari, Porsche sau Corvette, insa cei de la BMW au decis ca modelul de clasa medie trebuie sa aibe si o versiune mai sportiva compatrativ cu, si asa performantele 320 i si 325 i de mare serie.

Primul M3 a demonstrat lumii ca o masina performanta nu trebuie neaparat sa fie propulsata de motoare mari cu 6, respectiv 8 cilindri supraalimentati, ci poate sa ofere senzarii de top chiar si cu doar patru in linie. Astfel legenda a pornit in momentul cand presedintele BMW l-a chemat la el in birou pe directorul tehnic al marcii bavareze, renumitul Paul Rosche acruia i-a spus ca noua serie 3 are nevoie de un motor sportiv.

Rosche a fost cea mai indicata persoana pentru a dezvolta acest motor deoarece acesta se afla in acel moment in fruntea departamantului sportiv Motorsport GmbH, acelasi departament care a dezvoltat motorul turbo care a castigat Formula 1 sub culorile echipei Brabham BMW.

Despre acel motor turbo de competitii Rosche a spus ca ultima varianta dezvoltata nici chiar Rosche nu stia cati cai putere are deoarece aparatele de masurat nu puteau inregistra mai mult de 1.200 CP.

Noul motor inca din momentul proiectarii trebuia sa corespunda si normelor de poluare, insa prima varianta fara catalizator a fost cea care a avut cel mai mare succes la public. Cei patru cilindri provin din motorul cu sase in line disponibil pe seria 3 de mare serie, si surprinzator este faptul ca echipa lui Rosch a pornit pornit prima varianta doar dupa doua saptamani din momentul inceperii proiectului.

Multi s-au intrebat si poate inca se mai intreaba de ce nu a optat Rosch pentru cifra 6 si s-a oprit la 4, raspunsul venind tot din partea directorului tehnic care a dorit sa creeze un motor de turatii mari, iar un 6 in linie suferea de aparitia unor vibratii inaccepatbile datorita lungimii axului motor.

Noul 4 in linie avea axul motor provenit direct din competitii si era capabil sa reziste sa o turatie de 10.000 rpm. Evident turatia motorului de pe M3 nu a fost lasat sa atinga 10.000 de rpm si a fost proiectat sa reziste fara mari probleme la 6.750 rpm. Comparat cu motorul de pe 318 i care dezvolta maxim 5.500 rpm, noul propulsor avea sa dovedeasca o sportivitate considerata de multi cu mult in fata anului 1986. Prima varianta a motorului avea o cilindree de 2.3 litri si dispunea de o putere maxima de 200 CP la 6.750 rpm iar cmomentul motor de 240Nm era disponibil al o turatie de 4.750 rpm. Transmisia a fost manuala cu cinci rapoarte insa cutia de viteze Getrag continua si in ziua de azi sa ofere o exactitate surprinzatoare.

Cu transmisie pe puntea spate si un motor usor cu patru cilindri in linie montat in partea frontala, noul M3 avea o greutate la gol de 1.165 kg. Performantele de top ale BMW-ului M3, respectiv o viteza maxima de 235 km/h si o repriza de la 0 la 100 de km/h atinsa in doar 6.7 secunde, fac in prezent din aceasta masina una foarte performanta.

Daca ne uitam la automobilele noi echipate cu motoare de doi litri aspirate, puteam spune ca BMW-ul M3 din 1986 este o masina extrem de performanta care se poate duela fara nici o problema cu oricare alta berlina de ultima generatie si culmea s-ar putea ca M3-ul sa iasa invingator. M3 a devenit pe parcursul anilor o legenda vie a industriei auto, departamentul Motorsport din cadrul BMW reusind in 20 de ani sa dea nastere la o gama variata de sportive de top precum BMW-ul M5, M Roadster sau M Coupe, masini care s-au dovedit a fi de mare succes insa si in prezent M3 continua sa impuna respect. Actualul M3 dispune de un motor cu 6 cilindri de 3.2 litri iar puterea sa maxima sfideaza granita celor 350 CP.

Surpriza cea mai mare a celor de la Motorsport urmand sa fie noua generatie de M3, sportiva care va avea in premiera sub capota un V8 provenit din fantasticul V10 care echipeaza actualul M5. Puterea maxima va fii de aproximativ 430 de CP.

Articole Interesante

Alte Stiri

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Galerie Foto

Articole Recente