Mazda a lansat recent in Europa, o noua generatie de model SUV full size pe nume CX-60, masina care trebuie sa reprezinte un salt imens al japonezilor intr-un segment dominat pana acum de germani si francezi.
Insa pana atunci, suntem la volanul celui mai bun SUV Mazda din prezent, celebrul CX-5, care vine in Romania intro-o versiune speciala NewGround 2022.
CAROSERIE
Asa cum spuneam si in trecut, cu precedenta generatie testata de noi in anul 2014 ( citeste testul complet AICI!), gama CX-5 a japonezilor a ajuns la maturitate si ramane o solutie optima pentru cei care doresc sa-si cumpere o Skoda Kodiaq, VW Tiguan, Kia Sportage, Hyundai Tucson sau chiar si modelele crossover premium precum BMW X2, Mercedes GLA sau Audi Q3.
La exterior, CX-5 ramane una dintre cele mai compacte SUV-uri din Europa, pentru ca are o lungime relativ mica de 4.5 metri si un ampatament mare.
De fapt, generatia CX-5 KF lansata pe piata in anul 2017, a demonstrat ca este un best-seller pentru Mazda in Europa, in ciuda concurentei, motiv principal pentru care Mazda ramane printre putinii constructori de SUV-uri care inca are in oferta motoare diesel.
Insa pana la capitolul motor diesel, trebuie spus ca masina din acest test drive are sub capota cel mai bun motor Mazda al momentului, celebrul 2.5 SKYACTIV-G de 194 CP pe benzina, motor recomandat de noi, in ciuda faptului ca o capacitate relativ mare poate speria cumparatorii din Romania!
Diferenta la impozit fata de un doi litri este de doar 500 lei.
NEWGROUND CX-5 2022
Aceasta editie speciala a celor de la Mazda aduce in premiera cateva elemente optice schimbate, elemente gasite si la interior care “intineresc” imaginea modelului.
In realitate vorbim de un CX-5 clasic, care ramane printre putinele masini SUV cu o calitate de fabricatie buna, in ciuda faptului ca nu vorbim de un model premium.
Tapiteria de piele de top, antifonarea interiorului si mersul exceptional al motorizarii Skyactiv G, sunt elemente care te fac sa te gandesti de doua ori cand vrei sa-ti cumperi un BMW X1, Mercedes GLA sau un Audi A3 intr-o versiune de baza.
Pur si simplu, Mazda ofera pe acest CX-5 cam tot ceea ce doresti, fara a suferi de lacune la motorizari cum vedem deja la germani sau francezi.
DE CE SUV DE 2.5 LITRI PE BENZINA IN 2022?
Pentru simplul fapt ca motorul de fata de 2.5 litri PY-VPS dezvolta o putere maxima de 194 CP si un moment motor de 258 Nm la 4.000 rpm. Fanii motoarelor turbo vor critica acest cuplu motor, insa acestia uita de cilindreea mare care, de fapt, conteaza foarte mult la o motorizare pe bezina.
In viata de zi cu zi, acest motor “MARE” se comporta elegant chiar si cand este nevoie de o depasire in forta. Evident, atunci turatia poate ajunge lejer la 6.000 rpm, insa totul este bine controlat de cutia excepetionala Mazda.
Aceasta are doar 6 trepte, pentru ca pur si simplu nu este nevoie de mai multe, transmisia cu convertizor fiind realizata de catre Mazda, pentru a face fata si versiunii turbo a motorizarii de fata pentru piata din SUA.
Intr-un Bucuresti aglomerat, motorul Skyactiv-G 2.5 se opreste mult mai des decat un motor turbo pe benzina, pentru ca nu are intercooler, iar consumul real al masinii este la randul sau extrem de mic.
Noi am reusit sa consumam in medie doar 10 litri la fiecare 100 de km bucuresteni, cifra reala mult mai mica decat cea a unui Kodiaq, Tiguan sau Kadjar turbo in aceeasi plaja de turatie.
Pur si simplu, cutia AT6 reuseste sa tina turatia motorului aproape tot timpul undeva sub 2.000 rpm, zona optima pentru un mers economic al oricarui motor pe benzina aspirat. In afara orasului, consumul a ajuns chiar si la 5.5 litri de benzina.
Evident, fanii masinilor SUV sportive vor critica acest CX-5 in mediul extraurban, pentru ca nu are reprize foarte dinamice, comparat cu un diesel de 190 CP, insa diesel-ul este pe cale de disparitie in Europa, iar motoarele pe benzina turbo consuma exagerat de mult cand sunt montate pe un SUV de clasa mare.
CONCLUZIILE AUTOLATEST
Cel mai bun motor pe benzina din segment este cuplat la una dintre cele mai rafinate transmisii automate clasice cu convertizor de cuplu, iar calitatea de fabricatie buna ofera doar premise pozitive in achizitia unui asemenea model.
Tehnic, vorbim de o masina fabricata 100% in Japonia, nu prin Turcia cum mai vedem pe la Toyota, adica CX-5 va avea si o valoare de revanzare superioara.
Si daca nu crezi ca motorul acesta consuma cat am spus noi, incearca sa mergi la un test drive cu unul prin Bucuresti, in conditii de trafic normale.
PRO
Imagine de marca
Made in Japan/Calitate de fabricatie foarte buna
Motor pe benzina de capacitate mare extrem de rafinat
Motor FARA TURBO pentru o fiabilitate de top in timp
Cutie AT6 cu convertizor de cuplu mult mai rafinata decat orice secventiala
Transmisie AWD eficienta
Valoare mare de revanzare
Multimedia 10 inch Human Machine Interface (HMI)
CONTRA
Lipsa din gama a lui 2.5 Turbo de 250 CP gasit doar in SUA
Pret destul de mare de achizitie
Tren de rulare putin dinamic
FISA TEHNICA
Motor
Numar de cilindri: 4 in linie FARA TURBO
Injectie: Directa Benzina
Capacitate cilindrica (cm3): 2488 cmc
Alezaj X Cursa (mm): 89.0 x 100.0
Putere maxima CP/KW – rot/min: 194/6000
Cuplu maxim Nm – rot/min: 258/4000
Carburant: Benzina
Rezervor litri: 58
Transmisie
Punte motoare: 4WD
Cutie de viteze / nr. trepte: Automata 6 convertizor de cuplu
Dimensiuni
Lungime (mm): 4550
Latime (mm): 1840
Inaltime (mm): 1680
Ampatament (mm): 2700
Portbagaj: 506-1377 l
Greutate la gol kg: 1644
Anvelope: 225/55 R19
Performante
0 – 100 km/h (s) – 9.2
Viteza maxima (km/h) –195
Consum mixt (l/100 km) WLTP: 8.0
Pret
Pret lista cu TVA : 40.000 €